Mitä käsiala kertoo ihmisestä? Entä se, että osaa muunnella käsialaansa todella erilaisiksi?
Kommentit (9)
voiko käsialaa feikata niin ettei sitä tunnista?
Monet tutkijathan käyttävät sitä rikostutkinnassa.
Mietin tätä samaa just muutama päivä sitten tätini kanssa, joka oli lainannut kirjastosta tällaisen käsialakirjan.
Minulla on myös varmaan kymmenen erilaista käsialaa, joista aina " valitsen" kuhunkin tilanteeseen sopivan ;) Osaan kirjoittaa todella kaunista ja selkeää ja sitten sellaista vähemmän kaunistakin jälkeä.. Pystympää tai kallellaan olevaa, isoa ja kaarevaa tai pientä ripellystä, ahtaasti tai leveästi jne..
Uskoisin, ettei tässä asiassa feikkaamaan pysty. Sitä vartenhan niitä käsialoja tutkitaan viimosen päälle rikostapauksissa; aina löytyy jokin pieni yksityiskohta; koukero, kaari tai iin piste, joka paljastaa käsialan. En siis väitäkään, että itse osaisin muuttaa käsialaani täydellisesti, jos sitä joku oikein rupeaisi syynäämään, niin varmasti huomaisi, että saman hlön kirjoitusta on ;)
YRITTÄISIN kirjoittaa eri tavalla niin pystyisin, kun keskittyisin. Miksei? Kyllähän sitä kättä pystyy hallita.
Tietenkin sitten erottaa jos vain sama henkilö kirjoittaa kaunoa tai tekstiä, hitaasti tai nopeasti, mutta jos oikein YRITTÄÄ kirjoittaa erilailla.
Vaikka jokainen kirjain olisi kuinka erilainen ja hieno, käsialasta voi nähdä senkin että onko tekstin kirjoittamiseen käytetty minuutti vaiko tunti.
T.2
varsinkin tekstin pituudesta ja sanojen määrästä on mahdollista päätellä kuinka kauan aikaa tekstin kirjoittamiseen on mennyt. Esim jos kirjoittaisin Raamatun pituisen tekstin, on todennäköisempää, että sen kirjoittamiseen menee huomattavasti kauemmin kuin esim postiortin kirjoittamiseen. Tämä on grafologian ensmmäinen perussääntö ja opetetaan myöls poliisikoulussa. Kyllä se grafologia vaan on niin mielenkiintoista.
suurenee vasemmalta oikealle niin se on selvä indikaatio, että kirjoittajan oikeassa silmässä on paha taittovika!
ja jos teksti loppuu mutta painojälki nkyy on epäiltävissä, että muste on päässyt loppumaan!
Itse olen lueskellut aihetta hieman, mielenkiintoistahan se on.