Pieni kahvinkeitin yhdelle ihmiselle? Kapseli vai perinteinen pikkukeitin?
Olen jo jonkin aikaa yrittänyt löytää pientä kahvinkeitintä, joka ei veisi puolta tasoa keittiöstä. Kahvia menee yleensä 1 tai 2 mukillista aamulla, joten iso 10 kupin keitin tuntuu aika turhalta. Silti en haluaisi ostaa mitään sellaista kevyttä muovirimpulaa. Minulla oli aiemmin pieni suodatinkeitin, taisi olla noin 0,6 litran malli. Kannu roiski helposti, suodatinosa jäi märäksi ja vesisäiliötä oli hankala saada kunnolla puhtaaksi.
Nyt mietin, kannattaako ostaa vähän parempi pieni suodatinkeitin vai siirtyä johonkin muuhun. Pressopannulla kahvista tulee omaan makuun hyvää, mutta en jaksa aina sitä säätöä aamulla. Kapselikeitin taas kuulostaa helpolta, mutta mietityttää hinta ja roskat?
Haussa olisi siis pieni keitin. En tarvitse ajastimia, näyttöjä tai mitään erikoisia toimintoja. Riittää, että se tekee yhden tai kaksi kuppia kunnollista kahvia ilman sotkua. Onko teillä kokemusta pienistä kahvinkeittimistä?
Kommentit (127)
Paulig pilasi kaiken kun ne lopetti Calypsot. Roskiin meni hyvä kone . On nykyään ostettu normi keittiöön prsedenttiä ja vain irtokahvia kaupasta 1€ kuppi . Olutkin maistuu paremmalta kuin nämä maitojauhe kahvit. Mutta kupillisesta vettä ei makseta kyllä 2€ enempää !
Itse olen juonut jo pari vuotta pelkkää pikakahvia. Juon kahvia todella paljon. Se on mun pääasiallinen juoma joka päivä. Uutta keitintä en ole ostanut edellisen hajottua pari vuotta sitten.
Meillä meni kahvit väärään kurkkuun kun vastaan tuli nuoripari vaaleita ihmisiä mutta vauva oli ruskea . Vähän aikaa kyllä alkoi raksuttaa päässä . Että ostakaa sitä pannukahvia minkä voi keittää kattilassakin. Muovinen suodatin minkä voi laittaa kahvimukin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vedenkeitin ja nespresson purukahvi. Tila säästö verrattuna kahvinkeittimeen ja juhlamokkapakettiin on aika minimaalinen, mutta tällä saa hyvää kahvia kupillisen kerrallaan.
Kokeilin kapselikeitintä, mutta mun mielestä se oli jotenkin typerä keksintö ja kapselit kalliita.
Lidlin kapselit 20 senttiä kappale
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä säätöä pressopannun kanssa on? Vähemmän kuin muissa keittimissä mielestäni, kaikkein helpoin. Menee tiskikoneeseenkin kaikki osat eikä tarvi huolehtia mistään putkien puhdistamisesta.
Kuumaa vettä pannuun, kahvinporot sekaan ja sitten painaa männän alas. Ei tarvi ostaa ja asetella suodatinpussejakaan.
Sen puhdistaminen on työlästä
Lasisen pressopannun puhdistaminen työlästä? Kopauttaa purut biojätteeseen ja laittaa lasipannun ja mäntäosan tiskikoneeseen.
Kaikilla ei ole tiskikonetta, ja jotkut juo kahvia useammin kuin kerran viikossa, joten pannu pitää pestä jopa 4 kertaa päivässä käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä säätöä pressopannun kanssa on? Vähemmän kuin muissa keittimissä mielestäni, kaikkein helpoin. Menee tiskikoneeseenkin kaikki osat eikä tarvi huolehtia mistään putkien puhdistamisesta.
Kuumaa vettä pannuun, kahvinporot sekaan ja sitten painaa männän alas. Ei tarvi ostaa ja asetella suodatinpussejakaan.
Lasisen pressopannun puhdistaminen työlästä? Kopauttaa purut biojätteeseen ja laittaa lasipannun ja mäntäosan tiskikoneeseen.
Tiskikoneeseen? Mitä jos haluaa parin tunnin päästä toiset kahvit, tai iltapäivällä? Pyöriikö se tiskikone joka päivä useamman kerran?
Ymmärsin ap:n aloituksesta, että hän juo aamuisin 1 tai 2 mukillista. Itsekään en juo kahvia oikeastaan kuin aamuisin. Siksi ei ole ollut ongelma laittaa tiskikoneeseen. Mutta voihan niitä lasipressoja ostaa pari-kolme kappalettakin, ne maksaa ainakin Ikeassa alle kympin. Mutta voi sen käsinkin pestä, pestäänhän kahvinkeittimenkin lasipannu välillä, jos keitetään uutta kahvia.
Kahvi nyt ei ole mistään kotoisin yhtä paljon kofeiinia on kolajuomissa kuin teessä ja kaakaossa. Mutta hyvä tuoksu siitä tulee ja kuumana lämmittää mukavasti. Kuuma hunaja myös. Kuuma mehu. No kuuma toti tai rommi. Meillä ei enää edes tuttavat tarjoa kahvia kuin ennen vaan joko ruokaa tai drinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vedenkeitin ja nespresson purukahvi. Tila säästö verrattuna kahvinkeittimeen ja juhlamokkapakettiin on aika minimaalinen, mutta tällä saa hyvää kahvia kupillisen kerrallaan.
Kokeilin kapselikeitintä, mutta mun mielestä se oli jotenkin typerä keksintö ja kapselit kalliita.
Lidlin kapselit 20 senttiä kappale
Juon varmaan kymmenen kuppia kahvia päivässä niin mun mielestä 60€/kk kahviin on aika kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten? Lasinen kannu jossa metallinen mäntä ja suodatin. Menee tiskikoneeseen tai normaalin käsitiskin sekaan. Todella helppoa, helpompaa kuin suodatinkeittimen. Kannua voi käyttää myös mitta-asiana. Sekoitatko mutteripannuun?
Olen eri, mutta pitäähän se mäntäkin puhdistaa ja siinä on ainakin minulla kolme osaa, joiden väliin menee niitä kahviporoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole tiskikonetta, ja jotkut juo kahvia useammin kuin kerran viikossa, joten pannu pitää pestä jopa 4 kertaa päivässä käsin.
Joo vuokran antajat ei laita konetta eikä kaikissa omistusasunnoissa ole konetta. Monilla on kone hajonnut 10 vuotta sitten eikä uutta tule.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka välittävät kolesteroleistaan yhtään mitään juovat suodatinkahvia.
Vierailija kirjoitti:
Kapselikoneet pitäisi kieltää kokonaan. Täysin typerää, että maailmaan syntyy järjetön määrä muoviroskaa pelkästään kahvin takia. Koko laite on keksitty ihan vaan sen takia, että pääsevät myymään ylihintaisia muovikapseleita miljoonittain.
Kapselit on alumiinia ja ne voi laittaa sellaisenaan metallinkierrätykseen käytön jälkeen. Ei tule muoviroskaa.
Minulla pieni Nespresso kapselikone, todella kätevä, ja välttyy tiskihommilta kokonaan. Ainut huono puoli kapselien kalleus.
Ärrä myy kahvia pressa ja perus. Kun taas ässä myy katariinaa. Automaatista. Kun kaupan jonkun purkin kyljessä lukee karrageeniä ja puujauhoa ei osteta. Hyi. Kaakaossa voi lukea. Mitä sokeri tekee mikroruuassa? Terveys menee.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi nyt ei ole mistään kotoisin yhtä paljon kofeiinia on kolajuomissa kuin teessä ja kaakaossa. Mutta hyvä tuoksu siitä tulee ja kuumana lämmittää mukavasti. Kuuma hunaja myös. Kuuma mehu. No kuuma toti tai rommi. Meillä ei enää edes tuttavat tarjoa kahvia kuin ennen vaan joko ruokaa tai drinkin.
Onnea ja menestystä mielipiteillesi maailman eniten kahvia juovassa maassa.
Kapselikahveissa jää makuuprofiili yleensä aika kapeaksi. En ainakaan ole koskaan saanut kovin hyvää kapselikahvia, vaikka kyllähän niitäkin juo, mutta ei silti nauti.
Tykkään enemmän lasipressolla tai mutteripannulla tehdystä kahvista.
Myös suodatinkahvi voi olla hyvää, varsinkin jos on tehty niin, että keittää veden ja kaataa hitaasti suodattimeen. Pienet heppoiset kahvinkeittimet sen sijaan tekee yleensä aika mitättömän makuista kahvia.
Kun tarvii keittää vähän kahvia suodatinsuppilo, vedenkeitin ja muki paras.
Vanhan ajan kahvipannu ilman suodattimia .
Mutteripannulla tulee hyvää kahvia jos osaa keittää sen oikein. Vaatii harjoitusta ainakin itsellä, kun kahvi palaa helposti. Pidänköhän pannua liian kuumalla hellalla?
Noin se menee, minulla oli vuosia. Sitten meni ensimmäisen kerran venttiili tukkoon ... kahvia oli yhtäkkiä pitkin seiniä. Noh, vieläkin käytän mutteripannua, koska sillähän saa todella hyvää kahvia, ja kyllä se ventiili vaan välillä menee tukkoon edelleen, tosin harvoin mutta kuitenkin, ja sitten tulee välillä sitä sotkua ja säätöä ja varaventtiilin vaihtoa.