Kertokaa mulle maitobaarista
Tuntuu tosi hassulta, että Suomessa on lahko (vast), josta ei voi netissä kirjoittaa. Ihan kiinalaista meininkiä. Tosi vaikea etsiä siitä tietoa.
Mihin opit perustuvat?
Kuka lahkoa johtaa?
Onko kannattajia paljon?
Mihin painoindeksiopit (oikeasti?!?!?!?) perustuvat?
Senkin uhalla, että tämä poistetaan...
Kommentit (2)
Mina en kummoisia tieda, mutta pari kertaa kavimme kutsusta maitobaarin kokouksissa Kalliossa muutama vuosi sitten. Meininki kokouksessa oli kuin missa tahansa pohjoisamerikkalaisessa vahvasti evankelisessa seurakunnassa. Painostus on vahvaa jahka on " sisapiirissa" eli liittyy jaseneksi mukaan, mika suomalaisittain on varsin erilaista muihin seurakuntiin verrattuna. Veljeni tuntee touhua viela paremmin ja han on sanonut suoraan, etta " sisasyntyista meininkia maitobaarissa" ja han on tunnetusti tosi diplomaattinen, joten veda siita omat johtopaatoksesi...
Heidan dogmasta en tieda muuta, kuin etta jeesuskeskeisyys on tosi vahvaa. Missa mina asun Pohjois-Amerikassa tuollaiset seurakunnat eivat ole ollenkaan ihmetys, mutta marginaalisia kuitenkin.
En siis ole kovin luotettava kertoja, koska tiedot ovat muistinvaraisia ja tosi vanhoja juttuja. Mutta tällaista juttua muistan.
Ensinnäkin toinen perustaja oli tuttuni aviomies. Tämä tuttu kuului siihen aikaan samaan raamattupiiriin. Hän oli teekkari ja siten siis maitobaari on lähtenyt käyntiin teekkareiden ristinkillasta. Perjantaisin oli rukouskokous, missä rukoiltiin paljon ja palavasti. Itse kävin tuttuni takia ehkä 2-3 kertaa noissa perjantai-illoissa.
Jossain vaiheessa he kokoontuivat Olarin kirkolla, mutta kuulin, että heidät ajettiin Olarin kirkon tiloista pois. Syynä oli juuri se, että kirkon mielestä heidän oppinsa oli ylikarismaattista.
Sitten aloin kuulla huolestuttavia juttuja maitobaarista. Eli kuulin painostamisesta ja siitä, että joku muu valitsi puolison toiselle. Aloin ihmetellä, koska tämä tuttavapariskunta oli aivan toisenlaisia ihmisiä.
Kyselin ihmisiltä, joiden tiesin tuntevan samoja ihmisiä. Olen saanut hyvin varovaisia kommentteja. Joku lohdutti, että se painostava ihminen on juuri tämä toinen ihminen, eikä tuttuni. Joku ihminen ei halua edes muistella koko aikaansa maitobaarissa. Hän kuitenkin sanoo, että masentui siellä käynnin seurauksena.
Alkuperäinen oppi on siis Raamatusta, mutta ilmeisesti ainakin joissain asioissa on menty harhaan. Olen oikeastaan kuvitellut, että koko maitobaari on lopetettu kokonaan, koska en enää vuosiin ole kuullut siitä mitään.