Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lohenpääkeittoa thaipoimijoille tarjoillut marjakoijari vankilaan

Vierailija
08.06.2026 |

LAPIN käräjäoikeus on tuominnut marjayhtiö Polarica Marjanhankinta Oy:n entisen toimitusjohtajan Jukka Kriston 2 vuoden ja 6 kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen 78 ihmiskaupasta.

Kristo määrättiin lisäksi liiketoimintakieltoon viideksi vuodeksi, ja hän menetti myös sotilasarvonsa.

Lisäksi Kriston liikekumppani, thaimaalainen Kalyakorn Prongphit sai yhdeksän kuukauden ehdottoman vankeusrangaistuksen samoista rikoksista. Prongphitin tuomiossa huomioitiin aiemmin annettu 3 vuoden ja 6 kuukauden ehdoton vankeustuomio 62 törkeästä ihmiskaupasta. Tuolloin Prongphit yhdessä marjayhtiö Kiantaman toimitusjohtajan Vernu Vasunnan kanssa värväsi ihmiskaupan uhreja Suomeen antamalla heille väärän kuvan heidän ansaintamahdollisuuksistaan.

TUOMITTUJEN on korvattava uhreilleen yhteisvastuullisesti noin 500 000 euroa taloudellisesta menetyksestä ja henkisestä kärsimyksestä. Oikeudenkäyntikuluja heidät määrättiin korvaamaan valtiolle noin 400 000 euroa. Polarica Marjanhankinnalle tuomittiin lisäksi 150 000 euron yhteisösakko.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012063529.html

Kommentit (148)

Vierailija
81/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt  pitää  varautua  marjatuotteiden  hinnan nousuun.  Kerääminen  tulee  kalliiksi.  Tai  sitten  tulee  joku Thaimaasesta  ja  pistää  bisneksen  pystyyn.  Siinä ei  olosuhteita  sitten  kyselläkään.  Parasta  olis  poistaa  jokamiehen  oikeudet  ja  vain  lisensillä  saisi keräillä. 

Vierailija
82/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nää uusavuttomat luulee kalaliemen tulevan jos ei esim. ruotoja keittämällä? Ne ruodot tietty siivilöidään pois ja sitten käytetään tuo liemi johonkin muuhun ruokaan. Vastaavat setit on liha- ja kasvisliemessäkin.

Moni tietty ostaa nuo valmiina maustekuutioina. 

Kyse oli teurasjätteestä, joka oli tarkoitettu eläinten ruoaksi.

Ei kalalientä tehdä eläintenruoasta eikä jätteistä.

Kalaliemi tehdään sellaisesta kalasta, jota on säilytetty riittävän hygieenisesti, jotta siitä voidaan valmistaa ruokaa ihmisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä suorastaan rikollista ja loukkaavaa että marja-ala on tässä kunnossa. Suomen metsien marjat ovat maailman huipputasin superfoodia. Jostain syystä niitä ei vain saada sieltä kerättyä. Niitä jää joka vuosi metsiin miljoonia kiloja mätänemään. Ilmeisesti sitä duuni ei kukaan halua tehdä ja sitten niiden larjojen pitäisi olla ilmaisia kuluttajille.

Tämäpä. Olen itse ex-marjayrittäjä perheestä. Häpeällinen tämä alan tila on ollut jo pitkään.

Kaikkia marjoja ei tarvitsekaan poimia metsästä, se on luonnollista kiertokulkua että niitä mätänee metsiin, ja eläimetkin niitä syö. Kyllä marjoille kysyntää on ja moni poimiikin niitä itse tai tilauksesta. Ongelma on nämä suuryritykset jotka eivät ainoastaan halua tehdä poimimisella bisnestä vaan maksimoida voitot, jopa rikollisin keinoin. Poimijoita kyllä riittäisi jos siitä työstä haluttaisiin maksaa kohtuullisesti. Ulkomailta raahattu orjatyö itsessään on selkeä merkki siitä että ei ole halua maksaa tehdystä työstä yleensä edes minimiä.

Ongelma on tässä se, että ei pidä olla muuta välikättä kuin kaupat ja tehtaat. Joku marjankerääjä porukka, jossa kaikki jaetaan tasan on paljon järkevämpi idea. Sitten sillä pitää marjanpoimijoiden myös elää, joten ei ne mustikat ja puolukat voi mitenkään olla siellä kaupoissa 2-3€ kilolta.

Ei siitä  elannoksi ole,  pieneksi  lisätienestiksi niille  joille  se  sopii.

Vierailija
84/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon töitä, joita suomalaiset vain eivät suostu tekemään. Kuka nämä työt tekevät jos me emme tuo tänne huomattavasti nykyistä enemmän työvoimaa??!

Sanna Marin 

Faktaahan tuo on. Mikseivät palstan työttömät jo jonota marjafirmoihin töihin?

On kysytty. Eivät ota suomalaista, joka on tunnettu ahkeruudestaan. 

Eivät tietenkään ota suomalaisia. Ei kukaan suomalainen maksa 500 €/kk patjasta lattialla jossain yhteismajoituksessa sekä kalanpääsopasta.

He eivät myöskään suostu maksamaan työnantajalle jos marjaämpäristä löytyy pari roskaa.

Nämä muualta tulleet pahimmillaan jäivät velkaa työnantajalleen, vaikka tekivät perse ruvella töitä aamusta iltaan.

Vierailija
85/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivokääpiöt takertuu kalanpäihin omaa ahdasmielisyyttään vaikka se oli tapauksessa oikeastaan ainoa asia joka oli kunnossa.

Ne  oli  ämpärissä  jäissä,  silmistä  ei  saanut  selvää  oliko vielä  kirkkaat.  Maalla  ei  kalalientä varten  ole  sen  ihmeempää säilyttämistä. 

Vierailija
86/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lavuaarin  tukkeuma  on  ainakin  asukkaiden  omaa  syytä.  Kaakelit  näytti  puhtailta muuten.  Itse  asuisin,   jos olisi  huomattava tili  tiedossa  kotimaahan  verrattuna.  Pahin tässä  oli se,   ettei  ne  tienanneet  vaan  jäivät velkaa. Se  on  se rikos. 

Vierailija
87/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne marjat onnistui kerätä myös teollisuudelle kotimaisin voimin vuosikymmenien ajan? Olen itse ollut teininä poimimassa mansikoita mansikkatilalla ja kerännyt lakkoja ja mustikoita myyntiin. Hyvän tilin sain. Mansikanpoiminnassa oli urakkapalkka ja vaatimaton, joskin siisti majoitus ulkorakennuksessa. Ruoka oli hyvää ja sitä sai kolme kertaa päivässä.

Vierailija
88/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohenpäät on kyllä ihan thaimaalaisissa ravintoloissa tarjottu erikoisherkku. Tosin tuskin ne ihan päivän ruokatarvetta täyttää.

Pilaantuneet lohenpäät voivat olla sinun herkkusi, mutta eivät kenenkään muun.

Vierailija
89/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tiedän, miksi suomalaiset saa heikosti töitä nykyään kun yrittäjille se on huono asia, jos työntekijä tietää oikeutensa. Siksi suomalaisia kutsutaan laiskoiksi kun riistotyön tekemisen sijaan valittavat viranomaisille.

Vierailija
90/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nää uusavuttomat luulee kalaliemen tulevan jos ei esim. ruotoja keittämällä? Ne ruodot tietty siivilöidään pois ja sitten käytetään tuo liemi johonkin muuhun ruokaan. Vastaavat setit on liha- ja kasvisliemessäkin.

Moni tietty ostaa nuo valmiina maustekuutioina. 

Nimenomaan siivilöidään ja sitten lisätään hyvä kala ja muut lisukkeet sekaan.

Vierailija
91/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne marjat onnistui kerätä myös teollisuudelle kotimaisin voimin vuosikymmenien ajan? Olen itse ollut teininä poimimassa mansikoita mansikkatilalla ja kerännyt lakkoja ja mustikoita myyntiin. Hyvän tilin sain. Mansikanpoiminnassa oli urakkapalkka ja vaatimaton, joskin siisti majoitus ulkorakennuksessa. Ruoka oli hyvää ja sitä sai kolme kertaa päivässä.

Yrittäjät eivät olleet niin ahneita kuin nykyään.

Vierailija
92/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska eläminen ja asuminen ja ruoka oli halvempaa.

Vierailija
93/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se ihan alkujaankin ihmeellistä toimintaa kun piti lennättää Aasiasta asti työntekijöitä. 

Ihan sama oli uutisissa kun hoitohenkilöstö ei osaa suomea hoitokodeissa. Odottakaa vaan, että sieltä löytyy jotain ongelmia lisää. 

Kokoomus haluaa laskea suomalaisten palkkoja ja tuo ulkomailta kehitysmaalaisia polkemaan suomalaisten palkkoja ja tekemään suomalaisista turhia ja työttömiä.

Vierailija
94/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkat laskettiin alas joten työ kelpasi vain thaimaalaisille. 

Vierailija
95/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me tarvita kehitysmaalaisia marjanpoimijoita. Suomalaiset voivat poimia ja myydä niitä verottomasti.

Vierailija
96/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan se ihan alkujaankin ihmeellistä toimintaa kun piti lennättää Aasiasta asti työntekijöitä. 

Ihan sama oli uutisissa kun hoitohenkilöstö ei osaa suomea hoitokodeissa. Odottakaa vaan, että sieltä löytyy jotain ongelmia lisää. 

Kokoomus haluaa laskea suomalaisten palkkoja ja tuo ulkomailta kehitysmaalaisia polkemaan suomalaisten palkkoja ja tekemään suomalaisista turhia ja työttömiä.

Ihmeellistä tässä oli se, että thaimaalaiset tulivat turistiviisumilla tekemään töitä. Sen olisi pitänyt jo olla tutkimuksen arvoinen asia.

Vierailija
97/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalanpääkeitosta olen kyllä eri mieltä. Meilläpäin on iät ja ajat syöty kalanpääkeittoa ja onhan se maukasta, kun sen maustaa kunnolla!

Vierailija
98/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaikkupomo tuossa vyyhdissä on se pirullisin. Hänhän sen koko homman keksi ja teki sitä samaa toisenkin suomalaisen marjayrityksen kanssa. 

Vierailija
99/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalyakorn Prongphit on syyllinen kaikkeen.

Vierailija
100/148 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahankiilto oli silmissä, mutta toisin kävi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän