***ENSKOJEN KESKIVIIKKO***
Tässäpä keskiviikon pino, päivä on siis 16.5.2007
Eiliset jutut
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10321879&p=&mpage=1&tmode…
Kommentit (10)
Paljon onnea iida-Linnean perheelle tytöstä. Kertoilehan sitten lisää kun jaksat. Toivottavasti se hemppa sieltä alkaa kivuta taas normaali lukemiin.
Maisille tervetuloa joukkoon, hyvä kun saadaan teitä alkupääläisiäkin mukaan.
G:Eikös se oo ihan lakisääteistä että noi neuvolakäynnit on työaikaa.Ei meilläkään sitä työnantaja mitenkään mainosta että saa käydä työajalla mutta ei niitä tartte vähentääkkään. Meillä ainakin heti ekalla käynnillä neuvolantäti selvitti että kuuluu työaikaan. Tsekatkaapa vaikka oman alan TES mitäse sanoo.
T:Buuffa ja Nuuro 24+3
IIDA-LINNEAlle onnittelut nyytistä!!! <3
Galluppiin:
Mä olen kanssa hoitoalalla, ja työaikana saa käydä neuvolassa, mutta se on palkatonta, eli pitää tehdä tunnit takaisin jos palkan meinaa saada. Eli olen ottanut neuvolakäynnit sitten työajan jälkeen tai ennen iltavuoroja. Ei viitti tehdä tunteja takaisin. Se on tylsää.
Eilen oli eka valmennus, se oli ihan jees, puhuttiin loppuraskaudesta ja synnytystä ennakoivista oireista. Sit katottiin TYKSin " syntymäpäivä" video ja ens kerralla sit synnytetään. =)
Meitä ei ollut kun kaks muuta paria mun lisäksi, Ukkokulta siis kun ei päässyt tulemaan. =/
Jushka ja Naksu 32+5
Kylläpä on päivä jos toinenkin humpsanhtanu, etten oo ehtinyt edes käydä lukemassa, miten täällä voidaan: Onnea vauvaantuneille ihan tosi paljon, perässä tullaan, sano.
G: Neuvolakäynnit on ollu ihan palkatonta ja työajan ulkopuolista toimintaa tässä lafkassa, missä oon ollu... laista en tiedä, mutta tuntuu vähän tylsältä tehdä noita neuvola ja synnytysvalmennustunteja takaisin. Voihan se olla, että ne kuuluisi työaikaan, mutta eipä ainakaan täällä ole sellaisesta puhetta ollut. Onneksi on neuvola ihan tuossa melkein tien toisella puolella ja Kättärikin vaan parinkymmenen minuutin ulkoilulenkin takana, niin ei tarvitse vielä niitä matkojakin tehdä takaisin.
Tämä tehdä paukuttaa täällä kolmanneksi viimeistä työpäiväänsä. sitten helatorstai, työpäivä, viikonloppu ja vielä kerran tänne toimistoon, niin SITTEN koittaa autuus ja lepoloma viimeiseksi kuukaudeksi (olisi siis koittanut jo perjantain jälkeen, mutta kuten sanoin: täällä tehdään neuvola ja valmennustunteja takaisin:/)
Nyt ei muuta sitten kun hyvää vointia kaikille... masun kasvattelua:)
Maaru ja mynsteri 35+2 (kiesus! näyttääpä se paljolta!)
Iida-Linnea: Oikein lämmin onnentoivotus koko perheelle pienestä prinsessasta ja hyviä vointeja! Käyhän kertomassa kuulumisia, kun jakselet.
Hermione: joo, ultrassa oli ihana käydä, vaikka etukäteen jännittikin ihan sikana. Vesirokkoasia on kyllä tosi outo, vähän ihmettelikin polilla lääkäri ja kätilö sitä, että neuvolassa oli oltu siitä niin kovin huolissaan... Onnittelut uusista rv-kymmenistä ja kiva, että rakenneultrassa ollut kaikki ¿oppikirjan mukaisesti¿ ; )
Tipu: hienoa, että maksa-arvot normaalit! Ja olet Minin päässyt näkemäänkin ultrassa. Hih, vatsalihakset on hyvä olla kunnossa ; )
Passionate: Tervetuloa mukaan ja halit! Tosi kivaa, että tulit mukaan turisemaan. Kyllä ne viikot siitä vaan kuluu, vaikka itsestäkin tuntuu vieläkin välillä, että aika matelee. Eihän noita viikkoja tosin mullakaan vielä hirveästi ole : ) Mutta kun pääset kuuntelemaan sydänääniä ja ultraan näkemään pikkuisen, niin se rauhoittaa kummasti mieltä.
Jushka: no, kävitkös illalla kurkkaamassa, miltä rempan keskellä näytti? Joo, tuo vasta-aine ¿juttu on ihan hämärä... sehän siinä onkin outoa, että molemmat arvot on koholla, sekä se, joka näyttää että vasta-aineita olis, mutta sitten myös se, joka näyttää, että onko infektio aktiivinen. Harmi, ettei miehesi päässyt mukaan ekalle valmennuskerralle, mutta kiva, että synnäri-tutustumiseen sentään. Ja noin vähän työpäiviä jäljellä!
Buuffa: ai Nuurot onkin tyttöjä? ; ) Eikös tuo Filemon ole kuitenkin pojan nimi (siitä vaan päättelin...)? Nythän nuo äippäpakkauksen kuvat on netissäkin, joko kävit katsomassa? Tosi söpöjä vaatteita minusta, on oikein onnistuneet valinnat tänä vuonna. Vähänhän tuo toppapuku on vaalea (mitenkähän helposti alkaa näyttää likaiselta?), mutta ihan ok kuitenkin. Toppapuvun todennäköisesti hankin myös pienemmässä koossa kaupasta, sain siskolta vinkkiä (hänellä myös marrasvauva, vm 2005), että kannattaa hankkia myös 56 cm toppis, koska pakkauksessa oleva on vastasyntyneelle ihan liian iso.
Maisi: Tervetuloa siullekin, kiva kun tulee uusia enskoja mukaan! Oi, sie olet jo päässyt ultraankin, eikös vaan ole ihanaa?
Elviira: Vesirokkojuttu ON tosi outo, kun ei oikein lääkäritkään osaa ottaa kantaa. Rokote on kyllä varmaan ollut tosi järkevä ottaa, vaikka vähän joutuikin odottelemaan. Mulla on melko alkuviikoista lähtien ollut turvotusta mahan seudulla, että kyllä se näkyy jonkun verran. Itse kohtuhan nyt ei hirveesti kai tässä vaiheessa vielä näy, pieni kohoama kylläkin. Äitiyssukkahousut ostin myös jo muutama viikko sitten, normaaleita ei pystynyt enää pitämään. Ja kohta on pakko ostaa äitiyshousut myös, alkaa käydä sopivat housut vähiin.
Dajm + Pätkis 12+6
Iida-Linnealle ja miehelle onnittelut vauvan syntymän johdosta! Niin ne sieltä lopulta ulos tulee, vaikka tuntuukin, että päivät välillä kuluu niin hitaasti.
Meille ei kummempia kuulu. Pari päivää ollut melko kiireistä ja nyt tuntuu ettei hereillä jaksaisi ollakkaan. Minulla näyttää vaikuttavan olotilaan paljon onko aurinkoinen keli, koska edelliset päivät olleet aurinkoisia niin virtaa on löytynyt ja tänään, kun tuulee ja pilvistä niin heti väsyttää! Maanantaina koiraamme puri kyykäärme ja eläinlääkärireissuhan siitä lopulta tuli. Onneksi näyttää koira selviävän, vaikka melko vaisuksi meni muutamaksi päiväksi.
Huomenna lähdetään mökkitontille koko loppuviikoksi, joten ensi viikolla palailen sitten linjoille. Maha on taas kasvanut niin, että nyt vasta tosissaan tuntuu, että ajoittain happi loppuu kokonaan. Ei oo tämä istuminen siis mitenkään herkkua. Myös luut tuntuvat antavan periksi, on sen verran kovan luokan liitoskivut alkaneet, että välillä saa mies repiä minut sängystä ylös, kun muuten tuntuu, että haarat hajoaa! Onko muilla pidemmällä olevilla jo liitoskivut alkaneet?
Kaikille tasapuolisesti hyvää vointia ja hyvät päivän jatkot!
Hoyt rv32+5
Onnittelut Iida-Linnealle ja miehelleen pikkuprinsessasta.
Hyot: Mitä ne liitoskivut ovat? Itsellä on nyt (tai jo pitempäänkin) ollut sellainen olo, että ainut asia mistä huomaan, että olen raskaana on tuo maha. Siis pukeminen, kenkien jalkaan laitto yms. kyykistelyt ovat hankalia ja makuulta ylös nouseminen mutta siis siinä on maha tiellä. Välillä kuvittelen meidän kapeassa keittiössä, että tuosta minä mahdun luikahtamaan ukon ohi, niin maha ottaakin vastaan ;). Mutta siis mitään varsinaisia kipuja ei ole (koputtaa puuta), suppareita esiintyy, mutta nekin kivuttomina. Sängystä ylös koitan nousta silleen " pyörähtämällä" , eli en nouse suoraan vaan kyljen kautta (olipa vaikeasti selitetty).
Hermoniella oli kaikki kunnossa ultrassa. Hyvä niin.
Nyt en muista yhtään mistä olitte keskustelleet, joten parempi vissiin poistua taka vasemmalle.
Fay 37+5
Ai niin, neuvolakäynneistä ja niiden palkallisuudesta oli ollut keskustelua. Meillä kaupanalan tessissä lukee, ellei neuvolakäyntiä oli mahdollista järjestää työajan ulkopuolelle on se silloin palkallista. Ja ultrat yms. lääkäritutkimukset jotka johtuvat raskaudesta ovat samalla tavalla palkallisia käyntejä.
Ihan alkoi naurattamaan, kun itsekin aina kuvittelen luikahtavani pikkuisista rakosista ja päädynkin sitten ihmettelemään, että no johan on maaru tiellä! Lonkat on kyllä jo aika hajalla täälläkin: hoyt kun kyseli, onko liitoskipuiluja. Eilenkin kuvittelin sängystä makuultani kiirehtiväni puhelimeen, niin otti niin ilkeästi nivusista, että istuin sitten siinä hyvän alun jälkeen sängynlaidalla seuraavan viisi minuuttia, ennen kuin uskalsin jaloilleni nousta. uusi ilmiö on ollut myös tämä kun aamuisin jalkapohjat ja kämmenet (?) ovat kipiät. Sellaiset kosketusherkät ja oikean käden sormet ovat jotakuinkin nonstop-puutuneet, ennen puutuivat esim. neuloessa tai meikatessa, kun piti selkeästi käsiä koholla, mutta nyt heikkenee tunto pelkästään tietokoneella kirjottamisesta...
Tuntuu siis että kroppa alkaa saada tarpeekseen lisätaakasta, no vielä kuukauden kun....
Tosi ihana ilma ainakin täällä meilläpäin tänään! Olin puutarhassa istuskelemassa äsken ja melkein siellä olisi shortseilla jo tarjennut! Tosin ei taida kyllä löytyä minun vaatekaapista tälle mahalle sopivia shortseja, mutta ehkä tässä ei sentään mitään ihan helteitä tule ennen kuin Kaveri on ulkona.
Iida-Linnealle oikein paljon onnea pikkuprinsessasta! Kiva kuulla että teillä on kaikki kuitenkin hyvin, vaikka rankka synnytys takana!
Liitoskivuista oli ollut puhetta, täällä myös yksi joka on tainnut säästyä niiltä ihan kokonaan. Välillä oikein ihmetyttää että koska se tuskainen loppuraskaus oikein alkaa kun vieläkään ei sitä ole kuulunut. Oikeastaan aika samanlainen fiilis on kuin Fayllakin, että ainoa haitta on se kun maha tahtoo olla tiellä. Ja tietysti kumartelut tuntuu pahalta ja yöllä välillä vähän lonkat kipeytyy, mutta siihen ne vaivat oikeastaan jääkin. Pitää varmaan olla hyvin tyytyväinen vaan¿ Tuo Fayn kuvailu sängystä nousemisesta osui kyllä kohdalleen myös. Mies aina naureskelee kun ¿vyörähdän¿ sängystä sillai kylki edellä ja tietysti kauhean ähinän säestyksellä ;)
Tervetuloa Passionatelle ja Maisille ja tietysti isot onnittelut plussasta kummallekin!
Hih, minä jo ajattelin että ollaan oltu Jushkan kanssa eilen samassa valmennuksessa kun sisältö oli meilläkin oikeastaan ihan sama, ja sama Tyksin videokin. Mut meillä oli kyllä enemmän osallistujia, sentään kuusi paria. Ihan mukava valmennus oli kyllä, vaikka ei varsinaisesti mitään niin hirveän uutta tullutkaan, kun ollaan jo siellä synnärilläkin ehditty käydä tutustumassa. Mutta ainakin siitä videosta kyllä tykkäsin. Ensi kerralla olis jotain perhe- ja parisuhdeasiaa¿
T: Meriheppa ja Kaveri, rv 38+5
[color=red]Vastailen ekana neuvola-galluppiin:
Teen pelkkiä aamuvuoroja ja työmatkaa on 82km suuntaansa, joten neuvolassa on mahdotonta käydä esim. töiden jälkeen, koska se ei ole enää neljän-viiden aikaan auki. Yleensä siis käyn neuvolassa klo:8 aamulla ja menen sen jälkeen töihin. Tunteja ei ole pakko korvata, mutta itse haluan ne korvata koska menetetyltä ajalta ei saa muuten palkkaa. Että silleen. Onneksi työt loppuu pian, eikä nyt satu työajalle enä kuin yksi neuvola.
Ja sitten tämän päiväisiä neuvola-kuulumisia:
rv: 30+3
painon muutos/viikko: +967g kääk! huimin painonnousu tähän mennessä! (tähän asti painoa tullut yhteensä 8,2kg)
turvotukset: -
RR: 141/84
U-prot ja U-gluk: -
B-Hb: 118 (se on noussut! viimeksi oli 115, alimmillaan ollut 110)
kohdunpohjan korkeus: 29 (yläkäyrää hipoen mennään)
tarjonta: raivotarjonta
sydämensyke: +
liikkeet: ++
Elikkäs kaikki niinkuin pitääkin olla. Kävin eilen hierojalla ton selän takia ja voi että helpotti taas vähäksi aikaa, nyt taas lihakset jumittaa. :( ja närästys on VALTAVAA! Rennietä menee, pitää ihan kyttäillä että ei tule syötyä yli sallitun annostuksen. Lenkkeily ei oikein tahdo enää onnistua, alkaa vihlomaan alavatsalle, joten sitä on pitänyt rajoittaa ja kävellä vaaan ihan pieniä matkoja. En muista kerroinko jo, mutta nyt on sit alkaneet univaikeudet. Heräilen monta kertaa yössä hiestä märkänä, saan kyllä aina unen päästä kiinni uudestaan mutta päivällä väsyttää sitten aina ihan kamalasti kun uni on ollut katkonaista. No, ennakointia tulevasta, herätteleehän se muksukin sitten pitkin yötä. Kävin ostamassa tänään muksun hoitopöydän viereen muksulle oman pyykkikorin ja vaipparoskiksen + pari koria, joihin voi laittaa hoitopöydällä tarvittavia tavaroita kuten rasvoja yms. Mutta nyt painun suihkuun ja lösähdän sen jälkeen hetkeksi sohvalle.
Illanjatkoja!
T:Titi ja Vimpula rv30+3[/color]
Paljon paljon onnea pikku prinsessan syntymästä!!
Voimia vauva-arkeen, synnytys ketomusta odotellaan sitten kun jaksat sen tulla kertomaan.
Elviira, lääkäri kysyi että halutaanko tietää sukupuoli ja se itse johdatteli meitä silleen että itse sanottiin ääneen sukupuoli mitä alettiin epäillä. Eli lääkäri ei itse sanonut sitä ääneen mutta meidän epäilyn jälkeen vahvisti sen. Ja sanoi tietenkin ettei mikään ole varmaa ja kannattaa pitää omana tietonaan asia. Varovainen siis oli.
Galluppiin vastailen että olen aina ottanut neuvolakäynnit silleen ettei töistä tarvii lähteä kesken päivän koska matkaa tulee n.5km yhteen suuntaan. En tiiä saisko meillä käydä työaikana...
Mukavaa keskiviikkoa kaikille
hermione ja Onni rv20+1