Onko joku täällä päässyt sokeririippuvuudesta? Kaipaisi lohdutusta ja positiivisia ajatuksia
Olen päihteistä pystynyt päästämään irti ja nikotiinista. Luulin silloin kun niitä paljon käytin etten koskaan pääsisi eroon, tuntui niin elämän tärkeimmiltä asioilta ne ja ettei olisi mitään iloa ilman niitä. Onneksi olin totaalisen väärässä ja elämäni on paljon parempaa nykyään kun saan elää ilman niitä.
Kuitenkin yksi riippuvuus on jäänyt ja se on himo sokeriin. Voin kyllä olla ajoittain erossa ja säädellä tuota syömistä. Olen laihtunutkin vuodessa 20 kiloa, elämäntavat ovat nykyään hyvällä tolalla mutta tuo sokeri on kyllä edelleen se joka hallitsee enemmän ja vähemmän. Liikun kyllä myös paljon nykyään että onhan se aika ilmeistä, että keho sitten haluaa energiaa kanssa enemmän mutta syön kyllä riittävästi kunnon ruokaa, ettei pitäisi siitä olla kiinni. Sokeri on aina ollut lohtu, tuki ja sellainen, että kun oikeasti masentaa niin saan kadota syömään ja sitten kun olen ahminut niin nukahdan. Sellaista tietynlaista pään nollaamista sekin kun saa ensin lohtua ja kiksit syömisestä, sitten "sammuu" ja kun herää niin harmittaa ja tunnen oloni hyvin huonoksi henkisesti etenkin ja myös fyysisesti. Eli ei se lopulta minulle kovin hyväksi ole, etenkin kun tahtoisin kehittää fyysistä kuntoani ja näyttää vielä paremmalta.
Voi kun tästä vielä pääsis jotenkin eroon. Tämä on tosi syvällä minussa ollut ja henkinen juttu, sellainen vahva turvakeino jo lapsuudesta. Niin ei oikein auta mitkään perusneuvot, että syö kunnon ruokaa tms vaikka tietenkin sekin on tietyltä osin totta että liian vähäinen syöminenkin vaikuttaa.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Syö vaan. Kerranhan täällä eletään. Kaikki hyvä on pahasta ja kaikki paha on hyvästä. Näin sanoo tietoviisaat.
No en sano etteikö elämässä saisi olla nautintoja mutta sitten kun ne alkaa sabotoimaan terveyttä niin minusta olisi jotenkin hyvä pohtia, että miten etenkin haitallisesta toiminnasta pääsee. Jotenkin minun on tosi vaikea pysyä kohtuudessa. Olen kyllä alkanut harjoittelemaan sitäkin. Että jos ennen söin suklaalevyn, jäätelöä, keksejä, karkkeja siis saman illan aikana niin nyt valitsen jäätelön tai suklaan ja rauhoittelen itseäni samalla, että täytyy muistaa kohtuus. Ei vielä onnistu joka kerta. Syön siis noin pari kertaa viikossa makeaa, joskus on kausia kun voin olla jopa viikkoja ilman mutta sitten on kausia kun tekee mieli vetää useampi päivä putkeen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö vaan. Kerranhan täällä eletään. Kaikki hyvä on pahasta ja kaikki paha on hyvästä. Näin sanoo tietoviisaat.
No en sano etteikö elämässä saisi olla nautintoja mutta sitten kun ne alkaa sabotoimaan terveyttä niin minusta olisi jotenkin hyvä pohtia, että miten etenkin haitallisesta toiminnasta pääsee. Jotenkin minun on tosi vaikea pysyä kohtuudessa. Olen kyllä alkanut harjoittelemaan sitäkin. Että jos ennen söin suklaalevyn, jäätelöä, keksejä, karkkeja siis saman illan aikana niin nyt valitsen jäätelön tai suklaan ja rauhoittelen itseäni samalla, että täytyy muistaa kohtuus. Ei vielä onnistu joka kerta. Syön siis noin pari kertaa viikossa makeaa, joskus on kausia kun voin olla jopa viikkoja ilman mutta sitten on kausia kun tekee mieli vetää useampi päivä putkeen. Ap
Normaalit elintavat ravinnon suhteen sulla. Jatka noin.