Miksi meidän 7 kk vauva on nukkunut läpi yöt ja ollut tyytyväinen kun taas kaverini saman ikäinen on aivan erilainen?
Mun lapsi saanut syntymästä saakka korviketta, 4 kk aloitti soseet. Lapsi nukkunut aina yöt ja kasvanut hyvin. Kun taas kaveri imetti 6 kk ja sit aloitti soseet. Lapsi on kiukkuinen ja valvottaa, ja on tosi pikkuinen. Eli siis kannattaako täysimetys?
Kommentit (20)
siihen ei osaa vastata lääkäri eikä neuvolan terkkari.
Mutta kyllä varmaan AV sen vastauksen tietää!!
ja mieheni selviää 6 tunnilla? Ruokavalio on täysin sama.
että nukkuu kuin enkeli kaikki yöt läpeensä.... mutta mutta ei se nyt ihan niin mennyt, olin vaan varautunut hirveään valvomiseen ja yörumbaan ja kun se ei niin kamalaa ollutkaan, niin " tunutui" siltä, että lapsi nukkui kaikki yöt läpi, vaikkei näin siis aina ollut.
Ja nyt toinen 6kk, täysimetetty ja nyt 9kk, heräilee ihan kamalasti, koska on tehnyt 6hammasta ja ollut flunssainen.
Ja kyllä se sunkin lapsesi sua vielä valvottaa, niin että älä nuolaise ennen kuin tipahtaa!
Ysäväsi vauva on geeniensä perusteella pienikasvuisempi. Ei siis ikinä tule olemaan sinun lapsesi kanssa samaa kokoluokkaa.
Korvike sulaa huonommin kuin äidinmaito, joten kylläisyydentunne pysyy korvikeruokituilla kauemmin. Siis korvike on epäsopivampaa ravintoa. Äidinmaito on optimaalista ravintoa vauvan ruoansulatusjärjestelmälle, joten se sulaa nopeasti. Rintaruokittu tarvitsee näin ollen useammin ruokaa, myös yöllä. Tähän yösyömiseen myös moni tissivauva tottuu ja tavasta voi olla hankala päästä eroon.
Kannattaako täysimetys? Kyllä kannattaa, jos äiti on sen verran kypsä ihminen, että osaa laittaa omat tarpeensa hetkeksi taka-alalle.
vauvat on kyllä erilaisia, mutta ainakin oma kokemus on se että täysimetetyt vauvat eivät meillä nukkuneet vielä vuoden iässäkään öitä, kun taas kaksi jotka ovat saaneet korviketta sytymästään saakka nukkuivat jo kk ikäisenä kokonaiset yöt heräämättä välillä syömään. Nämä kolme lasta joita olen täysimettänyt, ovat vielä nykyäänkin huonounisia. Ikää heillä nyt 2v, 4v ja 5v. Heräävät vieläkin yöllä muutamia kertoja ihan niinku silloin imetysaikana. Tiiä sitten mistä johtuu.
meillä sama tilanne, eli itse en imettänyt ja kaveri imetti. En kuitenkaan koskaan ole kyseenalaistanut tuota kaverin imetystä. On näillä lapsilla muitakin eroja, esim. geenit, perhesuhteet..
Miksi pitäisi automaattisesti olettaa että juuri imetys aiheuttaa tuon eron?
Ja oletan että heräilyllään herättävät sinutkin, kun kerran tuon asian noin tarkkaan tiedät... Meillä 3,5v. lapsi saattaa käydä yöllä vessassa (ehkä 2 kertaa viikossa) ja hän on ihan imetetty vuoden ikään. Ehkä ei kävisi noin usein pissalla, jos olisi korviketta saanut!
Mutta alkuperäiseen kysymykseesi: en minä tiedä, miksi teidän vauvanne on nukkunut ja kaverisi vauva ei. Oletan kyllä tosin, ettei moni muukaan voi kysymykseen vastata.
Ja samalla tavalla olivat ruokittuja kumpikin.
Meillä rintaruokittu on huono nukkuja, mutta silti pidän kiinni imetyksestä.
Vauvat on erilaisia, niin kuin aikuisetkin. Toiset nukkuu hyvin ja toiset huonosti. Minä esimerkiksi nukun kuin tukki ja mieheni on todella herkkäuninen vaikka meillä on melko samanlaiset elämäntavat. Mitä teen?? APUA!!!
Vierailija:
Eli siis kannattaako täysimetys?
Meillä on aurinkoinen, hyvin kasvanut ja hyvin nukkuva vauva, melkein 6kk ja täysimetyksellä.
Jollain toisella taas voi olla samanikäinen vauva, huonosti kasvava ja huonosti nukkuva.
Lapsissa on nääs eroja. Vai ollaanko me kaikki aikuiset yhtä iloisia ja positiivisia, jos ollaan saatu lounaalla makkarasoppaa, näkkäriä ja lasi maitoa?
Nyt mä valaistunut!!!
Kiitos kun jaoit tämän viisauden! Lopetankin heti imetyksen. Ratkaisu kaikkeen on löytynyt.
Tosin ei tämä mun 2kk vauvani nyt herää kun kerran yössä syömään, mutta jos sä kerran sanot noin...
Vierailija:
Mun lapsi saanut syntymästä saakka korviketta, 4 kk aloitti soseet. Lapsi nukkunut aina yöt ja kasvanut hyvin. Kun taas kaveri imetti 6 kk ja sit aloitti soseet. Lapsi on kiukkuinen ja valvottaa, ja on tosi pikkuinen. Eli siis kannattaako täysimetys?
tee useampi niin ymmärrät...
Vierailija:
Vierailija:
Eli siis kannattaako täysimetys?Meillä on aurinkoinen, hyvin kasvanut ja hyvin nukkuva vauva, melkein 6kk ja täysimetyksellä.
Jollain toisella taas voi olla samanikäinen vauva, huonosti kasvava ja huonosti nukkuva.
Lapsissa on nääs eroja. Vai ollaanko me kaikki aikuiset yhtä iloisia ja positiivisia, jos ollaan saatu lounaalla makkarasoppaa, näkkäriä ja lasi maitoa?
Molempia olen täysimettänyt 6kk, toinen heräili (heräilee vieläkin), toinen ei. Sattumankauppaa. ;)
toinen sai korviketta ja aloitti soseet 4kk iässä, toinen rintamaitoa ja aloitti soseet yli 5kk iässä...jotkut nukkuu paremmin, toiset ei. Lisään vielä, että molemmat ovat kasvaneet samalla lailla, keskikyrillä mennään ruoasta riippumatta,.
meillä on kaikki 3 hoidettu hyvin samalla tavalla. 2 ekaa olivat heräilijöitä ja yöhuutajia. kolmas on nukkunut yönsä putkeen 2kk vanhasta.
kiitä hyvää säkääsi ap!
poika silloin -3kk, soseet ja vellit siis aloitettiin lasketunajan aikoihin ja näin eteenpäin varhennetusti kaikki eväät...poika nyt kohta 12kk (ki 9kk) eikä nuku vieläkään öitänsä, että näin. Yksilöitä ovat nämä lapset!
Vierailija:
Ei tietenkään kannata. On lapselle paljon parempi antaa lehmänmaitopohjaista, teollisesti valmistettua tuotetta joka on kaikin tavoin pyritty saamaan äidinmaidon kaltaiseksi (siinä täysin onnistumatta) ja tarjoilla se rintaa jäljittelevällä tuttipullolla eikä tarjota jotain hemmetin tissiä!
7-kuisen vauvan äiti??
Ja jos ruvetaan ilkeäksi niin ehkä sun maito ei riittänyt kun vauva ei syönyt yöllä - yöimetys lisää maidontuotantoa ja on ensiarvosen tärkeää täysimetyksessä.
Annan mielellään arvokasta äidinmaitoa (jos kerran se onnistuu) ja heräilen vähän useammin puoli vuotta, jos tiedän, että tilastollisesti vauvani on terveempi koko loppuelämänsä. Kärjistetysti mutta kuitenkin.
Ai niin, meidän 5-vuotias kolmosemme heräilee öisin sillon tällön, vaikka en ole imettänyt häntä neljään vuoteen.