siis miten ton pennun saa nukkumaan ilman, että mun tarvii maata tuntitilkulla sen vieressä sängyssä?
Tänään sitten yritin, etten mene viereen ja poika huusi kun syötävä kolme tuntia ja tuli huoneesta pois ehkä abaut sata kertaa. Loppujen lopuks oli pakko sitten mennä viereen.
vittu että menee hermot koko kakaraan!!!!!!!!!!!!!!!!!
ja siis kyse on jo kuitenkin 2 ja pulivuotiaasta!
Kommentit (30)
Sulla oli varmaan hyvä alku mutta menetit pelin kun lopulta menit kuitenkin viereen. Vaatii kärsivällisyyttä, pitkää pinnaa ja muutaman illan mutta kyllä se sinne lopulta asettuu.
Olisi vaan pitänyt olla vieressä ja niinhän teinkin, melkein vuoden, kunnes tajusin ettei tässä ole mitään mieltä.
Joten otin parina peräkkäisenä iltana huudot ja juoksut vastaan, toistin ziljoona kertaa rauhallisena sänkyynpalautuksen (vaikka olisi tehnyt niiiin mieli menettää hermot) ja sen, että sinä osaat nukahtaa itsekseenkin eikä ole yyyyyhtään mikään hätänä. Ja tsadam, koko touhu loppui ja lapsi alkoi nukahtaa kiltisti itsekseen.
Nyt pian 5-vuotias nukahtaa iltaisin itsekseen ja osaa jo tunnistaa, että on väsy = haluaa iltapesulle, yökkärin päälle ja nukahtaa hyvin pian iltasadun jälkeen.
Meidän pojalla oli samanlainen vaihe juuri 2,5 vuotiaana. Tosin pikkuveli syntyi samoihin aikoihin, että varmaan kaipasi huomiotakin. Mutta luulen, että tuossa iässä alkaa monella mielikuvitus kehittyä ja meillä ainakin alettiin puhua mörköistä ym. Että eihän tuolla kaapissa vaan ole mörköä jne.
Pikku hiljaa siirryttiin vierestä tuolille, sitten viereiseen huoneeseen. Ja lopulta sai jo mennä käymään alakerrassakin ilman perään huutoa.
ja vielä tarttis makaa vieressä...nyt oon koneella ja hän saattaa nukahtaa ite mun sänkyyn...aaargh,ei toivoakaan että suomenkielistä ohjelmaa tai muuta iltaisin vois tehdä...ei millään omaan huoneeseen..omaan sänkyyn...kai se 7 vuoden päästä jo menee...;)Voimia koitokseen ap!!!
Ihan kertakaikkiaan hermoja raastavaa mutta älä anna periksi. Onko sulla siinä kotona toista aikuista jonka kanssa voisitte vuorotella niin että sinä palauttaisit lapsen sänkyyn huomenillalla 500 kertaa ja tämä toinen tekisi sen seuraavana iltana 250 kertaa?
Meillä toimi. Neljä iltaa siinä meni mutta ah se rauha sen jälkeen.
Koita jaksaa!
A) miksi olet opettanut lapsesi siihen ettei ole turvallista nukhataa yksin?
B) miksi menet takaisin ja annat lapselle tahtonsa läpi ja sitten vielä tulet kyselemään miksei mikään auta?
lapsi voi pelätä pimeää ja mörköjä, mutta se ikä tulee vasta yleensä 4-5 vuotiaana. Silloinkin asiasta voi keskustella, jättää oven raolleen, jättää valoja päälle jne.
Mä en näe yhtäkään syytä miksi lapsen vieressä tarvitsisi maata joka ilta kunnes nukahtaa!!
Vieläkin noin kerran kuukaudessa haluaisi mut viereen nukuttamaan, mutta en ole mennyt...
ekan puoli vuotta nukahti ihan itsekseen pinnasänkyyn, muta sitten homma muuttui flunssan myötä että nukutettiin syliin heijaten, vuoden iässä ei enää kädet jaksanu sylittelyä joten alettiin nukuttaa viereen, nyt ollaan 2 vuotta maattu vieressä nukkuvaa leikkien iltasadun jälkeen, sänkyyn mennään 21-22 ja nukahtaa suunnilleen tunnissa. Mitä aikaisemmin menee sänkyyn sitä kauemmin leikitään nukkuvaa ellei äiti hyydy ensin...
Mulla ei ole sydäntä pakottaa yksin nukkumaan, kun ei mua oikeastaan haittaa tää nukutusrumba ainakaan vielä. Voin vaan kuvitella miten tuolta makuuhuoneesta karattaisiin, poistuu nimittäin sängystä välittömästi samaa matkaa kuin minä (jos esim käyn vessassa tms kesken nukutuksen) vaikka pyytäisin että odota äitiä ihan hetki nyt vaan siellä peiton alla.
No, ehkä se siitä joskus, tai sitten mun " sydän kylmenee" vuosien myötä ja alan kehottamaan yksin nukahtamista ja sitten me käydään nuo tappelut 5-vuotiaan kanssa ;)
Jos vauvaiästä asti totutetaan nukahtamaan yksin ei lapsi osaa pelätä pimeää tai yksin nukahtamista vaan se on ihan luonnollinen asia. Meillä on 2,5-vuotias joka on aina osannut nukahtaa itsekseen koska on totutettu siihen. Minusta tuntuisi järjettömälle mennä lapsen pieneen sänkyyn näyttelemään nukkumista...otan osaa jos jonkun 7-vuotias tarvitsee vielä nukutuksen.
Minä kyllästyin nukuttamaan lasta, kun jäi lempiohjelmatkin aina näkemättä. Niinpä haen nykyään joka ilta lapselle tyynyn ja peiton sohvalle, nukahtaa siihen ja kannan sitten sänkyyn, kun menen itse nukkumaan. Olen ollut tyytyväinen.
Miten joku voi jaksaa nukuttaa lasta vuositolkulla joka ilta!?
Opeta (yhdessä miehen kanssa tai vuorotellen) lapsi vaihe vaiheelta nukahtamaan itse.
Siis ilta illan jälkeen yhä vähemmän ja vähemmän palveluja eli siirry istumaan tuolille ja hilaa tuolia kauemmaksi ilta illalta
lastenkasvatuksessa on varmaan säästänyt mun ja miehen hermoja enemmän kuin mikään muu ja siksi siitä pidetään kiinni.
Monesta muusta meillä sitten lipsutaankin...
Että voi jotkut TEHDÄ elämästään hankalan...
Mutta en todellakaan sitä aikaa vaihtaisi pois!! Kiireisen päivän jälkeen on ihanaa rentoutua lapsen kanssa (muutenkin yhteistä aikaa on ihan liian vähän) lukien hyvää kirjaa (me valitaan aina sekä lasta että äitiä miellyttävä iltalukeminen,heh!) ja sit sammuttaa valot ja laittaa varpaat saman peiton alle ja silitellä hiuksista ja poika (3v) sanoo aina,et " äiti mä sitten niin rakastan sinua,oot minun ihan paras paras äiti" :):)
Meillä nopeaan nukahtamiseen auttaa todella säännöllinen iltarytmi,kaikki menee melkeinpä minuutilleen samallalailla,tylsää mutta toimivaa ;) ja sen lisäksi n20min-½h ennen nukkumaan menoa aukaisen pojan huoneen ikkunan,avaan pedin,sammuttelen joka puolelta valot (ja tv on tietysti sammutettu jo aiemmin)... Nää auttaa sen,että pojalle tulee rauhallinen fiilis ja sellanen iltaolo ja näinpä nukahtaakin todella pian,luetaan n15min ja sit yleensä 5min niin on unessa...
2-3-kolmevuotiaan voi opettaa nukahtamaan itse, hänelle voi sanallisesti selittää asiaa. Me nukutettiin lapsi viereen 2-vuotiaaksi asti, sitten opetettiin hänet nukahtamaan itse.
meillä sama homma. Hyvin toimii. Ei mene hermotkaan :) 2-vuotias on meidän laiskojen vanhempien lapsi.
Vierailija:
Mutta en todellakaan sitä aikaa vaihtaisi pois!! Kiireisen päivän jälkeen on ihanaa rentoutua lapsen kanssa (muutenkin yhteistä aikaa on ihan liian vähän) lukien hyvää kirjaa (me valitaan aina sekä lasta että äitiä miellyttävä iltalukeminen,heh!) ja sit sammuttaa valot ja laittaa varpaat saman peiton alle ja silitellä hiuksista ja poika (3v) sanoo aina,et " äiti mä sitten niin rakastan sinua,oot minun ihan paras paras äiti" :):)Meillä nopeaan nukahtamiseen auttaa todella säännöllinen iltarytmi,kaikki menee melkeinpä minuutilleen samallalailla,tylsää mutta toimivaa ;) ja sen lisäksi n20min-½h ennen nukkumaan menoa aukaisen pojan huoneen ikkunan,avaan pedin,sammuttelen joka puolelta valot (ja tv on tietysti sammutettu jo aiemmin)... Nää auttaa sen,että pojalle tulee rauhallinen fiilis ja sellanen iltaolo ja näinpä nukahtaakin todella pian,luetaan n15min ja sit yleensä 5min niin on unessa...
Eiköhän kaikki nyt kuitenkin lapsensa vie nukkumaan, peittele ja ehkä lukee iltasadunkin.
hermo meni kans... teeskennellä nukkuvaa... Aargg.