Tiesithän että puukon kantaminen kansallispuistossa on nykyään aina rikos ja siitä saa jopa vuoden vankeutta
https://poliisi.fi/-/teraaseen-hallussapito-julkisella-paikalla-johtaa-…
2026 tehdyn uudistuksen myötä teräaseen tai muun vakavaan vahingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapito yleisellä paikalla ei enää johda sakkoon paikan päällä, vaan jokainen tapaus etenee syyttäjän syyteharkintaan. Myös rangaistusasteikko on kiristynyt, sillä vaarallisten esineiden hallussapidon enimmäisrangaistus on nyt vuosi vankeutta.
Kommentit (23)
Mun käsittääkseni retkeilijä, kalastaja, metsästäjä saa kantaa puukkoa näissä harrasteissa ollessaan. Mutta sitä puukkoa ei saa ruveta esittelemään ja jättää näkyville, ja kun siirtyy paikasta toiseen, se puukko pitää olla suojattuna eli tupessa eikä esillä.
No, minäkin kyllä vähän kattelin - mutta en nyt vast juuri sen puukon esille jättämisen takia, vaan jätkien käyttäytymisen takia - tuolla erään kaupungin alueella erään järven yli johtavalla kävelysillalla sillan päätynurkkaan jätettyä puukkoa, että onkohan toi nyt ihan ok. Mutta se minkä takia siihen kiinnitin huomiota, oli niitten kalastamassa olleiden jätkien käytös. Aikusia, siinä oli puheesta päätellen joku suomalainen porukassa mukana mutta osa oli tuolta Baltian maista kotoisin, vierastyöläisiä. Niin se suomalainen rupes sen jälkeen kun olin jo painellut sillalta metsän puoleen, niin se rupes huuteleen mulle hävyttömyyksiä. Oli siis paikallisen jauhopään kaverikuntaa, jauhopään joka on kakaralaumansa kanssa levittänyt minusta - sen takia että jauhopää luulee minun hälyttäneen jauhopäälle ja ystävälleen poliisin tässä taannoin - kaikenlaisia sepitteitään... Ja sitten siellä metsän puskissa oli näitten kalastajien autot, toinen suomalaisissa rekkareissa, toinen LV.
Että semmosta. Vai olisko niin, että kalastajilla ei ollut oikeat kalastusvälineet... en minä ymmärrä näistä mitään, että oliko onki vai virveli vai mitä näitä on....
Heippa!
Semmosta puukkotarinaa! Mutta retkeily, eränkäynti, kalastus ja metsästys, niissä harrasteissa saa puukko olla mukana, mutta sen käsittely pitää olla asiallista!
Entäs jos on retkikirves mukana, siltä varalta, ettei puuvajassa olekaan kirvestä ja sahaa...
Buah, Buah, Buah!
Kauppojen ja kioskien valikoima muuttuu ratkaisevasti, koska jokainen niistä myy tällä hetkellä loistavasti lyöntiaseeksi sopivia esineitä eli lasipulloja.