Rakenneultra - mitä selviää?
Moi!
Mitä teille on selvinnyt rakenneultrassa? Mä olin Naistenklinikan r.ultrassa viime viikolla ja tajusin vasta jälkikäteen, että ultraaja ei merkannut neuvolakorttiin paljon mitään.
Päänympärys kuulemma vastaa viikkoja (19+4) ja kaikki mitä näkyy, on kunnossa, mutta harmittaa, kun jäi niin epämääräiseksi. Päänympärys on varmaan se mitta, joka on näkyvissä ultrakuvissa, eli 14 cm?
Mutta reisiluun mitta jäi ultraajalla sanomatta, samoin kohdunkaulan pituus, jota mittaili... Joskushan tuolla kerrotaan vauvan pituus ja paino ja vaikka mitä. Olikohan tuo ihan puoskari vai muuten vain hiljainen ultraaja?
Hitto kun en kysellyt silloin... kertoiskohan ne puhelimessa?
Kommentit (3)
minulla taas oli NKL:lla oikein puhelias kätilö joka selitti rakenteet, mutta neuvolakorttiin on merkitty vain b-mitta (eli biparietaalimitta - päänympärys) joka oli 18+5 43.6mm ja vastasi viikkoja 19+1. Eli tuo 14 cm ei voi olla pään ympärys- olisiko pää-perämitta?
Minut ultrannut kätilö siis selitti kuvasta kaikki mitä tutkimuksessa katsotaan: virtsarakko munuaiset, sydämen lokerot, aivojen lohkot, mitähän muuta siinä vielä katsotaankaan en enää muista edes. Mutta pää asia siis on sikiön kasvu ja tärkeiden elinten rakenteiden tarkistaminen.
Ikävää jos kätilö ei puhunut mitään, mutta epänormaaliuksien suhteen en olisi huolissani, niistä olisi kyllä mainittu jos niitä olisi huomattu, ja ohjattu sinut mahdollisesti jatkotutkimuksiin.
Olivera 38+1
päänympäryksen lisäksi mitattiin meillä ainakin reisiluun pituus, otetettiin vartalonympäryskin, en enää muista.
...eli onko se ultrakuvan mitta päänympärys? Tiedättekö, pitäiskö selvitä jotain enemmänkin?