nouseekohan asuntolainojen korot vielä paljonkin?
mietin että kannattaakohan ruveta harkitsemaan jo korkokattoa?
Kommentit (14)
Itse olen varautunut noin 5,5, prossaan, on ne niin alhaalla olleet, 6 % sietäisin vielä, sen jälkeen tekee tiukkaa mullakin
...luulen, että se 6 on suuntaa antavampi. Sorry.
kun meillä pankissa tarjottiin korkotaaoa 5,50 mutta sehän on aika paljon kuitenkin että kannattaako sitä sittenottaa jos eivät kuitenkaan nouse yli 6%
Ihmiset ei aina ymmärrä, että maailmantalous vaikuttaa heidänkin asuntolainaansa. Jos inflaatio kiihtyy ja raakaöljy kallistuu vaan (tulee uusia lähi-idän kriisejä) niin monessa perheessä joudutaan jättämään parit merkkilenkkarit ostamatta ja tekemään laskelmat uusiksi :DDD
lyhentää jo ihan kivasti lainaakin.
Ei kannata uskoa suomalaisia välittäjiä ja pankkiireja. Heidän etu on se, että kansa ottaa surutta jättilainoja vaikka korot nouseekin.
Nyt ei todellakaan kannata ottaa velkaa!!
Korkojen ennustaminen on todella vaikeaa, mutta jos pitäisi veikata, niin veikkaisin, että 7:n kanssa olisin eniten samoilla linjoilla.
Samalla ennustaisin kyllä sitten, että asuntojen hinnat tippunee seuraavan 5-6 vuoden aikana noin 30%.
Niin ja epäilen, että sellainenkin aika tässä vielä voidaan nähdä, että asuntolainojen korkovähennykset joko häviää tai pienenee. Sillä saattaa olla jopa yhtä suuri merkitys tavalliselle asuntovelkaiselle kuin korkojen nousulla.
No nähtäväksi jää miten pahasti metsään menee tämän noita-akan ennustukset.
Aivan varmasti, aiemmin arvioin tälläkin palstalla, että 7-8% taso on realistinen. Nyt olen hieman muuttanut arviota ylöspäin (näin teki muuten Nordeakin kuten huomasitte eilen aamu-tv:ssä, tosin eivät vielä uskalla myöntää niin korkeat tasoa kun erilaiset indikaattorit antavat ymmärtää). Syy miksi olen arvioinut koron nousevan aiempia arvioita korkeammaksi johtuu Euroopan inflaatio kehityksestä ja edelleen rahan määrän kasvuodotuksista. USA:ssa ei tule tapahtumaan koron laskuja (kuten on aiemmin ennakoitu) ja tämä entisestään vaikuttaa siihen että Ekp joutuu olemaan erittäin valpas jatkossakin.
Arvioni on, että 12kk euribor vuoden sisällä välillä 7-10%
t.Finanssi-mamma
ekonomit ennustaa että hyvän taloussuhdanteen vuoksi korot todennäköisesti laskevat hieman syksyllä.
Sun kannattaisi mennä peruskoulun taloustieto kurssille!
Vierailija:
ekonomit ennustaa että hyvän taloussuhdanteen vuoksi korot todennäköisesti laskevat hieman syksyllä.
Luepa edes kerran hieman talousuutisia..
Jos toivot koron laskua, niin sitten sinun pitää samalla toivoa talouskasvun laantumista. Silloinhan korkoa lasketaan elvytysmielessä.
Tämä nykyinen korkotaso ei ole edes vielä mitenkään korkea. Nousuvaraa on vielä.
Se mikä tässä tilanteessa on " jännää" , on se, että EKP tekee päätöksensä suurten euromaiden tarpeitten ja tilanteen mukaan. Ei niinkään pienen Suomen.
Nythän ne vasta ovat aloittaneet nousunsa, ja ihan varmasti nousevat.
Mä vähän ihmettelen lainanottajia, jotka hätäilee nyt kun tästä on varoitettu jo viimeiset ainakin pari vuotta.