Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä vuoksi suurilla ikäluokilla on tapana kommentoida ihmisten painoa?

Vierailija
06.06.2026 |

Kävin vanhempieni luona ja molemmat alkoi läpikäydä taannoisia juhlia ja sitä kuka oli lihava ja kuka ei. Hitto että alkoi ottaa päähän, varsinkin kun myös teinityttäreni oli vieressä kuuntelemassa. 

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun nuoret ovat holtittomia ja seuraavat trendejä, jotain sairasta kehopositiivisuutta. Tai sitten ovat ortopedian kannalla. Tai yksinkertaisesti kehitys näkemään asioiden oikeat näkökannat on kesken. 

Ortopedia on lääketieteen ja kirurgian erikoisala, joka keskittyy tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, vammojen ja niiden jälkitilojen tutkimiseen, ennaltaehkäisyyn ja hoitoon.

Vierailija
62/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmiset olivat järkevämpiä eivätkä samalla tavalla rappiollisia kuin nykyiset lihavat paskaläjät, jotka eivät osaa edes hillitä syömistään. Tulisipa fat sheimaus taas takaisin. 

Varmasti tykkäisit jos sinua haukuttaisiin päin naamaa. 

No, varmaan ansaitsisin, jos olisin läski, joka ei osaa hillitä syömistään. Mutta kun en ole, ei tarvitse asiasta murehtia. Eri juttu taas on haukkua ihmistä asioista, joihin ei voi vaikuttaa. Mutta painoon voi. 

Eli jos sinua solvattaisiin vaatteittesi tai hiustesi värin takia se olisi Ok?

Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää että toisten haukkuminen on aina väärin. Ei mikään ihme että on niin paljon huonokäytöksisiä lapsia, kun vanhemmat opettavat ettei tarvitse osata edes alkeellisia käytöstapoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan lapsellista väittää etteikö aloittajakin arvosteli ihmisten ulkonäköä, työkavereiden, asiakkaitten, tuttujen, tyttärensä kavereiden.

Ihan tekopyhyyttä väittää muuta.

Tottaki kun näkee harvoin, onpa mirjakin painunut kumaraan, liisa harmaantunut, martti tukevoitunut, senjalla epäinnistuneet tekohampaat. Tutussa lähipiirissä kertoa miltä sedät ja tädit näyttivät 80-vuotisjuhlilla

No nyt kerrot ihan vain itsestäsi. Ulkonäön arvostelu ei todellakaan ole mikään kaikkien harrastama keskustelunaihe. 

Sinä et edes siis havannoi ihmisten ulkonäköä tai vaatetusta?  Tunnetko ees työkavereitasi ulkonäöstä jos et laita merkille ollenkaan?

En todellakaan ikinä kauhistele muille kenenkään ulkonäköä. Outoa että pidät tuollaista jotenkin normaalina keskustelunaiheena. 

Muita saa mielestäsi kuitenkin haukkua vaikkapa iän takia. Tai mielipiteen takia. Eläkjeen takia.  Sellaista tekopyhyyttä tällä kertaa.

Olkiukko ei ole kovin hyvää argumentointia. 

Sitähän sinä täällä teet. Arvostelet ihmisiä jotka eivät ole mielesi mukaisia. 

Vierailija
64/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmiset olivat järkevämpiä eivätkä samalla tavalla rappiollisia kuin nykyiset lihavat paskaläjät, jotka eivät osaa edes hillitä syömistään. Tulisipa fat sheimaus taas takaisin. 

No, varmaan ansaitsisin, jos olisin läski, joka ei osaa hillitä syömistään. Mutta kun en ole, ei tarvitse asiasta murehtia. Eri juttu taas on haukkua ihmistä asioista, joihin ei voi vaikuttaa. Mutta painoon voi. 

Mutta oletko hyväkuntoinen? Ei pelkää laihuus ole tervettä. 

Olen erittäin hyväkuntoinen. Hoikka ja lihakas (olen mies). Vartaloani kehutaan hyvin usein. Muita kysymyksiä? 

Vierailija
65/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan lapsellista väittää etteikö aloittajakin arvosteli ihmisten ulkonäköä, työkavereiden, asiakkaitten, tuttujen, tyttärensä kavereiden.

Tottaki kun näkee harvoin, onpa mirjakin painunut kumaraan, liisa harmaantunut, martti tukevoitunut, senjalla epäinnistuneet tekohampaat. Tutussa lähipiirissä kertoa miltä sedät ja tädit näyttivät 80-vuotisjuhlilla

No nyt kerrot ihan vain itsestäsi. Ulkonäön arvostelu ei todellakaan ole mikään kaikkien harrastama keskustelunaihe. 

Sinä et edes siis havannoi ihmisten ulkonäköä tai vaatetusta?  Tunnetko ees työkavereitasi ulkonäöstä jos et laita merkille ollenkaan?

En todellakaan ikinä kauhistele muille kenenkään ulkonäköä. Outoa että pidät tuollaista jotenkin normaalina keskustelunaiheena. 

Muita saa mielestäsi kuitenkin haukkua vaikkapa iän takia. Tai mielipiteen takia. Eläkjeen takia.  Sellaista tekopyhyyttä tällä kertaa.

Enhän minä ole arvostellut täällä mitään muuta kuin käytöstapojen puutetta. Kai se on hyväksyttävä että jotkut kokevat oikeudekseen olla törkeitä toisia kohtaan ilman että heille saisi sanoa siitä mitään. Hyvät tavat ovat hienostelua vai miten se menikään. 

Vierailija
66/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida tietää mitä olkiukko tarkoittaa. 

Vierailija
67/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko painat?

Vierailija
68/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää että toisten haukkuminen on aina väärin. Ei mikään ihme että on niin paljon huonokäytöksisiä lapsia, kun vanhemmat opettavat ettei tarvitse osata edes alkeellisia käytöstapoja. 

Tässä tulee ilmi sukupolvien välinen ero. Eivät mun äitini ja isoäitini koe, että he solvaisivat ketään, vaan he ajattelevat toteavansa ääneen neutraaleja tosiasioita ja olevansa ehkä avuksikin.

Jos isoäiti sanoo mulle esimerkiksi, että nyt sulla on kyllä liian pieni mekko päällä, että vatsamakkarat näkyy läpi, niin hän kokee sen niin, että rehellinen palaute auttaa mua valitsemaan päälleni vaatteen, joka on paremman kokoinen ja näyttää hyvältä. Nykynuori tai nykynuoren vanhempi taas ajattelee, että mummo haukkuu ja arvostelee.

Vierailija
69/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ja miehen vanhemmat on vielä hieman vanhempia kuin suurten ikäluokkien edustajat.

Äitille on aina ollut tärkeää olla hoikin ja kilpaili härskisti tyttäriensä kanssa niin, että kotiin ja vierailulle valmisti ruokaa ja leipoi aina hirveitä lasteja, joita sitten tuputti syömään. Jos ei ottanut, se oli henkilökohtainen loukkaus. Sitten kun söi, ivaili painosta.

Terkkarianoppi kantoi lapsenlapsista pojille voileipiä nenän eteen niin paljon kuin keksivät haluta. Jos tytöt pyysivät toista leipää, anoppi luennoi naisesta joka söi niin paljon että mahalaukku repesi. 

Ei tämä ole minun mielestä tervettä suhtautumista.

Vierailija
70/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun itse suureen ikäluokkaan ja ei tulisi mieleenkään sanoa toisten painosta yhtään mitään tai kommentoida toisia ilkeästi heidän ulkonäöstään. Olen aina itse kohtelias toisia kohtaan ja odotan sitä samaa käytöstä myös toisilta. Oli toki rumasti sanottu ap sinulle, jos sinun painoasi kommentoidaan. Mutta ikävästi sinulta, että sanot, että vain suuret ikäluokat ovat näin ikäviä? Kun se ei kuulu johonkin ikäryhmään, että toiset ovat jossain tietyssä iässä ikäviä, kun näitä löytyy kaikissa ikäryhmissä. Onneksi on myös mukavia ihmisiä kaikissa ikäryhmissä. En itse luokittele ihmisiä johonkin laatikkoon, että ne laatikossa olevat ihmiset aina käyttäytyvät huonosti? Itse ajattelen enemmän ihmisiä yksilöinä, en vain jonain massana. 

Vierailija
71/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee ilmi sukupolvien välinen ero. Eivät mun äitini ja isoäitini koe, että he solvaisivat ketään, vaan he ajattelevat toteavansa ääneen neutraaleja tosiasioita ja olevansa ehkä avuksikin.

Jos isoäiti sanoo mulle esimerkiksi, että nyt sulla on kyllä liian pieni mekko päällä, että vatsamakkarat näkyy läpi, niin hän kokee sen niin, että rehellinen palaute auttaa mua valitsemaan päälleni vaatteen, joka on paremman kokoinen ja näyttää hyvältä. Nykynuori tai nykynuoren vanhempi taas ajattelee, että mummo haukkuu ja arvostelee.

Kyllä sitä aikaansa voi seurata. Moni tapa mikä on ollut ennen ihan soveliasta on nykyään epäsopivaa. Ja tämä ei ole mitenkään nykyajan ilmiö vaan ajat ovat muuttuneet aina. Toiset pysyvät perässä, toiset jämähtävät menneeseen. 

Vierailija
72/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei rajoitu pelkästään suuriin ikäluokkiin. Omat vanhempani olivat syntyneet ennen sotia, ja he jaksoivat koko lapsuuteni ja nuoruuteni pilkata minua siitä että olin liian LAIHA. Kun nelikymppisenä kahden lapsen äitinä vihdoin painoin 50 kiloa, he pilkkasivat sitäkin. Vasta silloin uskalsin saada uuni auki ja huutaa että on se nyt saatana kun en ikinä teille kelpaa.

Tuolla ikäluokalla eli kaikki pula-ajat nähneellä ikäluokalla oli periaatteena, että mitä pulskempi, sitä terveempi. Heidän lapsuutensa ruokavaliolla nykyläskitkin laihtuisivat takuulla.

Vierailija
73/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino kertoo paljon elämänhallinnasta

Miksi suurten ikäluokkien pitää kommentoida toisten elämänhallintaa?

Ai itsekö et kommentoi?  Just kommentoit suurten ikäluokkien sanomisia.

Istutko mykkänä aina, ettet vaan tulisi kommentoineeksi mitään kenestäkään?

Vierailija
74/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmuus ei lopu ikinä. Jos välittää jälkeläisistään, haluaa heille vain parasta, tervettä elämää myös tulevaan. Laiha ihminen ei välttämättä syö terveellisesti, voi olla ravinnollisesti köyhää, eikä anna voimi jne. Mutta lihavasta ihmisestä se vaan näkyy.

Toivottavasti ap muut kuin omat vanhemmat eivät mainitse ylipainostasi.

Vierailija
75/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen työelämässäkin huomaa; kaikkein suorimmat ja yleensä tökeröimmät heitot ihmisille tulevat ~60 vuotiailta, eli n. Sukupolvi X ylärajoilla olevilta ja boomereilta, ainakin näin duunarialalla. Heillä ei ollut aikoinaan suodatinta eivätkä ole sisäistäneet sitä tänäkään päivänä, saattavat loukata ihmisiä vaikkeivat ehkä sitä tarkoita yleensä. Välillä toki on hauskojakin heittoja ja paljon riippuu siitä miten kuulija ne ottaa. Suora puhe on myös usein rehellistä. Nuoret ei ehkä ole tottuneet, huomaa sukupolvieroja. Milleniaalina tässä välimaastossa ymmärtää molempia sukupolvia ja on ikäänkuin tasapainottajana.

Sulla on vielä boomereita työpakalla?  76 -81-vuotiaita?

Onko koko työurasi aikana ollut enää yhtään boomeria työkaverinasi?

Boomereita on 1964 v asti syntyneet, joten kyllä heitä on edelleen töissä. Sitä paitsi puhekielessä boomeriksi saatetaan kutsua vielä nuorempia, noin viisikymppisiä ihmisiä. 

Jenkeissä on tuo 1964 ikäraja, ei täällä. Boomeriedut loppuivat jo 1955 syntyneillä, esim. täysi eläkeputki. 1955 - 1965 syntyneet ovat saaneet nauttia vain sekä boomereiden että X-sukupolven haitat, ei hyötyjä.

Vierailija
76/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä aikaansa voi seurata. Moni tapa mikä on ollut ennen ihan soveliasta on nykyään epäsopivaa. Ja tämä ei ole mitenkään nykyajan ilmiö vaan ajat ovat muuttuneet aina. Toiset pysyvät perässä, toiset jämähtävät menneeseen. 

Totta kai voi, mutta he eivät koe tekevänsä mitään pahaa tai väärää, joten eivät myöskään koe tarvetta muuttaa toimintaansa.

Itse ajattelen, että elämässä pääsee helpommalla, kun jättää tietyt asiat omaan arvoonsa, eikä pahoita kaikesta mieltään.

Vierailija
77/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään muuta ei saa arvostella, lapsilta ei saa kieltää mitään, mutta suuria ikäluokkia saa päivästä päivään lyödä asiasta kuin asiasta kuin vierasta sikaa. Suurissa ikäluokissa ei ole mitään hyvää.  Kuten on sadoissa keskusteluissa todettu.

Vierailija
78/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun itse suureen ikäluokkaan ja ei tulisi mieleenkään sanoa toisten painosta yhtään mitään tai kommentoida toisia ilkeästi heidän ulkonäöstään. Olen aina itse kohtelias toisia kohtaan ja odotan sitä samaa käytöstä myös toisilta. Oli toki rumasti sanottu ap sinulle, jos sinun painoasi kommentoidaan. Mutta ikävästi sinulta, että sanot, että vain suuret ikäluokat ovat näin ikäviä? Kun se ei kuulu johonkin ikäryhmään, että toiset ovat jossain tietyssä iässä ikäviä, kun näitä löytyy kaikissa ikäryhmissä. Onneksi on myös mukavia ihmisiä kaikissa ikäryhmissä. En itse luokittele ihmisiä johonkin laatikkoon, että ne laatikossa olevat ihmiset aina käyttäytyvät huonosti? Itse ajattelen enemmän ihmisiä yksilöinä, en vain jonain massana. 

Kyllä se painon kommentointi on paljon yleisempää tuossa iäkkäiden ikäryhmässä. Nuorilta kuulee todella harvoin vastaavaa. Sitä en toki osaa sanoa oliko se tavallista jo suurten ikäluokkien ollessa nuoria vai onko tuo painon arvostelu tullut puheeseen iän myötä. 

Vierailija
79/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuus ei lopu ikinä. Jos välittää jälkeläisistään, haluaa heille vain parasta, tervettä elämää myös tulevaan. Laiha ihminen ei välttämättä syö terveellisesti, voi olla ravinnollisesti köyhää, eikä anna voimi jne. Mutta lihavasta ihmisestä se vaan näkyy.

Toivottavasti ap muut kuin omat vanhemmat eivät mainitse ylipainostasi.

Minä olen alipainoinen. Johtuu autoimmuunisairaudestani. Ilmeisesti vanhempani eivät tätä pidä mitenkään huolestuttavana. Ylipaino olisi todennäköisesti heidän mielestään pahempi asia. 

Ap

Vierailija
80/95 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se painon kommentointi on paljon yleisempää tuossa iäkkäiden ikäryhmässä. Nuorilta kuulee todella harvoin vastaavaa. Sitä en toki osaa sanoa oliko se tavallista jo suurten ikäluokkien ollessa nuoria vai onko tuo painon arvostelu tullut puheeseen iän myötä. 

Ai ettei nää kuntosali-bimbot naureskele lihavien ulkonäköä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän