Onko muita, jotka eivät ikinä ole olleet ulkomailla?
Lapsuudenperheessä ei ollut varaa. Nyt aikuisenakaan en ole vielä päässyt sellaiseen pisteeseen, että olisi mahdollista lähteä täältä Suomesta mihinkään. Kai jollakin muullakin on samanlaisia kokemuksia? Kukaan tuntemani ei ole kehdannut myöntää, ettei olisi käynyt ulkomailla.
Kommentit (33)
Kerran kävin päiväreissulla laivalla Ruotsin Uumajassa vuosikymmeniä sitten. Sen jälkeen ei mitään. Taloudelliset ja terveydelliset syyt lähinnä syynä eikä ole kauheasti huvittanutkaan. Varmaankin nuoremmalle porukalle on vaikeaa, jos ei ole ajan hengen mukainen superhypermatkailija kiertämässä maapalloa ympäri. Vanhemmissa ikäluokissa etenkin syvällä maaseudulla on paljonkin ikänsä kotimaassa pysyneitä. Kyllä ulkomaanmatkoista voi kieltäytyä, jos ne eivät kiinnosta. Nythän on alkanut tulla jo protesteja turismia vastaa suosituissa matkakohteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän meidän ikäluokkaa lapsena ikinä mihinkä viety. En itekä ois mihinkä päässy ellei sukua ois asunu ruotsissa.
Mitä ikäluokkaa?
Olen eri, mutta ainakaan vielä millenniaalien lapsuudessa ei matkustettu massoittain. Olin lapsi 2000-luvun taitteessa. Tottakai luokalla joku oli käynyt Kanarialla ja monet Ruotsissa ja Virossa, mutta suurin osa ei ollut käynyt ulkomailla. Sanoisin, että vasta Z-sukupolven lapsia ja siitä nuorempia on viety ympäri maailmaa pienestä saakka, kun halpamatkailu yleistyi reilu 10 vuotta sitten. Eli nykyisten parikymppisten keskuudessa varmaan on harvinaisempaa se, ettei olisi käynyt missään.
En tiedä mitä ikäluokkaa tuo kirjoittaja tarkoittaa, mutta minä olen syntynyt 50-luvun lopussa ja käynyt ulkomailla 60-luvulta saakka. Silloin autoiltiin ja telttailtiin epämukavasti Pohjoismaissa. Vanhempani eivät koskaan suostuneet ottamaan lapsia mukaan etelänlomilleen, mutta 70-luvulla kävin Englannissa tapaamassa kirjeenvaihtokaveria ja kielikurssilla sekä tyypillisesti Euroopassa interraililla. Matkustamiseni loppui oikeastaan vasta koronaan.
Omat lapseni ovat matkustaneet paljon Kiinaa ja Japania myöten.
En tunne ketään, joka ei olisi käynyt. Siitä en ole ihan varma, oliko isänäiti käynyt. Hän oli syntynyt ennen itsenäistä Suomea, käyny pari vuotta kiertokoulua ja kuoli ysärillä.
Minun ikäluokkaa kyllä keskiluokan vanhemmat veivät vähintään Pohjoismaihin. Lukioikäisenä mentiin Kreikkaan kesätyörahoilla ja jotkut reilasivat tai olivat vaihdossa ja lukion jälkeen oltiin au pairina. Bilettämässä käytiin joskus vaan Ruotsiin-risteilyllä. Ja nyt sitten aikuisena useimmat tutut ovat käyneet perussetin eli Lontoo, Pariisi, New York jne. Lasten kanssa sitten jotain rantareissuja. Monilla on työmatkoja ulkomaille.
Olisin vähän hämmentynyt, jos joku ikätoveri sanoisi, ettei ole käynyt kertaakaan ulkomailla.
N55
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään, joka ei olisi käynyt. Siitä en ole ihan varma, oliko isänäiti käynyt. Hän oli syntynyt ennen itsenäistä Suomea, käyny pari vuotta kiertokoulua ja kuoli ysärillä.
Minun ikäluokkaa kyllä keskiluokan vanhemmat veivät vähintään Pohjoismaihin. Lukioikäisenä mentiin Kreikkaan kesätyörahoilla ja jotkut reilasivat tai olivat vaihdossa ja lukion jälkeen oltiin au pairina. Bilettämässä käytiin joskus vaan Ruotsiin-risteilyllä. Ja nyt sitten aikuisena useimmat tutut ovat käyneet perussetin eli Lontoo, Pariisi, New York jne. Lasten kanssa sitten jotain rantareissuja. Monilla on työmatkoja ulkomaille.
Olisin vähän hämmentynyt, jos joku ikätoveri sanoisi, ettei ole käynyt kertaakaan ulkomailla.
N55
Miun äiti on sun ikäluokkaa ja ei oo käynyt. Eikä häntä edes kiinnostele. Joillekin on sellainen oletus, et ulkomaat on ihan outoa vierasta paikkaa ja sinne ei lähetä eksyilemään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N55
Miun äiti on sun ikäluokkaa ja ei oo käynyt. Eikä häntä edes kiinnostele. Joillekin on sellainen oletus, et ulkomaat on ihan outoa vierasta paikkaa ja sinne ei lähetä eksyilemään :D
Tämä on varmaan sosioekonominen kysymys. Akateemiset ihmiset ja ylipäänsä ylempi keskiluokka on matkustanut kyllä 70-luvulta asti. Esimerkiksi isäni (jonka äidin mainitsin) oli kotoisin oikein tuppulan tuppulasta. Mutta lähti sieltä opiskelemaan ja ulkomaanmatkat kuuluivat luokkahyppyyn, jonka hän teki. Oli varmaan ihan tietynlaista asemankin osoittamista, että kasarilla saattoi palata lomilta töihin ja kertoa käyneensä. Ja monet halusivat näyttää lapsille maailmaa.
N55
En ole käynyt Tukholmaa ja Tallinnaa kauempana, ha olen syntynyt 80-luvulla
Lapsuudenperheessä oli tuskin rahaa edes ruokaan. Aikuisena ei aiemmin ole oikein ollut varaa, nyt olisi mutta kauhea kynnys lähteä kun ei osaa matkustaa eikä oikein matkaseuraakaan
En oikein ole osannut edes matkoja kaivata, enkä pidä kuumasta enkä uimarannoista.
Joku kaupunkiloma olisi kuitenkin hieno kokea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N55
Tämä on varmaan sosioekonominen kysymys. Akateemiset ihmiset ja ylipäänsä ylempi keskiluokka on matkustanut kyllä 70-luvulta asti. Esimerkiksi isäni (jonka äidin mainitsin) oli kotoisin oikein tuppulan tuppulasta. Mutta lähti sieltä opiskelemaan ja ulkomaanmatkat kuuluivat luokkahyppyyn, jonka hän teki. Oli varmaan ihan tietynlaista asemankin osoittamista, että kasarilla saattoi palata lomilta töihin ja kertoa käyneensä. Ja monet halusivat näyttää lapsille maailmaa.
N55
Itse en ole varma, liittyykö suoraan sosioekonomiseen asemaan. Kun muistelen omaa koululuokkaani 2000-luvun alussa, varakkaammatkaan ei juuri matkustelleet. Satsasivat johonkin muuhun, isoon moderniin taloon, sisustukseen, lemmikkieläimiin ja lasten harrastuksiin: pojille jalkapalloa, tytöille luistelua. Matkustelu näytti olevan listan häntäpäässä. Voi toki olla vaan oma kokemukseni omasta koulusta, ehkä joissain piireissä matkailtiinkin jo paljon sieltä 70-luvulta asti.
Luulen, että oli aika hankala matkustella, kun matkat piti ostaa kivijalkamatkatoimistosta, käyttää paperikarttoja, harjoitella kieltä sanakirjasta, vaihtaa valuutta yms., oli jähmeämpää kuin nykypäivänä. Lisäksi matkat oli kalliimpia, niin luulen että moni perhe ei vaan saanut aikaiseksi, jos ei sattunut olemaan työn puolesta tottunut matkailija.
Vierailija kirjoitti:
No en itsekään lapsena koskaan käynyt ruotsinlaivaa ihmeemmällä reissulla. Pari kertaa olen käynyt Portugalissa, mutta nyt 15 vuoteen en ole missään käynyt. Nyt kun tulee tasavuosia täyteen niin ajattelin yksin jonnekin lähteä.
Incel
En, muistelen kuukautta päihdekuntoutuksessa lomamatkana.😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N55
N55
Itse en ole varma, liittyykö suoraan sosioekonomiseen asemaan. Kun muistelen omaa koululuokkaani 2000-luvun alussa, varakkaammatkaan ei juuri matkustelleet. Satsasivat johonkin muuhun, isoon moderniin taloon, sisustukseen, lemmikkieläimiin ja lasten harrastuksiin: pojille jalkapalloa, tytöille luistelua. Matkustelu näytti olevan listan häntäpäässä. Voi toki olla vaan oma kokemukseni omasta koulusta, ehkä joissain piireissä matkailtiinkin jo paljon sieltä 70-luvulta asti.
Luulen, että oli aika hankala matkustella, kun matkat piti ostaa kivijalkamatkatoimistosta, käyttää paperikarttoja, harjoitella kieltä sanakirjasta, vaihtaa valuutta yms., oli jähmeämpää kuin nykypäivänä. Lisäksi matkat oli kalliimpia, niin luulen että moni perhe ei vaan saanut aikaiseksi, jos ei sattunut olemaan työn puolesta tottunut matkailija.
No tuolloin nuo mainitsemasi asiat oli ihan normaalia hommaa kuten kartat. Ei sitä pidetty minään erityishankaluutena. Useimmat kyllä matkailivat lähinnä Pohjoismaissa tai sitten pakettimatkoilla, joissa oli oppaat jne.
Näkyihän joskus 10 vuotta sitten TV:ssä "Ummikot ulkomailla" -ohjelma, jossa ohjelman osallistujat menivät ensimmäiselle ulkomaanmatkalleen. Joten kyllä niitä matkustamattomiakin täällä Suomessa on.
Vierailija kirjoitti:
No en itsekään lapsena koskaan käynyt ruotsinlaivaa ihmeemmällä reissulla. Pari kertaa olen käynyt Portugalissa, mutta nyt 15 vuoteen en ole missään käynyt. Nyt kun tulee tasavuosia täyteen niin ajattelin yksin jonnekin lähteä.
Oletko Lähi-itää harkinnut? Sinnekkin voi matkustaa yksin ja naisena. Vai oletko nainen? Joka tapauksessa kommenttini ei ollut vitsi. Tuttavapiirissä on ihan supisuomalainen nainen, joka on yksin naisena kiertänyt monetkin Lähi-idän maat. Mitään ei sattunut.
Itsekin tein ensimmäisen ulkomaanmatkane päälle 30-vuotiaana, mutta en ollut käynyt edes niillä laivamatkoilla.