Opiskelutahti Avoimessa yliopistossa
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
5OP/kk
Onko se oikeasti totuudenmukainen määrä?
Opiskelin vuodessa 75 op eli kolmen eri aineen perusopinnot kahdessa eri avoimessa yliopistossa. Lähes kaikki opinnot etänä.
Riippuu millaisilla taustatiedoilla ja kokemuksella lähdet opiskelemaan. Jos opiskelet jo olemassa olevan työkokemuksen päälle niin opinnot voi olla ihan helppoja ja saatat tehdä paljon pisteitä per lukukausi. Jos taas aloitat ilman mitään perustietoja vaikkapa opiskelmaan koodausta etkä ole matemaattisesti super lahjakas niin alussa voi olla haastavaa ja eneteminen hidasta.
Itselleni realistinen olisi ehkä 25op puolessa vuodessa. Tämä sen takia että jotkin perusasiat vaativat hieman kertaamista ja säännöllinen opiskelurytmi ja sen sovelluttaminen muuhun elämään vaatisi harjoittelua. Joku keskittymiskykyisempi himo-opiskelija pystyisi kolminkertaiseen määrään. Opintopiste on 27 tuntia työtä (tietysti vaihtelee paljon). Monille suht realistinen on opintopiste per viikko tahti.
Minä opiskelin ensimmäisenä lukukaudella avoimessa 25op, eli yhden aineen perusopinnot. En uskaltanut enempää, sillä olin kokopäivätöissä samaan aikaan (iltavuoroa enimmäkseen). Toisena vuotena kun oli jo kokemusta opiskelusta, kävin 40op, eli toisen aineen perusopinnot ja hieman kolmatta. Eli riippuu paljon siitä kuinka paljon sinulla aikaa käytettävänä. Tavoite taso täysipäiväisille opiskelijoille on 60op, joten siitä voi arvioida itselle sopivan määrän opintoja. Paljon riippuu myös siitä kuinka kuormittavaksi koit edelliset opiskelusi ja kuinka kauan siitä oli.
Suosittelisin ottamaan aluksi varsin kevyen kuormituksen. Ensimmäisen vuoden kokemuksista osaat sitten valita seuraaville vuosille sopivan kuormituksen.
Ajattelin että saisin kesällä kasaan suunnilleen puolet perusopinnoista (yksi tentti on vasta syyskuussa) ja sitten työn ohella syksyllä sen toisen puolen.
Asia on tuttu ja olen käynyt toimittajakoulun, joten nuo oppimistehtävät menee tosi nopeasti.
Ap
5OP/kk