Lue keskustelun säännöt.
Mitä suru oikeastaan on?
27.06.2026 |
Tiedän, että se ei ole vain yksi asia. Mutta miten se sitten määritellään, mitä asioita suruun voi kuulua?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Mulla suru on ainakin suunnatonta kaipuuta sitä kuollutta kohtaan, oli kyseessä sitten lemmikki tai ihminen. Ei esimerkiksi enää koskaan puhelua sen läheisen kanssa niitä näitä jutellen, ei enää koskaan näe hänen lämmintä ja tuttua hymyä kun menee kylään ja hän avaa oven. Tai ei enää koskaan sitä omaa lemmikkiä osana jokapäiväistä arkista elämää, eläimen vilpitön elämänilo ja rakkaus mitä se ympärilleen kodissa olemassaolollaan tuo, on poissa. Jäljelle jääneiden täytyy määrittää paikkansa uudelleen. Hitaasti ajan mittaan aukko alkaa täyttyä jotenkin, mutta muistoissa se pieni viaton rakas elää aina. Uudet lemmikit ovat jokainen omanlaisiaan, aina erilaisia, yksikään ei ole kuten joku toinen oli. Ei eläimissä eikä ihmisissä.
Eli arki ja elämä on surun myötä täynnä satoja hetkiä, kun suru iskee jysähtäen rintaan ja on pakko elää se tuska läpi. Itkeminen helpottaa. Kun se tärkeä mitä oli on pysyvästi poissa eikä enää koskaan ole täällä, vaikka sinä olet, se on niin järisyttävää. Se särkee sydämen pitkäksi aikaa.