Mikä .. tanan LINNU!?!
Tänään lössi yläkouluikäisiä poikia ihmetteli nopeasti ohi lentänyttä pikkulintua. Mutta miksi, oi miksi sanoivat LINNU? Olen nähnyt sanaa käytettävän myös jossain shorts-videossa, jossa pikkulintu oli mennyt auton etusäleikköön. Videon kuvannut poika sanoi useasti LINNU.
Mitä en nyt ymmärrä?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Yksikössä linnu
Monikossa linnut
kielitieteessä tätä ilmiötä kutsutaan analogiaksi. Eli perusmuotoa muutetaan niin että se sopii paremmin taivutettuun muotoon kun tämä on epäsäännöllinen.
lintu>linnut>linnu
kuka>kenen>kekä
Vierailija kirjoitti:
En jaksa tätä idiotismin leviämistä. Jotkut pitävät kyseistä juttua hyvänä läppänä. Kertoo paljon nykynappuloista.
Kieli muuttuu. Miksi itse käytät suomea siten kun sitä on muutettu 70-luvun jälkeen. Puhu sie junttih suamee, sano heseläinen junantuomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa tätä idiotismin leviämistä. Jotkut pitävät kyseistä juttua hyvänä läppänä. Kertoo paljon nykynappuloista.
Olen 33 ja minusta ne linnu-videot ovat hauskoja ja oivaltavia.
Minä 70 ja nauroin kun lapsenlapsi näytti näitä tiktokvideoita.
Sai muuten kympin äidinkielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikössä linnu
Monikossa linnut
kielitieteessä tätä ilmiötä kutsutaan analogiaksi. Eli perusmuotoa muutetaan niin että se sopii paremmin taivutettuun muotoon kun tämä on epäsäännöllinen.
lintu>linnut>linnu
kuka>kenen>kekä
Ketä?
Ei kenkään
Aloittaja voisi jättää linnut rauhaan.
Luulisi vanhuksella olevan muutakin hommaa kuin vainota viattomia luontokappaleita.
Vierailija kirjoitti:
Hunnu
Hunnut
Häähunnu
Häissä morsmaikut häähunnusissa.
Linnut kuuluvat Suomen luontoon ja kaupunkeihinkin. Missä tynnyrissä aloittaja elää, kun linnun näkeminen saa kiroilemaan?
Käki
Käkit