Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvinvointialue haluaa korvata ihmistulkit tekoälyllä, joka maksaa 3,5 euroa minuutilta. Ihmistulkin hinta on noin 7 euroa minuutilta (!!)

Vierailija
21.06.2026 |

7 euroa/minuutti = 420 €/tunti!! Ei kyllä ihme että ne haluu jonkun tutun tulkiksi jolla on juuri se  kotikylän murre, eikä muualta samasta maasta tulleita ei voi ymmärtää.

Miksi ihmeessä me maksamme tuollaisia summia heille??? Miten olisi että tukien nostoa vastaan joutuisivat tulkkaamaan jos on tarve.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla linkkiä olis?

Vierailija
2/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko noita hintoja - en ihmisen enkä tekoälyn

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joku chatgpt vaan tulkiksi. Maksaa 20€/kk. Jos ne ei sillä pärjää niin jääkööt ilman terveydenhuoltoa ja kelagoldiaan.

Vierailija
4/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se linkki 

Sote | Hyvinvointialue haluaa korvata ihmistulkit tekoälyllä, joka maksaa 3,5 euroa minuutilta

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012067093.html

Vierailija
5/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin malli meillekin. Yhteiskunta maksaa tulkin 2v, sen jälkeen pitää olla kieli hallussa tai maksaa itse tulkki.

Vierailija
6/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin malli meillekin. Yhteiskunta maksaa tulkin 2v, sen jälkeen pitää olla kieli hallussa tai maksaa itse tulkki.

Tekeäly hoitaa nää

Vierailija
7/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja lääkeannokset tai jopa lääke itsessään menee täysin väärin ja vammautuu tai kuolee. No, onhan sekin säästöä jos kuolee.

Vierailija
8/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Tulkkijaoston puheenjohtaja Pia Leppälä kyseenalaistaa tekoälyn luotettavuuden sote-alalla.

Mutta joku kehitysmaalainen sitten on luotettava tulkki... Hmmm...

Vierailija
9/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joku chatgpt vaan tulkiksi. Maksaa 20€/kk. Jos ne ei sillä pärjää niin jääkööt ilman terveydenhuoltoa ja kelagoldiaan.

Juuri näin. Voi hevonkukku, kunpa tietäisitte mikä määrä on tungettu aikaa ja resursseja näihin tulkkeihin ja tulkkauksiin ties keille eikä kantiksille löydy lääkäriaikoja ei sitten millään!!

Sitä portinvartijan työtä ei kauaa normaaliempatialla varustettu ihminen kestä väsymättä.

Vierailija
10/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 kk ja that's it.

Vierailija
11/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkkifirmat maksavat ihmistulkeille noin 30 euron tuntipalkkioita, joista pitäisi maksaa kaikki työnantajamaksut, lomat, sairauslomat, YELit yms. Lisäksi yksi tunti tulkkausta voi vaatii useita tunteja valmistautumisia, sillä kukaan ei osaa kaikkea erikoisalan sanastoa ulkoa kahdella kielellä. Koko ala on nykyään käytännössä laillistettua ihmiskauppaa, jossa tulkkifirmat vetävät välistä aivan

järjettömästi.

Vierailija
12/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 kk riittäisi, jos ovat tukien varassa. Työtön voi opiskella kieltä vaikkapa 8 tuntia päivässä. Itse opin espanjan alkeet 3 kuukaudessa niin että pystyin perus keskusteluita käymään.

Vierailija
13/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Google translatella vaan! Eikö näillä ole mitään vtn vastuuta mistään??

Vierailija
14/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

420€ tuntipalkka vaikuttaa aika hurjalta, miten voi olla noin kallista?

Kuinka hyvin tekoälytulkit oikeasti toimii, suomi on aika hankala kieli ja tekoälykäännökset on kyllä joskus ihan hepreaa. En oikein jaksa uskoa, että mikään ohjelma pystyisi tulkkaamaan niin hyvin kuin ihan oikea ihminen.

Vierailija
15/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tähän tulkipalveluun on ikinä alettu? Siihen menee kymmeniä miljoonia vuosittain. Jokainen hankkii itse itselleen tulkin, jos tarvitsee. Mitä tämä hyysäys on? Rahaa työnnetään sellaiseen mikä ei ole edes lakisääteistä. 

Vierailija
16/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulkkifirmat maksavat ihmistulkeille noin 30 euron tuntipalkkioita, joista pitäisi maksaa kaikki työnantajamaksut, lomat, sairauslomat, YELit yms. Lisäksi yksi tunti tulkkausta voi vaatii useita tunteja valmistautumisia, sillä kukaan ei osaa kaikkea erikoisalan sanastoa ulkoa kahdella kielellä. Koko ala on nykyään käytännössä laillistettua ihmiskauppaa, jossa tulkkifirmat vetävät välistä aivan

järjettömästi.

Juu, hui kauheata, miten toi 360€/tunti riittäisi mitenkään työntekijän sivukuluihin...

Ja 30€ tunti vastaa vähän vaille 5000€ kuukausipalkkaa.

Vierailija
17/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku laki jonka mukaan meidän on pakko antaa näille tulkit? Eikö ne itse voi järjestää yhteisöstään sellaisia ilmaiseksi? Näistä tyypeistä ei ole kuin rahanmenoa.

Vierailija
18/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tähän tulkipalveluun on ikinä alettu? Siihen menee kymmeniä miljoonia vuosittain. Jokainen hankkii itse itselleen tulkin, jos tarvitsee. Mitä tämä hyysäys on? Rahaa työnnetään sellaiseen mikä ei ole edes lakisääteistä. 

Kumma nipotatte täällä jostain ruotsinkielisistä palveluista mutta tosta ei nousta parrikaadeille. Eikä sitäpaitsi sitä ruotsinkielistä palvelua edes saa nykyisin, paitsi kunnissa joissa on paljon suomenruotsalaisia, enkä ole koskaan kuullut että suomenruotsalainen olisi vaatinut ruotsinkielistä tulkkia.

Vierailija
19/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku laki jonka mukaan meidän on pakko antaa näille tulkit? Eikö ne itse voi järjestää yhteisöstään sellaisia ilmaiseksi? Näistä tyypeistä ei ole kuin rahanmenoa.

Ihan satavarmasti hommaisivat jonkun kaverin mukaan tulkiksi jos muuten menisi kelan tuet ja ilmainen terveydenhoito sivun suun.

Vierailija
20/30 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on virallisesti kaksikielinen maa. Ai, mutta eipä olekaan tietylle porukalle. Tulkit tarjotaan sekä kelan esitteet, ohjeet ja hakemuslomakkeet ovat kunniakansalaisten kielellä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä