Älä välitä mitä muut sanoo sinusta.
Ihmisten mielipiteet sinusta kertoo aina enemmän heistä itsestään kuin sinusta. Heidän mielipide on aina heijastus heidän omista uskomuksista, maailmankuvasta, kokemuksista, arvoista, standardeista, ja ehkä jopa heidän omista epävarmuuksistaan. Heidän mielipiteillä ei ole mitään tekemistä sinun kanssasi, eikä ne määrittele sinua millään tavalla. Sinulla ei ole mitään kontrollia siitä, että miten muut näkee sinut, etkä ole myöskään vastuussa heidän ajatuksistaan. Sinä olet vain heijastus siitä, miten he näkevät itsensä ja oman maailmansa.
What others think or say of you is none of your business.
Laitan tähän jonkun käytännon esimerkin:
Haluat hypätä pois oravanpyörästä ja muuttaa ulkomaille. Kriitikko vastaa, että tuo ei ole realistista, sanoo sinua tyhmäksi ja kehottaa sinua unohtamaan turhat haaveet.
Miksi? Koska hän ei näe sitä mahdollisena itselleen, siksi hän sanoo, että toi on epärealistista, koska se on epärealistista hänelle itselleen.
Hänen ajatuksensa taustalla voi olla viesti: "Minä herään joka aamu töihin, maksan suuria veroja ja pidän tätä yhteiskuntaa pystyssä, vaikka minua väsyttää." Kun hän näkee sinun tekevän erilaisen valinnan, se herättää hänessä katkeruuden ja epäoikeudenmukaisuuden tunteen.
Hänellä on kapea näkemys yhteiskunnasta ja ihmiselämästä ja heijastaa uskomusta, että ihmisen hyödyllisyys ja arvo mitataan vain suorilla veroeuroilla. Tämä kertoo siitä, että hän mittaa asioita puhtaasti taloudellisten mittareiden kautta.
Hänellä on valtava kontrollin tarve ja saa turvallisuuden tunnetta siitä, että kaikki noudattavat samaa, yleisesti hyväksyttyä kaavaa. Kun joku astuu tästä oravanpyörästä sivuun, se uhkaa kriitikon maailmankuvaa. Arvostelemalla sinun valintaa hän yrittää palauttaa sinut sosiaaliseen kontrolliin ja "ruotuun", jotta hänen oma maailmankuvansa pysyisi ehjänä.
Kommentit (4)
Vaarallinen yleispätevä neuvo. Esimerkiksi B-klusterin persoonallisuuksien häiriöisten rajattomuudessaan pitäisi nimenomaan kuunnella järki puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vaarallinen yleispätevä neuvo. Esimerkiksi B-klusterin persoonallisuuksien häiriöisten rajattomuudessaan pitäisi nimenomaan kuunnella järki puhetta.
B-klusterin persoonallisuushäiriöitä esiintyy arvioiden mukaan noin 1,5–3 prosentilla väestöstä globaalisti.
Seuraavaksi, kun joku kritisoi sinua, valintojasi tai haaveitasi - älä reagoi. Ymmärrät, että hänen kritiikkinsä kumpuaa hänen omasta maailmankuvasta, ei sinusta. Et siis loukkaannu, et lähde mukaan draamaan tai ala vakuuttelemaan tai selittelemään itseäsi kenellekään, tai perustelemaan halujasi, päätöksiäsi tai valintojasi. Sinun ei tarvitse varmistaa, että kaikki hyväksyy ne, koska tiedät mikä on sinulle parasta ja se riittää. Kenenkään ei tarvitse ymmärtää sinua.
Ja jos joku haluaa ymmärtää sinut väärin, niin se ei ole sinun ongelma. Sinun ei tarvitse voittaa jokaista keskustelua, vaan ymmärrät että ihmisillä on eri mielipiteitä. Joten joskus on vaan viisaampaa antaa asioiden olla. Ymmärrät myös sen, ettei moni ihminen oikeasti edes kuuntele sinua, vaan ne ainoastaan odottaa omaa vuoroaan puhua, niin miksi tuhlaisit sinun aikaa väittelyihin
jossa se lopputulos on jo aikalailla ennalta määrätty.
Pysyt siis täysin rauhallisena, otat etäisyyttä, etkä anna kritisoijan vaikuttaa sinun energiaan millään tavalla. Ehkä jopa hymyilet hänelle ja toivotat hyvää viikonloppua.
Jotkut todellakin uskovat omistavansa toiset ihmiset ja kuvittelevat että heillä on oikeus määräillä miten muut elävät. Se kertoo jostain mielenhäiriöstä. Terve ihminen ei koe tarpeelliseksi kontrolloida muita.