Suositelkaa pitkälle syksyyn kestävää kesäkukkaa isoon ruukkuun pihalle (etelä)?
Kommentit (10)
todella kuuma ja tähän mennessä on kyl kaikki yritykset (=kukat) jossain välissä palaneet ruskeiksi.
Kestää ja kestää, jos vain muistaa leikata kuihtuneet kukat säännöllisesti ja lannoittaa. Eka kukinta saattaa vähän hiipua jossain vaiheessa, mutta alkaa kyllä uudelleen kunhan uudet kukkavarret ehtii kasvaa. Mulla yleensä talventulo vasta lopettaa kukkaloiston. Talvettaakin voisi koittaa, mutta mulla ei ole sellaista tilaa.
Markettoja on kaiken kokoisia ja värejäkin löytyy. Itse suosin kyllä valkoista.
Paahteesta tykkää myös pelargoniat. Niitäkin on nykyisin erilaisia.
Lajike oli joku Teddy-bear nimeltään. Ne istutettiin ruukkuun ja voivat siinä koko kesän hyvin auringossa.
Mulla on niitä mökillä isossa etelän puolella olevassa vanhassa muuripadassa. Istutan niitä yleensä 5-6 tainta ja koko pata on syksyllä ääriään myöten täynnä. Valuu siis maahan asti tuo kukka. Ja ei tarvi nyppiä.
En ole puutarha-alan ammattilainen, mutta olen ajatellut kokeilla jotain ryhmäruusua ( tai kulkevat myös jaloruusu nimellä) ruukkuun.
Mm. Qeen Elisabeth, Nina Weibull ja Europeana ovat tällaisia.
Aivan viehättävä kukka. Siihen isoon ruukkuun vois laittaa pystyyn sellaisen pajuobeliskin vai mikä sen nimi olikaan ja köynnös kasvaa sitä pitkin ylöspäin.
Enää ei ite kerkeä sellaista kasvattamaan siemenestä, että täytyy ostaa valmiina taimena. Suosittelen.
Vierailija:
Markettoja on kaiken kokoisia ja värejäkin löytyy. Itse suosin kyllä valkoista.
Nyt kun innostuin surffaamaan niin näin kuvan ihanasta punaisesta Marketasta. Tietääkö kukaan mistä niitä saisi Tampereen seudulta?? En ole nähnyt ennen kuin valkoisia ja vaaleanpunaisia.
On köynnös, muuta sopii hyvin ruukkuun. Sillekin voi laittaa sen pajuobeliskin siihen ruukun keskelle mitä pitkin kasvaa tai sitten laittaa jotain kehikkoa vasten kasvamaan. Sopii aurinkoon ja kukkii myöhään syksyyn. Vähän erikoinen ja näyttävä.
Jalohortensia. Ei kyllä siedä ihan suoraa auringonpaistetta, eikä saisi kuivua, voi olla että ei siitä enää toinnu. Mutta muuten on näyttävä ja kukkii pitkälle syksyyn. Sen voi myös nostaa sisälle talvehtimaan, joten on monivuotinen.
Jalohortensiassa on monia kauniita värejä, käy kattoon jollain puutarhasivuilla tai googleta jalohortensia.