Mansikanpoiminta? Vieläkö viljelijät palkkaavat suomalaisia töihin? Vai onko tämäkin työ, johon suomalainen ei enää kelpaa...
Nuoret jäivät ilman kesätyötä ja pohtivat nyt, että otetaanko suomalaisia nuoria poimimaan mansikoita. Onko kellään tietoa? Työpaikkailmoituksissa ei tullut keväällä eikä nyt alkukesästäkään vastaan ilmoituksia, missä poimijoita etsittäisiin, mutta kannattaako viljelijöiltä vielä kysellä?
Kommentit (55)
Miksipä palkkaisi? Suomalainen menee työpäivän jälkeen kotiinsa ja käy itse kaupassa, mistä maksaa jollekin muulle. Ulkomaiselle voi helposti vuokrata petipaikan jossain ladossa olevasta kerrossängystä ja vielä ruokaakin myydä. Saa osan maksamasta palkasta takaisin.
S tuntee työaikalain ja asetukset. Um tuntee näistä sen tulkinnan mitä haluat kertoa.
S on sukulaisia, ystäviä harrastuksia joihin hän haluaa käyttää aikaansa ja siksi on tarkkana työajoista. Um ei tunne ketään, eikä hänellä ole mitään tekemistä. Oikeastaan hän voisi vaan tehdä töitä, pitää lepotauon ja nukkua ja tehdä lisää töitä.. jos tälleen epävirallisesti suusanallisesti kahdenkeskisesti sovitaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin 2010 nuorena mansikoita poimimaan riitti puhelin soitto.
tuolloin maksettiin vain 2e kerätty koppa.
Parhaiten pärjäsivät ne jotka keräsivät nopeiten.
Enää en menisi koska 2e on naurettavan pieni palkkio.
Teen mieluummin työtä mistä maksetaan tunti palkkaa.
Tuntipalkka 20 euroa kuluineen ja poimit yhden korillisen marjoja.
Arvaa onko kannattavaa viljelijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niinpäin, ettei suomalaisille kelpaa tuo työ.
Älä valehtele, 2020 vajaassa kuukaudessa maatalouden kausitöihin haki yli 30 000 suomalaista, harva pääsi, kun kepu sekä MTK vaativat ukrainalaisia halpatyöläisiä ennätysmäärin. Porvari valehtelee aina etteivät suomalaiset muka tekisi töitä ja olisi muka työvoimapula. Suomalainen tekee kyllä, mutta vaatii TES-palkan ja työehdot, kuten pitääkin. Alipalkkaus on rikollista ja pitäisi ilman muuta kriminalisoida ja sanktioita kuten SDP ja Vasemmistoiitto haluavat, mutta porvarit ja myös Persut vastustavat.
Liki 32 000 työnhakijaa etsii Suomessa töitä maataloudesta, TE-toimistot kertovat – noin puolet hakijoista työttömiä tai lomautettuja
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/liki-32-000-tyonhakijaa-etsii-suomessa-toita-maataloudesta-te-toimistot-kertovat-noin-puolet-hakijoista-tyottomia-tai-lomautettuja/7802972Juuri tätä tarkoitin! Olen itse ollut nuorena mansikanpoimijana, ja 10 vuotta myöhemmin sama viljelijä väitti minulle, ettei työ muka kelpaa suomalaisille!
ap
Suomalaiset ei pysy työtahdissa, siellä ei ole varaa maksaa poimijalle enemmän palkkaa kuin mitä maksetaan poimimistaan mansikoista.
Mitä yli-ihmisiä ne Ukrainalaiset sun muut sitten ovat, kun niin paljon nopeampia ovat?
Ukrainalaisten Suomesta saatava palkka on ostovoimaltaan heidän kotimaassaan PALJON suurempi kuin mitä se on täällä Suomessa. Siksi se on ukrainalaisille ollut kannattavaa hommaa.
Vasemmisto on keksinyt palkkatukijärjestelmän, jolla lasketaan suomalaisten palkkoja. Yritykset eivät halua palkata ketään normaaliin työsuhteeseen, ne palkkaavat palkkatuettuja ulkomaalaisia, joiden palkan maksaa valtio ja vuokran maksaa Kela. Näin lasketaan suomalaisten palkkoja ja tehdään suomalaisista tarpeettomia ja työttömiä.
Vasemmisto on aina pilannut markkinatalouden hyödyt duunareille omilla ratkaisuillaan ja Kokoomus on ollut tähän myös tyytyväinen. Yrittäjät kiittää.
Ei Suomeen tulisi yhtäkään poimijaa jos heille maksettaisi tuosta työstä sama raha minkä vastaavasta työstään saisivat kotimaassaan. Nuo tienaa kuukaudessa oman maansa vuosipalkan verran. Se on ihan erilainen motivaattori mennä konttaamaan pellolle. Tiedän tänne asumaan muuttaneita ukrainalaisia jotka noissa hommissa ovat olleet. Kyllä hiipui työtahti kun pääsivät normaaliin suomalaiseen tuntipalkaan ja suomalaiseksi veronmaksajaksi.
Vasemmisto väittää, että me emme pärjää ilman kielitaidottomia kehitysmaalaisia ja he tuovat maahan veronimijöitä kehitysmaista, joissa naisilla ei ole mitään oikeuksia ja he haluavat, että rakennamme kehitysmaalaisten varaan tulevaisuutemme ja he muka maksavat meidän eläkkeitä pienistä palkoistaan.
Surullista ja tyhmää. Mutta niinhän vasemmisto on....
Me suomalaiset olemme pulassa koska vasemmisto ja Kokoomus yhdessätuumin tuovat maahan kielitaidottomia veronimijöitä, joiden matalista palkoista ei makseta yhdenkään suomalaisen eläkettä. Päinvastoin nämä veronimijät saavat takuueläkkeen muutaman vuoden maassaolon jälkeen eikä työhistoriaa edes tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suomalaisille kelvannut vuosikymmeniin tämä työ.
2003 kysyin mansikkatilalle töihin
Omistaja sanoi et heille tulee lasti ulkomaalaisia.
En muista mistä maasta
Mä oli vielä 2002 mansikoita poimimassa, mutta paikallisella tilalla oli sen verran huono sato, ettei siitä kovin paljoa rahaa loppujen lopuksi ansainnut, kun työpäivät jäi vain jotain 3-4 tunnin mittaisiksi pääasiassa. Mutta silloin eurolla sai paljon enemmän kuin mitä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele, 2020 vajaassa kuukaudessa maatalouden kausitöihin haki yli 30 000 suomalaista, harva pääsi, kun kepu sekä MTK vaativat ukrainalaisia halpatyöläisiä ennätysmäärin. Porvari valehtelee aina etteivät suomalaiset muka tekisi töitä ja olisi muka työvoimapula. Suomalainen tekee kyllä, mutta vaatii TES-palkan ja työehdot, kuten pitääkin. Alipalkkaus on rikollista ja pitäisi ilman muuta kriminalisoida ja sanktioita kuten SDP ja Vasemmistoiitto haluavat, mutta porvarit ja myös Persut vastustavat.
Liki 32 000 työnhakijaa etsii Suomessa töitä maataloudesta, TE-toimistot kertovat – noin puolet hakijoista työttömiä tai lomautettuja
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/liki-32-000-tyonhakijaa-etsii-suomessa-toita-maataloudesta-te-toimistot-kertovat-noin-puolet-hakijoista-tyottomia-tai-lomautettuja/7802972Juuri tätä tarkoitin! Olen itse ollut nuorena mansikanpoimijana, ja 10 vuotta myöhemmin sama viljelijä väitti minulle, ettei työ muka kelpaa suomalaisille!
ap
Suomalaiset ei pysy työtahdissa, siellä ei ole varaa maksaa poimijalle enemmän palkkaa kuin mitä maksetaan poimimistaan mansikoista.
Mitä yli-ihmisiä ne Ukrainalaiset sun muut sitten ovat, kun niin paljon nopeampia ovat?
Ukrainalaisten Suomesta saatava palkka on ostovoimaltaan heidän kotimaassaan PALJON suurempi kuin mitä se on täällä Suomessa. Siksi se on ukrainalaisille ollut kannattavaa hommaa.
Kyllä suomalaisetkin menisi innoissaan Ukrainaan poimimaan mansikoita 10 000-15 000e kuukausipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpaisin kyllä tuttuni mansikkapellolle, mutta ei pysty kun selkä paskana. Meen apsille ja illalla kavereitten tojotoiden kyytiin ja tietty kesäfestareille.
-Tiina 16 v
Miehen kirjottama viesti.
Ei ole.
- Tiina 16 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin 2010 nuorena mansikoita poimimaan riitti puhelin soitto.
tuolloin maksettiin vain 2e kerätty koppa.
Parhaiten pärjäsivät ne jotka keräsivät nopeiten.
Enää en menisi koska 2e on naurettavan pieni palkkio.
Teen mieluummin työtä mistä maksetaan tunti palkkaa.
Tuntipalkka 20 euroa kuluineen ja poimit yhden korillisen marjoja.
Arvaa onko kannattavaa viljelijälle.
Ehkä sitten maanviljelijän täytyy siirtyä Espanjaan viljelemään.
Työstä pitää aina saada kunnon palkka, jolla pystyy elämään, ja jolla on varaa matkustaa ulkomaille käymään. Tuo ulkomaille matkailu tuntuu nykyään olevan hyvän ihmisen mitta: jos harrastat vain kotimaanmatkailua, niin olet totaalinen luuseri ja yhteiskunnan pohjasakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kelpaa, koska vaaditaan lain mukainen palkka sekä inhimilliset työolosuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Miksipä palkkaisi? Suomalainen menee työpäivän jälkeen kotiinsa ja käy itse kaupassa, mistä maksaa jollekin muulle. Ulkomaiselle voi helposti vuokrata petipaikan jossain ladossa olevasta kerrossängystä ja vielä ruokaakin myydä. Saa osan maksamasta palkasta takaisin.
S tuntee työaikalain ja asetukset. Um tuntee näistä sen tulkinnan mitä haluat kertoa.
S on sukulaisia, ystäviä harrastuksia joihin hän haluaa käyttää aikaansa ja siksi on tarkkana työajoista. Um ei tunne ketään, eikä hänellä ole mitään tekemistä. Oikeastaan hän voisi vaan tehdä töitä, pitää lepotauon ja nukkua ja tehdä lisää töitä.. jos tälleen epävirallisesti suusanallisesti kahdenkeskisesti sovitaan.
Paitsi tekoäly sotkee kohta tuonkin kuvion. Voi kysyä työehdot tekoälyltä, jos osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi tekoäly sotkee kohta tuonkin kuvion. Voi kysyä työehdot tekoälyltä, jos osaa.
Pelottava ajatus. Sinä siis ulkoistat oman hyvinvointisi ja omat oikeutesi tekoälyn käsiin? Luet tekoälyn vastausta miettimättä sisältöä tai perehtymättä ajantasaiseen lakiin sekä määräyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Uktainalaiset kausityöntekijät on saatu aiemmin pakotettua kitkemään mansikkapenkit matalan urakkakoppapalkkapoiminnan ohessa samalla hinnalla, koska Ukrainassa kuukausipalkat on jotain 600€/kk. Suomessa olevia Ukrainan sotapakolaisia ei ole enää saatu mansikkatiloille, koska Suomessa asuen ja elämisen hintatasolla tuollainen riistohomma ei ole enää millään muotoa kannattavaa. Eiköhän halvemmalla työtä tekeviä saada tiloille Satosen ja Vartiaisen halpa-Aasian rekrymatkan tuloksena, Wolt ja Bolt -kuskitkin tienaa vain 4-5 euroa tunnilta ja suomalainen sosiaaliturva toimii palkan jatkeena ja työnantajayritysten "palkkatukena", miksei siis myös mansikanpoimijoiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minä olen suomalainen arjalainen.
Vierailija kirjoitti:
Oon monesti hakenut.
Ei suomalaiselle edes vastaa hakemuksiin.
Noh, mustikoita onneksi oon saanut keräiltyä myyntiin useimpina vuosina.
Joskus laskeskelin sen tuntipalkka, niin oli 7-8e ja matkakulut päälle.
Mitä tilat maksaa kerääjille?
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi korona-aikana oli uutinen jossa valtava määrä ihmisiä haki maatilatöihin mutta työnantajat eivät suostuneet palkkaamaan. He odottivat vain että saisivat ulkomailta tulijat tänne töihin.
2003 kysyin mansikkatilalle töihin
Omistaja sanoi et heille tulee lasti ulkomaalaisia.
En muista mistä maasta