Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tk-eläke vs yleistuki

Vierailija
03.06.2026 |

Työkyvyttömät työttömät, aivan turhaan olette katkeria tk-eläkeläisille jotka saavat enemmän rahaa kuin te.

- Joko olette oikeasti työkykyisempiä kuin itse arvioitte

- tai työkyvyttömyytenne ei ole riittävän pitkäaikaista

- tai teidän kohdallanne on jotenkin mokattu

- tai järjestelmä on sellainen että on liian vaikeaa päästä tk-eläkkeelle

osalla on myös väärä käsitys siitä paljonko tk-eläkettä saa.  Esim. omassa asuinkaupungissani ilman työhistoriaa saa vajaa 1400€/kk (kansaneläke+takuueläke+eläkkeensaajan asumistuki). Työtön jolla ei ole säästöjä saa vajaa 1300€/kk (yleistuki+toimeentulotuki+yleinen asumistuki).

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta tk-eläkkeen päälle saa tienata ja siitä saa säästää, toimeentulotuella joudut kaikki rahat tuhlaamaan etkä saa tienata euroakaan.

Vierailija
2/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta tk-eläkkeen päälle saa tienata ja siitä saa säästää, toimeentulotuella joudut kaikki rahat tuhlaamaan etkä saa tienata euroakaan.

Tottakai tk-eläkkeen kuuluu olla korkeampi, koska eläke on tarkoitettu ns. pysyväksi toisin kuin yleistuki. Mielestäni aika pienet erot siihen nähden että toisella on edes mahdollisuudet parantaa tilannettaan. Toinen voi vain haaveilla olevansa kokoaikatöissä, koska ei vaan kykene. Ja jos joku yleistuella oleva on pysyvästi työkyvytön niin siinä on joku mokannut ja se ei ole tk-eläkeläisten vika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeensaajan asumistuella saa säästöjä olla 2000€, yleisellä asumistuella paljon enemmän. Se hieman kompensoi.

Vierailija
4/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Asun miehen kanssa ja saan reilu 500€/kk. Jos saisin eläkettä, saisin n 1000€. Eli 100% enemmän

Vierailija
5/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Asun miehen kanssa ja saan reilu 500€/kk. Jos saisin eläkettä, saisin n 1000€. Eli 100% enemmän

Aloitus koski minun asuinkaupunkiani ja ilman työhistoriaa. Olisi pitänyt mainita vielä, että yksinasuvaa.

Vierailija
6/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleistuen saaja voi vielä työllistyä kokopäivätyöhön ja tienata hyvinkin. Tk-eläkeläinen pystyy tekemään korkeintaan jotain osa-aikatöitä (iso osa ei niitäkään) ja tämä tilanne jatkuu todnäk koko elämän.

Vierailija
7/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, tietääkö joku millä tavalla työkyvyttömiä ne työkyvyttömät yleistuen saajat ovat?

Vierailija
8/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, tietääkö joku millä tavalla työkyvyttömiä ne työkyvyttömät yleistuen saajat ovat?

Miksi eivät ole saaneet edes määräaikaista eläkettä,

Vierailija
9/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan alle,1100. 

Vierailija
10/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo 1300e/kk koostuu? Onko valtava vuokra tms? Itse saan noin 1080 €/kk. 

Vierailija
11/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä siis haaveilet että pääsisit eläkkeelle ja voisit sen päälle tienata? Uskot siis että työkykyä on vielä jäljellä..?

Vierailija
12/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuo 1300e/kk koostuu? Onko valtava vuokra tms? Itse saan noin 1080 €/kk. 

Minulla vajaa 1400€ kansaneläke, takuueläke ja eläkkeensajan asumistuki. Melko kalliissa kaupungissa asun ja vuokra 550€/kk mikä on alle kelan hyväksymän rajan ja tämän kaupungin mittapuulla aika normaalihintainen asunto, isossa osassa on korkeampi vuokra.

Vierailija
13/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin 5v sitten että vain mt-syillä pääsee eläkkeelle ennen 60-vuotispäivää. Olen 63, ei pääse muutakuin työttömäksi. Kuulemma pyörätuoli vähintään pitää olla. 

Vierailija
14/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin 5v sitten että vain mt-syillä pääsee eläkkeelle ennen 60-vuotispäivää. Olen 63, ei pääse muutakuin työttömäksi. Kuulemma pyörätuoli vähintään pitää olla. 

Millaisessa työssä olit aiemmin? Kykenisitkö tekemään sitä työtä?

Vierailija
15/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on paljon vaikeampaa kuin vielä 10v sitten

Vierailija
16/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistuki on 560e/kk ja tk-eläkettä saisin 1350e/kk. On siinä mielestäni eroa. Lisäksi työvoimaviranomainen yrittää maanitella minua ulos heidän palveluistaan, mutta en voi suostua koska on ainoa tuki. Muut on evätty. 

Vierailija
17/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleistuki on 560e/kk ja tk-eläkettä saisin 1350e/kk. On siinä mielestäni eroa. Lisäksi työvoimaviranomainen yrittää maanitella minua ulos heidän palveluistaan, mutta en voi suostua koska on ainoa tuki. Muut on evätty. 

Toimeentulotukea saa yleistuen päälle jos ei ole säästöjä. Silloin ero on satasen luokkaa.

Vierailija
18/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisessa työssä olit aiemmin? Kykenisitkö tekemään sitä työtä?

Olen eri, mutta tuohan siis ei ole se pointti, pystyykö tekemään sitä työtä missä oli aiemmin. Kela arvioi sen mukaan, pystyykö ylipäätään tekemään mitään työtä. Pyörtuolikaan ei välttämättä ole este, jos on asiantuntijatyöhön sopiva koulutus tai edellytykset kouluttautumiselle. 

Vierailija
19/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteilla laskit noi? Eihän eläke ja asumistuki ole kaikille sama. Ihan tuulesta temmattu aloitus. 

Vierailija
20/24 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteilla laskit noi? Eihän eläke ja asumistuki ole kaikille sama. Ihan tuulesta temmattu aloitus. 

Tässä oli kyse niistä joilla ei ole työhistoriaa. Asumistuki on kuitenkin suhteessa kaupungin vuokratasoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi