Muiden päiväkodeissa syyllistystä kun lapsi ei lomaile?
Kuuluuko muiden lasten päiväkodista syyllistystä, jos lapsi ei lomaile koko kesää?
Mun lapsella on 7 vko kesäloma, mutta silti tulee kommenttia kuinka lapsi haikailee kotiin, suurin osa on jo lomalle jnejne..
Ja lapsi on kesäkuukaudet 4 päivää viikossa hoidossa, noin 7 tuntia päivässä.
En ymmärrä miten muut pystyy lomailemaan koko kesän? Onko muilla isovanhempia tms hoitamassa lasta?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä mä uskon paljon mitä täällä kerrotaan, mutta tätä en usko. Jos lapselle on tuossa 7 vko loma niin kukaan hoitaja ei nillitä vaikka nyt onkin hoidossa. Ne on ne joille on tulossa 2 vko lomaa sossun pakottamana, joille valitetaan asiasta.
Mä uskon tän, koska tää tapahtu myös mulle viime vuonna. Lapsi oli lomalla 8 viikkoa ja kesäkuussa puoltapäivää ennen juhannusta. Tuli valitusta siitä että miksi tuodaan ollenkaan!
Siis miten? :D
Kyllähän kannattaisi jo tehdessään lapsia miettiä, haluaako hänen kanssaan yhtään aikaa viettää vai työntää vain muualle hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se lapsi odottaa milloin hänellä on loma, kun kaverit kertovat, että me lähdetään lomalle. Ja se kiva uusi kaveri toisesta päiväkodista Maijaville ei enää tullutkaan, jäi lomalle.
Niin? Näin se nyt on. Se Maijaville palaa lomilta todennäköisesti sitten, kun tämä toinen lomailee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kannattaisi jo tehdessään lapsia miettiä, haluaako hänen kanssaan yhtään aikaa viettää vai työntää vain muualle hoidettavaksi.
Mieti sinäkin nyt jotain muuta välillä kuin muiden elämänvalintoja, jos niin kuohuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Usein huomaa töissä, että haastavat ja nepsylapset tuodaan kesälläkin hoitoon. Vanhemmat eivät jaksa.
Sitten se lapsi oireilee sitä vanhemman huomion puutetta siellä hoidossa, hoitajat joutuvat isohkossa ryhmässä rajaamaan häntä. Onko sekään nyt sitten kiva?
Ei varmasti kenellekään kivaa, mutta kai näistä asioista kuitenkin keskustellaan vanhempien, veon ja von kanssa ja suunnitellaan sopivia ratkaisuja?
Näin ainakin meidän päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole meillä. Pohdin yhden ryhmän aikuisen kanssa, että pidänkö lasta kesäkuun pari ekaa viikkoa päikyssä vai en. Olen opettaja ja lomani alkoi tietysti viikko sitten. Olen viimeisilläni raskaana ja mietin, että jaksanko koko kesän uhmaikäisen 3veen kanssa olla yksin kotona kun mies on vielä töissä. Päiväkodin työntekijä sanoi, että tee ihan miten itse haluat ja pidä lapsi vaikka koko kesä hoidossa, jos se tuntuu parhaimmalta ratkaisulta. Lapsi on vielä ensi viikon hoidossa ja sitten hänelläkin alkaa loma. Toivottavasti ei tule kovaa hellettä nimittäin huomasin toissapäivänä, kun oli kuuma, etten tämän raskausmahan kanssa oikein siedä aurinkoa. Lapsen kanssa on kuitenkin pakko ulkoilla monta tuntia päivässä.
Siitäkö se uhmaikä paranee että äiti lykkää lapsen pois kotoa, hoitajien iloksi kiukuttelemaan?
Tai jos lapsi ihanihanihan oikeesti hyötyy ikätoverien seurasta, niin vie vain osapäiväksi edes ja haet ennen nukkaria pois.
Raskausmaha ei ole syy olla hoitamatta esikoista. Usean lapsen äitinä voin sanoa sen.
Hyvä sinä usean lapsen äiti! Jestas. Minulla on 2 lasta eikä yhtään tule enää ikinä ja jos olisin tiennyt mitä se tulee olemaan 3-vuotiaan ja loppuraskauden+vauva-ajan, niin olisi saattanut lapsiluku jäädä yhteen. Vaikka kuinka kuopusta rakastankin. Nykyään hänkin jo 7-vuotias eli onneksi tuosta pikkulapsiajasta on päästy!
Edelleen. Sinä olet sinä, mutta tuo ope kertoi että aurinko/helle ja raskausmaha on ihan mahdoton yhdistelmä. Voi uusavuttomuus.
Hei haloo, ensi viikkokin on helteetön.
Ja sinä olet sinä! Et sinä sanele mikä on kellekin raskasta.
Jos tuo ope ei ole loppuunpalanut työstään (minkä ymmärtäisin), niin menköön helteellä (missä helle?) raskausmahansa ja lapsensa kanssa aamupäivisin ja iltaisin ulos.
Miten hän jaksaa sen kun hoidettavia on kohta 2?
No en varmasti jaksakaan! Ottakaa lapset multa pois! Oikeesti kannattaisko sun pitää huoli nyt sun omista asioista?
T. Se ope
Jahas, vai sellanen uhrimieli siellä sitten.
Mitäs jos asennoituisit siihen esikoiseen eri tavalla? Sua oottaa jatkossa mustasukkaisuuskohtauksetkin kun vauva saa huomion.
En ole täydellinen äiti, kaukana siitä. Mutta 100 kertaa mieluummin jäisin lapseni kanssa viettämään kahdenkeskisiä hetkiä ENNEN toisen lapsen tuloa. Te SAATTE vielä olla vähän aikaa kaksin.
Nukutte pitkään (jos se muksu nukkuu pitkään), teette vaikka sämpylöitä, tehkää jäätelöä, vesipalju pihalle/kylppäriin, maalaatte, katuliidut...
Mitä se sinulle kuuluu mitä muut tekee? Miksi jaksat nähdä vaivaa ja ohjeistaa sinulle täysin tuntemattomia ihmisiä, jotka toimivat täysin lain puitteissa! Ko. opettajalla on täysi oikeus viedä lapsensa päiväkotiin kesällä vaikka joka päivä ma-pe 7-17 olit sinä tai joku muu siitä mitä mieltä tahansa. Turhaa lässyttämistä, päsmäröintiä, neuvomista, ärsyttämistä, joka ei vaikuta mitenkään kyseisen henkilön tekemisiin...
Joidenkin ihmisten on tosi vaikea nähdä harmaan eri sävyjä ja hahmottaa, että asioissa on monia eri ulottuvuuksia, eikä yksikään näkökulma ole välttämättä se oikea. Näiden ihmisten kanssa on vaikea keskustella, koska on vain se heidän oikea näkökantansa. Epäilen kyllä, että kyseinen kirjoittaja trollailee. Tai sitten ja hän on vain kovasti fiksoitunut omaan käsitykseensä oikeasta ajattelumallista.
Satun olemaan päikyssä töissä. Näen kyllä ihan hyvin sävyt, kiitos vaan.
Sävyt, miksi kannattaisi hoidattaa lasta vielä alkukesä kun itse makaa kotona: vanhemmalla on vakavia jaksamisen ongelmia, jolloin sosiaalityöntekijä suosittaa lapsen pitämistä varhaiskasvatuksessa. Tai jos on sairautta.
Missään näistä ei ole oikea ongelma hoitaa omia lapsia koko kesän:
-ahdas kerrostaloasunto
-yksinhuoltajuus
-tavallinen loppuraskaus, ei saikku-loppuraskaus
-lapsen isommat sisarukset kotona
Nuo on tavallista elämää, rasitusta johon pitää varautua lapsia jo suunnitellessa.
Keskity sinä vain työhösi, josta sinulle maksetaan. Sinun asiakkaillasi on täysi oikeus tuoda lapsensa päiväkotiin ma-pe aukioloaikojen puitteissa, vaikka mikä olisi. Se ei kuulu sinulle etkä sinä sille asialle voi tehdä yhtään mitään juuri nyt! Joskus ehkä subjektiivinen hoito-oikeus rajataan tai lopetetaan, mutta nyt on näin ja sillä sipuli.
Minäkin sairaanhoitajana näen monenmoista epäkohtaa työssäni ja voisi tehdä jotain eri tavalla, mutta se nyt on näin. Minä hoidan potilaat kuitenkin aina kunnialla.
Armas sairaanhoitaja. Mä en valita kellekään kotona lojuvalle vanhemmalle joka tuo lapsensa kesällä hoitoon, vaan kappas kappas, keskityn työhöni. Ne kesälapsetkin tuovat meille leivän pöytään.
Mutta ymmärrätkö sellaisen asian, että tämä on keskustelupalsta, jossa saa nostaa yhteiskunnan epäkohtia esille? Missä on lupa puhua eri ilmiöistä, joita ei vasten kasvoja voi puhua?
Lasta ei ole tarkoitettu laitosmaisiin oloihin kuin pakon (vanhempien työt ja peruskoulu) sanelemana. Ei "laadukas varhaiskasvatus" poista lapsen tarvetta olla oman perheensä kanssa, kun vanhemmat jäävät kotiin.
Sen vielä ymmärrän jos kauden aikana vaikka työttömien vanhempien lapsi tulee subjektiiviseen hoitoon 20 h/vko. Että lapsi näkee ikätovereitaan.
Mutta kesä on kesä.
Suomessa on vuoden aikana ihan tarpeeksi pimeää, loskaa ja pakkasta, ja on melkein rääkkäystä pitää lasta hoidossa vuoden aurinkoisimpaan ja lämpimimpään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se lapsi odottaa milloin hänellä on loma, kun kaverit kertovat, että me lähdetään lomalle. Ja se kiva uusi kaveri toisesta päiväkodista Maijaville ei enää tullutkaan, jäi lomalle.
Niin? Näin se nyt on. Se Maijaville palaa lomilta todennäköisesti sitten, kun tämä toinen lomailee.
Jolloin lapset eivät kohtaa. Vaan palloillaan päikyn pihalla puolirandomien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pienet lapset laitetaan urakoimaan 9-10 kk vuodessa, vaikka koululaisetkin saavat 2 kk kesäloman...en voi ymmärtää.
No syytäpä niitä, jotka ovat päättäneet lomapäivien määrän. Joka paikassa ei voi itse sanella loman ajankohtia, joten meidän lapset ovat vaihtelevasti vuodesta riippuen 3-8 viikkoa kesälomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ehkä oli ajatuksena se, että jos lapsella ei olisi koko kesänä lomaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jolloin lapset eivät kohtaa. Vaan palloillaan päikyn pihalla puolirandomien kanssa.
Sellaista se on.
Työssä näkyy sekin, että hyvinvoivat perheet ja järkevimmät vanhemmat hoitaa lapsensa aina itse töiden ulkopuolella.
Heillä on sietokykyä, kiinnostusta lastaan kohtaan, sellaista arjessa pärjäämistä.
Lapsensakin ovat usein täyspäisiä ja hyvin käyttäytyviä.
Ne on sitten ne huvipuisto-pleikka-laatuaika -comboa hokevat vanhemmat jotka tuovat muksunsa subjektiiviseen hoitoon kesällä.
Tosi tuomitsevaa keskustelua täällä. On perheitä, joissa ei välitetä lapsista ja heitä pidetään lomalla päikyssä sen takia. On kuitenkin paljon perheitä, joissa on ihan toisenlaiset syyt pitää lasta kesällä hoidossa eikä se tarkoita sitä etteikö lapsista välitettäisi tai heidän kanssa oltaisi kaikki muu vapaa-aika. Ja on ihan ok olla vaikka raskauden takia tosi väsynyt niin, että pitää lasta vähän pitempään hoidossa. Mun mielestä on tosi inhottavaa, että lapsia odottavia ihmisiä syyllistetään noin kovasti. Ei ole ihme ettei nykynuoret halua lapsia kun tällaistakin syyllistämistä näköjään tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Tosi tuomitsevaa keskustelua täällä. On perheitä, joissa ei välitetä lapsista ja heitä pidetään lomalla päikyssä sen takia. On kuitenkin paljon perheitä, joissa on ihan toisenlaiset syyt pitää lasta kesällä hoidossa eikä se tarkoita sitä etteikö lapsista välitettäisi tai heidän kanssa oltaisi kaikki muu vapaa-aika. Ja on ihan ok olla vaikka raskauden takia tosi väsynyt niin, että pitää lasta vähän pitempään hoidossa. Mun mielestä on tosi inhottavaa, että lapsia odottavia ihmisiä syyllistetään noin kovasti. Ei ole ihme ettei nykynuoret halua lapsia kun tällaistakin syyllistämistä näköjään tapahtuu.
Ei raskaus ole sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei raskaus ole sairaus.
Empatiakyvyttömyys ja itsepäisyys eivät ole hyveitä ihmisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei raskaus ole sairaus.
Empatiakyvyttömyys ja itsepäisyys eivät ole hyveitä ihmisessä.
Olen saanut useamman lapsen. Liitoskivuissa katkonaisia yöunia. Mutta ei pieneen mieleenkään olisi tullut viedä omaa, rakasta lasta muiden riesaksi.
Suomalaista lapsikielteistä kulttuuria parhaimmillaan, ah. Siivotaan lapset pois jaloista että äidit voi mesettää.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaista lapsikielteistä kulttuuria parhaimmillaan, ah. Siivotaan lapset pois jaloista että äidit voi mesettää.
Mitä ne isät tekee?
Kolmevuotias tulee itkien päiväkotiin isän kanssa 7.30, äiti jää vauvan kanssa kotiin. Sitoo toisen aamuihmisen rauhoittelemaan ja aamupala jää toisen vastuulle. Iltapäivällä isä hakee 16.30, jolloin lapsi juoksee karkuun, eikä halua lähteä. Isä jää vielä neuvottelemaan kotiinlähdöstä, kun päiväkoti menee jo kiinni. Ja sama taas seuraavana päivänä.
"Mun lapsella on 7 vko kesäloma, mutta silti tulee kommenttia kuinka lapsi haikailee kotiin, suurin osa on jo lomalle jnejne..
Ja lapsi on kesäkuukaudet 4 päivää viikossa hoidossa, noin 7 tuntia päivässä."
Miten voi olla 7 viikkoa lomaa jos on kesällä hoidossa neljänä päivänä viikossa?