Lihavuus yleistyi kun kauppojen elintarvikkeet muuttuivat raaka-aineista halvoiksi höttöhiilari- ja kasvirasvajalosteiksi. Ei mulla muuta.
Kun menet kauppaan niin se pursuaa halvoista raaka-aineista jalostettuja ruokia. Halvimmat jalosteet sisältävät aina vähäravinteista höttöhiilaria ja kasvirasvaa.
Aikoinaan kaupassa oli lähinnä perunaa, sipulia, porkkanaa, (halpaa) kalaa, lihaa, munia yms. Peruselintarvikkeita. Pullakin oli voilla leivottu.
Jos syö kaupan halvinta höttöä niin ei ole ihme, että lihoo.
Kommentit (20)
Ja Fazerin sinistä alettiin ostamaan viisi kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Ja Fazerin sinistä alettiin ostamaan viisi kerralla.
Nykyään ei saa kuin neljä kympillä 😢
N42v
Paitsi että 80-luvulla me söimme aamiaiseksi ja välipalaksi ihan valkoista ranskanleipää.
Lihavuus alkoi kehittyä silloin kun Jaffat tuli kauppoihin. Fruktoosi saa ihmiset syömään yli tarpeensa ja tämä on ollut evoluution tarkoituskin: kesällä syödään varastoon, talvella kulutetaan varastoja. Kauppa kuitenkin haluaa myydä paljon läpi vuoden.
Ranskanleipä paistettiin maitoon kasteltuna voissa. Syntyi köyhä ritari.
Hilloa päälle, nam.
Ruokakauppojen valikoimissa on enää max n. 15% alkuperäisiä raaka-aineita, surkeaa eli AP on ihan oikeassa. Tämä kehitys on jatkunut vaivihkaa vuosikymmenet. Joku taho tästäkin taas kerää massit himaan.
Glukoosifruktoosisiirappi on aika paha. Fruktoosi on sokerialkoholi ja liikaa käytettynä siitä menee maksa. Nykyisin maksavaurio tulee yleisimmin ylipainoisille.
Samaa mieltä. Muutin maalle. Laitoin juuri omaa mansikkamaata ja tomaateille paikat aurinkoseinän viereen. Potut vielä istuttamatta. Kuitenkin kun käyn kylillä, mukaan tarttuu jätskiä, joskus harvoin lonkero tai sipsejä. Sanoisin; vaikka teen yrttiteetkin itse, se höttöhiilari jonkinlaisena palkintoherkkuna on alitajunnassa ja sitten kun sitä shittiä kassiinsa latoo, olo on jotenkin onnellisempi. Naurettavaa. Nyt olisi mahdollista elää terveellisesti, mutta haen paskaa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Ruokakauppojen valikoimissa on enää max n. 15% alkuperäisiä raaka-aineita, surkeaa eli AP on ihan oikeassa. Tämä kehitys on jatkunut vaivihkaa vuosikymmenet. Joku taho tästäkin taas kerää massit himaan.
Niin tämä on ihan luonnollinen kehitys kapitalismissa. Voitot kerätään sieltä mistä se on helpointa.
Jos tätä haluaa muuttaa niin sitten pitää harrastaa sitä kammoksuttua valtion säätelyä ja muita "kaupan ja voiton teon esteitä."
Lihavuus yleistyi, kun luovuttiin terveellisistä ruokailutottumuksista ja annettiin itselle lupa kiskoa kaksin käsin herkkuja joka ikinen päivä.
Samaan aikaaan esim yhä useammat ulkomaiset kahvila- ja pikaruokaketjut rantautuivat Suomeen, joista kahvin sijaan tilataan jokapäiväinen litran kaloripommi. Tämä herkuttelun arkipäiväistyminen on merkittävä muutos tällä vuosituhannella.
Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Glukoosifruktoosisiirappi on aika paha. Fruktoosi on sokerialkoholi ja liikaa käytettynä siitä menee maksa. Nykyisin maksavaurio tulee yleisimmin ylipainoisille.
Korjataan tätä: tavallisessa pöytäsokerissa (sakkaroosi) on kahta monosakkaroosia, glukoosia (verensokeri sama) ja fruktoosia (hedelmäsokeri). Loppuosa OOSI kertoo kyseessä olevan sokeri. Laktoosi (maitosokerissa) glukoosin kanssa yhdessä on galaktoosi. OOSI:t irrotetaan toisistaa entyymeillä, jotka tunnetaan lopusta AASI. Sakkaraasi erottaa sakkarOOSI:sta fruktOOSI:n ja glukOOSI:n, laktAASI erottaa galaktOOSI:n ja glukOOSI:n.
Sokerialkoholit ovat polyoleja, kuten xylitOLI, mannitOLI jne.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus alkoi kehittyä silloin kun Jaffat tuli kauppoihin. Fruktoosi saa ihmiset syömään yli tarpeensa ja tämä on ollut evoluution tarkoituskin: kesällä syödään varastoon, talvella kulutetaan varastoja. Kauppa kuitenkin haluaa myydä paljon läpi vuoden.
Kyllä se on megavaniljasuklaamerisuolalatte Jaffan sijaan, joka nuoria sukupolvia lihottaa
Vierailija kirjoitti:
Noin se menee. Rasvahypetuksen ajatus oli se, että koska rasva härskiintyy pakastaessa, siitä pitää päästä eroon. Samon kuidut, ne eivät kestä pakastamista (kokeile pakastaa appelsiini verrattuna appelsiinimehuun). Nykyisin käytetään ruokatuotannossa moderneja entsyymejä, joita tuotetaan pääosin GMO:lla. Esimerkiksi hyllyssä säilyminen toteutaan GMO-entsyymeillä. Luonnollisiakin on, kuten lihaliima, jolla leikkeleissä käytetyt lihajämät saadaan liimautumaan yhteen (transglutaminaasi). Entsyymeiden terveysvaikutuksia ei ole juurikaan tutkittu, koska niitä pidetään turvallisina vaikka olisi millaisia GMO-sotkuja.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus yleistyi, kun luovuttiin terveellisistä ruokailutottumuksista ja annettiin itselle lupa kiskoa kaksin käsin herkkuja joka ikinen päivä.
Samaan aikaaan esim yhä useammat ulkomaiset kahvila- ja pikaruokaketjut rantautuivat Suomeen, joista kahvin sijaan tilataan jokapäiväinen litran kaloripommi. Tämä herkuttelun arkipäiväistyminen on merkittävä muutos tällä vuosituhannella.
Ei mulla muuta.
itke sitä minä käyn ottamassa jädeä ;D
Minun on oltava kokopäivätyöhön käytettävissä, joten en kerkeä ruokaa laittamaan. Töitä saatetaan tarjota juuri kun olen kaatamassa perunoiden keitinvettä pois ja karenssi tulee jos en ehdi vastata.
Joka ruokakaupassa jossa olen käynyt on edelleen tarjolla kasviksia, hedelmiä, juureksia, perunaa, yrttejä, ei-marinoitua lihaa, broileria, kalaa, raakana siis kaikki. Ei ole mikään pakko ostaa pelkkiä jos ollenkaan höttöjä. Pullankin voi leipoa itse, voilla.
Kaikki einesruoka (lihapullat, laatikot, keitot yms.) on jatkettu vehnäjauhoilla, jätskit oli vielä joskus jätskejä, nykyisin ne on niin kyllästetty sokerilla, että sylkirauhaset huutaa hoosiannaa. Niitä ei pysty syömään, kuin ehkä sen 1/kesä. Annos- ja pakkauskoot on sitä luokkaa, että niillä ruokkisi helposti puolijoulkueen, mutta silti ne on tarkoitettu yhdelle pikku huikopalaksi.
Kyllä pottua, porkkanaa ja muita juureksia, sipulia, munia, lihaa ja kalaa on onneksi tarjolla, mutta kato kun se on niin trendikästä ostaa se kokk7kartanon itsemurhapasta, ja mikä parasta ei tarvi tehdä mitään itse eikä omistaa edes kattilaa. Suu auki, ja lappaa valmista suukkuun, tai joku toinen lappaa, jos sitäkään ei itse viitsi.
Voitte ihan rauhassa ostaa niitä peruselintarvikkeita ja jättää ne jalostetut tuotteet hyllyille. Minä arvostan helppoutta ja ostan lähes ainoastaan jalostettuja elintarvikkeita.
-Normaalipainoinen Mensan jäsen vuodesta 2001
Huh huh