Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toivotonta. Eksä hemmottelee lapset piloille eikä kotiruoka maistu

Vierailija
04.06.2026 |

"mutta ku iskä aina tilaa ruokaa" "miks meillä ei oo koskaa ranuja, pizzaa, hampparii..."

Oikeasti tää tilanne johtuu täysin siitä että eksä ei osaa eikä jaksa laittaa ruokaa. Totta kai se roska uppoaa noihin 9 ja 14 vuotiaisiin. Sitten kun itse teen kotiruokaa niin se ei maistu. Ihan tavalliset kotiruoat oksettaa ja kasviksille yökitään. Tilanne on täysin eri kun puoli vuotta sitten kun vielä asuttiin yhdessä. Silloin kotiruoka kelpasi ja mätöt oli oikeasti herkkuja silloin tällöin eikä mitään arkiruokaa. 

En jaksa. Äsken taistelin nuoremman kanssa makaronilaatikosta ja yhdestä palasta kukkakaalia. 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä sitten kuvittelit että se vanhemmuus on? 

Ei sen pitäisi olla taistelua toisen vanhemman kanssa. 

Vierailija
42/54 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväkin silti, jos lapset ei kovasti söisi äidillä ollessa. Tulee melkoisia läskipalloja tuolla isin ruualla niin tasoittuu kokonaissaanti sitten hiukan.

Ei se makaronilaatikko ole yhtään sen parempi vaihtoehto. Joku sikanautajauheliha ja rasvainen maito tekevät laatikosta helposti raskaan ja kotiruuassakin saattaa olla yhtä paljon suolaa kuin eineksissä. 

Kai äidin luona on muutakin ruokaa kuin makaronilaatikko? Ettekö te koskaan keksi mitään muuta esimerkiksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap erosi aivan turhaan miehestä. Lapset oireilevat edelleen erosta ja kiukuttelevat sille, joka eroa haki. 

Ap:tä harmitti, kun joutui ruokkimaan miehenkin. Sopuratkaisu olisi ollut, että mies hommaa terveellisitä valmisruokaa. 

Vierailija
44/54 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihan välttämättä haluaa vaikeuttaa arkista elämäänsä, kannattaa erota juuri silloin, kun lapset ovat ns. hankalimmassa iässä. Fiksu puree hammasta ja kestää, koska lopulta on kyse max 10 vuodesta, jos useampi lapsi. Kaikki pääsevät helpommalla, jos jaksetaan yhdessä kantaa kasvatustaakka. Ruusutarhaa ei ole kenellekään luvattu ilman uhrauksia, sellaista elämä on. 

Paitsi että aika usein ero johtuu siitä, ettei kasvatustaakkaa kanneta yhdessä, vaan se on kokonaan äidin harteilla, vaikka asuttaisiin ydinperheenä. En minä ainakaan viitsisi vuosikymmeniä holhota mieslasta oikeiden lapsien lisäksi vain siksi, että erosta voi seurata aloituksessa kuvatun kaltainen tilanne. 

Ap:n lapset ovat sen verran isoja, ettei hänen tarvitse tehdä muuta kuin todeta, että jollei tarjottu ruoka kelpaa, ovat hyvät ja näkevät nälkää tai kokkaavat itse. Kaupasta toisin edelleen aineksia tavalliseen, terveelliseen ruokaan. Jos lapset haluavat muuta, heidän sopii hankkia se/ainekset siihen itse ja tehdä. 14-vuotias voi oikein hyvin käydä itse kaupassa ostamassa tarvikkeita ja pienemmältäkin onnistuu kyllä pitsan kokoaminen. Ostokset tekevät tietysti iskän rahoilla, ap:n ei tarvitse antaa centin hyrrää roskaruokaan, kun kerran syötävää on tarjolla muutenkin. 

Vierailija
45/54 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap erosi aivan turhaan miehestä. Lapset oireilevat edelleen erosta ja kiukuttelevat sille, joka eroa haki. 

Ap:tä harmitti, kun joutui ruokkimaan miehenkin. Sopuratkaisu olisi ollut, että mies hommaa terveellisitä valmisruokaa. 

Ei vaan mies olisi voinut opetella laittamaan ruokaa. Tuskin teki muitakaan kotitöitä.

Vierailija
46/54 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihan välttämättä haluaa vaikeuttaa arkista elämäänsä, kannattaa erota juuri silloin, kun lapset ovat ns. hankalimmassa iässä. Fiksu puree hammasta ja kestää, koska lopulta on kyse max 10 vuodesta, jos useampi lapsi. Kaikki pääsevät helpommalla, jos jaksetaan yhdessä kantaa kasvatustaakka. Ruusutarhaa ei ole kenellekään luvattu ilman uhrauksia, sellaista elämä on. 

Paitsi että aika usein ero johtuu siitä, ettei kasvatustaakkaa kanneta yhdessä, vaan se on kokonaan äidin harteilla, vaikka asuttaisiin ydinperheenä. En minä ainakaan viitsisi vuosikymmeniä holhota mieslasta oikeiden lapsien lisäksi vain siksi, että erosta voi seurata aloituksessa kuvatun kaltainen tilanne. 

Ap:n lapset ovat sen verran isoja, ettei hänen tarvitse tehdä muuta kuin todeta, että jollei tarjottu ruoka kelpaa, ovat hyvät ja näkevät nälkää tai kokkaavat itse. Kaupasta toisin edelleen aineksia tavalliseen, terveelliseen ruokaan. Jos lapset haluavat muuta, heidän sopii hankkia se/ainekset siihen itse ja tehdä. 14-vuotias voi oikein hyvin käydä itse kaupassa ostamassa tarvikkeita ja pienemmältäkin onnistuu kyllä pitsan kokoaminen. Ostokset tekevät tietysti iskän rahoilla, ap:n ei tarvitse antaa centin hyrrää roskaruokaan, kun kerran syötävää on tarjolla muutenkin. 

Mistä sä ap lasten iät tiedät? 

Vierailija
47/54 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun jo 30 vuotta sitten eräässä työpaikassa yksi perheenäiti valitti, että oli lomaillut jossain hyvin ja tehnyt miehelle ja lapsille valmiit ruuat joka päivälle, jotka oli itse pois.

Kertoi harmissaan, että hänen tekemiään ruokia ei oltu syöty, vaan mies ja lapset oli syöneet ulkona tai ostaneet kotiin valmisruokia. 

Vierailija
48/54 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskä tilaa kun iskällä on varaa.

Vierailija
49/54 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä ap lasten iät tiedät? 

Miksi sinä et lue ketjua ennen kuin kommentoit? Ap on ne tuonut julki yhdessä vastauksessaan. 

Vierailija
50/54 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun jo 30 vuotta sitten eräässä työpaikassa yksi perheenäiti valitti, että oli lomaillut jossain hyvin ja tehnyt miehelle ja lapsille valmiit ruuat joka päivälle, jotka oli itse pois.

Kertoi harmissaan, että hänen tekemiään ruokia ei oltu syöty, vaan mies ja lapset oli syöneet ulkona tai ostaneet kotiin valmisruokia. 

Lapset ja isä sai lomaa äidistä ja käyttivät tilaisuuden hyväksi kun saivat kerrankin ottaa rennosti.

Kaikkea saa syödä ja juoda kunhan muistaa sen kohtuuden ja jos perusta on muuten kunnossa voi välillä ottaa rennomminkin. 

Vierailija
51/54 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 virhe on pakko. Lasten ei ole pakko syödä, mutta sun ei ole pakko ostaa pikatuokaa. 

Otat asenteen, että meillä saa syödä, mutta pakko ei ole. Ylijäämä ruoka heti pakkaseen ja jotakin muuta huomenna. 

Saman teet kaikelle ruoalle, mitä kokkaat.

Aamulla puuroa ja illalla iltatee ja voileivät, joita rajattu määrä/lapsi. Jos puuroa ei syödä teet siitä ne illan sämpylät. 

Seuraavana viikkona sulatat ylijäämäruoan, etkä kokkaa mitään. 

Veikkaan, että 4 viikkoa riittää asian läpiviemiseen ilman pakkoa ja taistelua. 

Vierailija
52/54 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja isä sai lomaa äidistä ja käyttivät tilaisuuden hyväksi kun saivat kerrankin ottaa rennosti.

Kaikkea saa syödä ja juoda kunhan muistaa sen kohtuuden ja jos perusta on muuten kunnossa voi välillä ottaa rennomminkin. 

Toinen vanhemmista syöttää lapsille rasvaista ja suolaista epäterveellistä ruokaa, joten toisen vanhemman pitää sitten aina tehdä terveellistä ruokaa ja vahtia annoskokoja. Millä tavalla tuo on sinusta reilu jako?

Vierailija
53/54 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lapset ovat hyvät ja näkevät nälkää sitten. Voisi "silmät avautua". 

Fiksut lapset ottaa yhteyttä lastensuojeluun.

Ja lastensuojelua kiinnostaisi, koska...?

Lapsilla on vaihtoehto syödä kotiruokaa, mutta he haluavat mäkkäriruokaa. Luuletko, että lastensuojelu kiinnostuu tällaisesta?

Vierailija
54/54 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään vaan säännöt selviksi. Isän luona eri säännöt ja kotona toisenlaiset. 

Lapset varmaan tykkäävät isän roskaruoasta mahdollisesti enemmän, mutta parempi terveydenkannalta on kotiruoka. Kotona ei kannata antaa periksi missään nimessä. Joo, paska äiti kun.... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi