Onko huolestuttavaa, jos liikkeet ei aluksi joka päivä tunnu?
Aloin tuntea selkeitä liikkeita rv 17, ja ne tuntui melkein jotain viikon verran joka päivä. Nyt on mennyt 3 päivää ilman, että olisin liikkeitä huomannut. Onkohan syytä huolestua, vai voiko tämä johtua vain vauvan asennosta tms? Toka raskaus on kyseessä. Koko ajan huolestuneena kyttään, että tuntuuko mahassa jotain...
Kommentit (3)
Itselläni (tämä nyt kolmas raskaus) ollut jokaisessa raskaudessa noilla viikoilla aika samanlaisia ajatuksia/pelkoja. Luulen, että se on kuitenkin vielä tuossa vaiheessa niin kamalan paljon lapsen asennosta, istukan sijainnista yms. kiinni kovin kuinka liikkeet tuntuvat. Että en usko olevan mitään syytä huoleen!!!!!
Huolestumiselle ei voi mitään, se tulee vaikka kuinka kuka vakuuttelisi! Silti yritän auttaa :), koska olen itse ollut koko raskauteni samassa tilassa. Meillä on varsin hiljainen ja vienoliikkeinen vauva, ei todellakaan elämöi kohdussa mitenkään riehakkaasti. Kokonaan liikkeettömiä päiviä on ollut usein.
Olen yrittänyt neuvolassa kysellä, millä viikoilla pitäisi huolestua ellei liikkeitä kuulu, mutta en ole saanut mitään yksiselitteistä vastausta. Toisaalta ymmärrettävää, koska raskaudet ja vauvat ovat niin yksilöllisiä. Nyt, kun viikkoja on jo yli 30, " täti" kehotti soittamaan jos on kokonaan liikkettömiä päiviä, neuvolassa voidaan sitten kuunnella sydänäänet ja tarvittaessa voi varmaan soittaa äitipolillekin ja päästä sinne tutkimuksiin.
17-viikkoinen on kuitenkin vielä niin pieni, että riippuu täysin asennosta, tuntuvatko liikkeet vai eivät. Jos esim. vauva potkuttelee selkäpuolelle tai istukkaan, niitä ei tunne. Kaikki liikkeet eivät myöskään ole mitään kovin reippaita, venyttelyjä ja ojenteluja et vielä tunne.
Itsekin tunsin ensimmäiset liikkeet jo 17. viikolla, mitä kovasti hämmästelin, ensikertalainen kun olen. Sitten menikin lähes pari viikkoa ennen kuin tunsin uudestaan yhtään mitään. Sen jälkeen on ollut kovin vaihtelevaa. Välillä liikkeitä on tuntunut useampana päivänä peräjälkeen, sitten on voinut olla monta päivää peräkkäin, ettei tunnu mitään. Siis yhtään mitään. Esim. 22. viikolla oli 3 täysin hiljaista päivää peräkkäin ja minähän kiipeilin seinille. Vielä 28. viikolla kävi niin, että kaikki liikkeet yhtäkkiä lakkasivat yli vuorokaudeksi. Silloin kävin lääkärissä tarkistuttamassa tilanteen, koska en enää kestänyt. Kaikki oli hyvin, ja pikkuinen liikkui koko ultran ajan - minä vain en tuntenut mitään. Asento todennäköisesti syynä ja se, ettei hän todellakaan ole mikään riehakas yksilö vaan ottaa elämänsä alkutaipaleen ilmeisen lunkisti.
Ei ehkä ole kovin lohdullista, mutta jos teilläkin on rauhallinen masuasukki, voi hyvin olla, että sinullakin on hiljaisia päiviä vielä monta viikkoa kunnes vauva kasvaa niin isoksi, että kyljen kääntämiset ja sellaiset alkavat tuntua. Eihän se kivalta tunnu, mutta todennäköisesti mikään ei ole silti vialla kuitenkaan. Juttele neuvolassa ja kysy, voitko tulla kuuntelemaan sydänäänet jos siltä tuntuu ym. Tuskinpa kieltäytyvät!
Ja muistan, että joka kerta olen ihmetellyt alun " liikkeettömiä" päiviä ja aina on löytynyt kohtalotovereita. Luulisinkin, että vauvan pieni koko ja erityisesti asento masussa voi vaimentaa tuntemuksia. Eli ihan normaalia on, että alkuun liikkeitä ei joka päivä tunnekaan.