Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Spinaalipuudutus vs. ...

18.05.2007 |

kohdunkaulan tai kanavan vai mikä se nyt olikaan, parakervikaalipuudutus? Ekassa synnytyksessäni epiduraali, tokassa spinaali, kolmannessa ei mitään ja kivut reisissä olivat aika ikävät... Nyt mietin jo seuraavaa synnytystä, että jos ehtii, niin jonkun kivunlievityksen haluan. Onko kokemusta tuosta kohdunkanavan (?) puudutuksesta, miten auttaa? Vai spinaalipuudutusko taas (auttoi ihanasti ponnistusvaiheessa!).

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdessa ekassa oli epiduraali ja tässä kolmannessa spinaali. Spinaali vei kyllä täysin kaikki kivut pois, hankala tietysti oli ponnistaa lapsi maailmaan, kun täytyi arvailla, milloin supistus tulee. Mutta oli varsin oikeaan aikaan kätilön mielestä osunut spinaalipuudutus, ehti vaikuttaa. Parempi puudutus kuin epiduraali, ehdottomasti. Minulla on pieni muistikuva, että ekassa synnytyksessä saattoi olla jokin puudutus myös ponnistusvaihetta varten, mutta se ei kyllä kovin paljon vaikuttanut. Synnytyksessä käytettiin imukuppia ja se kävi kipeästi puudutuksista huolimatta.

Kysyn - jos tähän ketjuun vastauksia tulee vielä - että onko teille muille spinaalin saaneille tullut reisiin outoja tuntemuksia? Minulla oli varmaan viikon verran toinen reisi ulkosyrjästä puutuneen tuntuinen ja sitten sen jälkeen se on sieltä sisältä ollut kipeä kuin olisi mustelma. Nyt alkaa kipu häipyä, synnytyksestä on 15päivää, mutta jos kyseistä kohtaa kovemmin painaa, tuntuu kipu vieläkin. En tiedä, tuliko spinaalista vai puristinko itse tosi kovasti pahimpien supistuskipujen aikana. Minulla oli käynnistetty synnytys ja kun vihdoin käynnistyi, meni varsin voimakkaasti ja nopeasti, kokonaiskestoaika oli alle kolme tuntia, spinaalipuudutuksen sain n puoli tuntia ennen kuin vauva oli maailmassa, joten kivut olivat jo käynnistyksen vuoksi varsin pahat lähes tunnin ajan. Tosin spinaalin sain varsin nopeasti synnytyssaliin menon jälkeen.

Vierailija
2/11 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi ensimmäinen ei auttanut ollenkaan, ei ilmeisesti osunut oikeaan kohtaan. Spinaali sitten auttoi taivaallisesti ja ponnistaminenkin onnistui hyvin. Kyseessä oli toka synnytys, ekassa sain epiduraalin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulekkaan mitään apua kohdunkaulan puudutuksesta,siis se joka laitetaan molemille puolille ,ja laittaminen sattui vietävästi joten ei sitä mulle ainakaan enää ikinä ,miten te jotka saaneet spinaalin ,saako sen jälkeen liikkua ???minullapian synnytys edessä ja spinaalin haluaisin jos se ei" sido sänkyyn "

Vierailija
4/11 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

spinaalin ja se oli aivan taivaallista! Aion ottaa seuraavassakin, jos ehtii. Ponnistaminen ei sattunut lainkaan, supistukset tunsin vatsan kovettumisena ja sen avulla osasin ponnistaa.

Kyllä se puudute sitoo sänkyyn, kun ei tunne jalkojaan, mutta vaikutus on vain tunnin, joten hyvin pääsi heti synnytyksen jälkeen suihkuun.

Vierailija
5/11 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole mennyt tunto jaloista spinaalista eikä epiduraalista. Vessaan olen päässyt kävellen kesken synnytyksen kummallakin kerralla. Mutta on siis ilmeisesti tapauskohtaista.

Vierailija
6/11 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se ei ollut kyllä yhtään miellyttävä kokemus. Jalat tärisivät ihan kuin horkassa koko ajan. Toisessa en ehtinyt saada kuin ilokaasua, mutta kolmannessa sain spinaalin ja se oli aivan ihana. Vei toki kovimman ponnistuksen tunteen, mutta sain kuitenkin vauvan ulos nopeasti ja ilman ongelmia.

Vierailija
7/11 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytys ja epiduraali takana, mutta ystäväni joka sai kolmannen lapsensa 2 päivää aikaisemmin kuin minä tyttöni, sanoi että parakervikaali oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Edellisissä synnytyksissä oli saanut epiduraalin ja spinaalin, mutta nyt ei ehtinyt anestesialääkäri lainkaan paikalle. Minä sitten kieltäydyin omassa synnytyksessä ehdotetusta parakervikaalista ja pyysin epiduraalin, joka mulla toimi varsin hyvin n. tunnin ja sitten jo ponnistettiinkin. (Muistelen lukeneeni, että synnyttäjien subjektiivisten kokemusten mukaan suunnilleen 20% kokee saavansa hyvän avun parakervikaalista, kun epiduraalin luku on 80%, luvun siis olivat siis suhteessa toisiinsa suunnilleen noin.)

Vierailija
8/11 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

parakervikaalipuudutus annettiin oikealla aikaa ja kivut hävisivät kerralla, kunnes ponnistusten aika läheni. Toisella kerralla halusin myös sen, mutta se ei auttanut. Kummallakaan kerralla laittaminen ei sattunut. Sitä pyytäisin uudestaankin.

Vierailija
9/11 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ensimmäisessä synnytyksessä oli epiduraali ja toimi loistavasti siihen asti kunnes piti puskea tenava maailmaan. Ihan kauhea kokemus!!

Toisessa ja kolmannessa sain sitten spinaalin ja aivan täydellinen aine!! Täydet pisteet sille, joka sen on keksinyt! Meni pari sekuntia ja tunto oli poissa ja ponnistus ei tunnu missään. Voi jopa jutella mukavia kätilön kanssa, mitä ei voinu ajatellakkaan esikoiselta!

Ja mä pääsen niin hyvin avautumaan ku olen rentona että 10 minuuttia ja paikat oli auki. tietty toi spinaali vie sitä ponnistamisen halua, mutta itte olen kattonut monitorista et millo tulee supistus ja ponnistanu sitte.

Mulla ei ole kyllä ollu mitään haluja etes liikkua ku oon saanu spinaalin. Nautin niin olostani ku on lämmin ja ei satu!!

Jos vielä joskus menen synnyttämään, soitan synnärille ja sanon että spinaalipiikki ovelle vastaan! ;-)

Kohdunkaulanpuudutusta en ole edes harkinnu, koska oon kuullu siitä niin paljon vaan huonoo, mut voihan se jollakulla toimia.. tuuri peliähän se on!

Että näin täällä..

Vierailija
10/11 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut neljässä ensimmäisessä se kohdunkaulanpuudutus ja yhdellä kerralla se on vienyt kaikki kivut. Jos haluaa täysin kivuttoman synnytyksen niin se ei ole silloin oikea puudutus, mutta jos sietää jonkin verran kipua niin kyllä se sen supistuksen rajuimman piikin katkaisee ja supistukset ovat siedettäviä.

Spinaalin sain viidennessä kun vihdoin uskalsin sen ottaa.(Piikkikammoinen!) Pystyin ihan hyvin kävelemään ja liikkumaan. Istuskelin terapiapallon päällä nopeuttaakseni synnytystä. Ainoa haittavaikutus oli mieletön kutina joka paikassa joka kuulemma kuuluu joskus asiaan. Mutta vaihdoin supistuskivut mielelläni siihen kutinaan.

Sain spinaalia uuden annoksen kolmen tunnin kuluttua ja ehkä oli vielä sen verran vanhan lääkeaineen vaikutusta että kun nousin jakkaralle synnyttämään niin jalat petti ja lapsi tuli lattialle ennenkuin ehdin jakkaralla asti.

Mut spinaali on hyvä puudutus siitä ei pääse mihinkään vaikka vauvat lattialle saattavat tipahdellakin kun ei tiedä milloin ne tulee. Tunto menee kyllä niin täydellisesti alapäästä.

Vierailija
11/11 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka ensimmäinen annos auttoi hyvin. Toista ei sitten voitu antaa (otettiin vauvasta verinäytteitä ym.) ja kivut olivat KAUHEAT. No, lopulta päädyttiin kiireelliseen sektioon, joka tehtiin epiduraalipuudutuksessa. Tokassa synnytyksessä sain myös epiduraalin, mutta sitä laitettiin 4 kertaa (kaksi eri lääkäriä), eikä osunut vieläkään oikeaan paikkaan eikä auttanut mitään. Kokeiltiin myös kohdunkaulanpuudutetta, jonka laittaminen oli tuskaista, mutta auttoi ja vain toiselle puolelle. sitte ei ehdittykään enää kokeilla mitään, kun tuli ponnistusvaihe, mikä oli minusta kaikkein helpottavinta, kun kipu selvästi helpotti aina ponnistettaessa. Nyt olen menossa siis synnyttämään kaksosia ja mietityttää tuo kivunlievitysasia...