Millainen on sokerirasituskoe?
ja miten se siis tehdään, olen kuullut että jotain litkua jotuu juomaan ja jollain tavoin verikokeita otetaan, mutta otetaanko suonesta vai sormenpäästä ja kuinka monesti. Tämä koko juttu kuulemma kestää pari tuntia, joten jos joku osais kertoo miten kaikki siinä etenee, niin olisin kiitollinen.
vauva2006 rv28+6
Kommentit (6)
(eka kupillinen maistuu hyvältä kun on kaamee jano ja nälkä, toinen ei enää niin hyvältä ja kolmas tökkii jo ;)
Muistaakseni eka verikoe otetaan ennen juomista, on se paastoarvo ja sitten kaks muuta aina 45min välein ja ihan käsivarresta kunnon verikoe. Mulla tulee aina toisen tunnin kohdalla noin 5min aalto jollon pyörryttää ja oksettaa ja nousee kaamee hiki. Arvot on aina olleet hyvät joten ei arvoihin sidonnainen ja kaikilla ei tuu mitään oloa. Oma kirja kannattaa ottaa mukaan jos ei jaksa pelkkiä lehtiä selailla, aikaa kun tosiaan menee.
Sinne on minunkin tie jälleen kerran, pyh!
rv 12+2
Multa nuo verikokeet otettin sormenpäästä, muuten homma meni saman kaavan mukaan. Käytäntö kuulema vaihtelee sairaaloittain.. en tiiä miksi. Mulle tuli siinä ensimmäisen tunnin aikan todella huono olo, joiduinkin pötköttelemään sen toisen tunnin ajaksi. Kannattaa varata mukaan esim. tuoremehua ja banaania niin saa hei syödä kun pääsee sieltä pois. Suosittelen muutenkin kunnon ruokaa siis oikein peruna ruokaa mahd pian kokeen jälkeen varsinkin jos on ollut matalat arvot, muuten huono olo saattaa olla pitkään.
tuon huimauksen ja pahanolon suhteen. Mulla on kauheen alhaset verenpaineet ja sitten jos ei syö mitään tulee herkästi huono olo ja silmissä pimenee. Viimeks keskiviikkona kun jouduin paastoverikokeisiin, niin silmissä pimeni ja tuli kauhee olo ja tuskanhiki, onneks joku talutti minut istumaan ennekuin jalat meni alta, ei oo nimittäin yhtään mukavaa.
Kiitos vastauksista.
vauva2006 rv28+6
Minuakin tuo huippaus mietitytti, kun verenpaine on ennemmin liian matala ja viikon sisällä olen meinannut kaksi kertaa pökrätä (ekan kerran sitten kouluajan joskus 15 v sitten :). Mutta rasituksen aikana ei tullut ollenkaan paha olo, kaikki meni ihan hyvin. Saattoi vaikuttaa, että sorruin vähän tankkaamaan illalla ennen kuin se paasto alkoi, vältin kuitenkin liikaa sokeria ja rasvaa, nehän kai nostaa arvoja. Ehti siis tulla vain pieni nälkä, ei mikään NÄLKÄ.
Miksuliinu, toinen elokuinen :), 27+0
johonkin makuulle odottelemaan. Mulla myös on ollut matalan verenpaineen ja huimauksen kanssa ongelmia, mutta sokerirasituskoe meni kuitenkin hyvin juuri siksi, että sain odotella makuuasennossa verikokeita. Hyvä kirja vielä mukaan, niin voit oikein nauttia lepohetkestä. :-)
Ensin pitää olla 12h syömättä, sit labrassa otetaan ekaks paastoarvo, sitten saat pullollisen (pieni limupullo) glukoosilientä, ei oo kauheen pahaa. Sit odotellaan tunti ja otetaan verikoe ja sit toinen tunti ja verikoe ja sit pääseekin jo kotiin. kaikki verikokeet otetaan suonesta.
Aika pitkästyttävää odotella kun labrasta ei saa poistua tuon kokeen aikana, joten kannattaa ottaa vaikka hyvä kirja kaveriks sinne.
S