Mitä kukkapenkkiin?!
Ollaan asuttu tässä jo kolme vuotta ja VIELÄKÄÄN ei kukkapenkki(t) ole kunnossa. Olen yrittänyt kysellä Multasormesta ja muualta että mitä kannattaa laittaa ja kuinka että olisi koko kesän kukkiva penkki. Vastaukset on olleet tosi ympäripyöreitä..
Mielellään matalia kukkia, ei metrin mittaisina rehottavia. Väreillä ei niin väliä kunhan on näyttävät/kauniit kukat. Toinen penkki (isompi) on lännen puolella, aurinko paistaa keskipäivästä iltaan. Toinen on idän puolella.
KIITOS jos joku viitsii auttaa.
Kommentit (2)
www. kekkila . fi
Siellä on ihan valmiita kukkapenkkimalleja. Lisäksi kannattaa hakea googlella perennat ja käydä kyselemässä www. puutarha. net sivuilla.
Itse suosin penkkimallia, jossa matalat edessä, sitten n.40 senttiset ja takana lähimpänä aitaa ne metrin ja yli olevat. Väliin tulppaanien ja liljojen sipuleita ja nekin sellaisia, jotka kukkivat eriaikoihin.
Hyvät sipulit saat www. korpikangassiemen. fi sivulta. Osa on kevät ja osa syksytoimituksia.
Itse olemme asuneet tässä jo 6 vuotta ja tekemistä on aina! Ei puutarhasta kuulukaan koskaan tulla valmista!
Itsellä on lisäksi erillinen penkki vain kesäkukille ja yksivuotisille kylvettäville siemenille. On ihanaa kokeilla eri kasveja ja kirjata ylös, mitkä menestyivät omalla pihalla.
Muutoksia on tehty niin paljon ja usein että alkaa omaa silmää miellyttää.
Kukkia voi siirtää mihin aikaa tahansa (paitsi talvella) kunhan se on kasteltu hyvin ja mukaan tulee kunnon juuripaakku.
kasveja joista osa kukkii jo aikaisin keväällä, osa keskikesällä ja loput syksyllä. Esim perennojen väleihin voisi laittaa vaikka narsissinsipuleita - on väriä jo heti keväällä. Kysele puutarhoilta omaan pihaasi sopivia kasveja.