Hoitohenkilökunta koskettelee jatkuvasti nenäänsä, hiuksiaan ja korviaan
Oletteko muut sairaaloissa vierailleet kiinnittäneet huomiota samaan? Vaikka hygienia-asiat on opetettu koulutuksessa, niin siitä huolimatta sairaanhoitajat koskettelevat jatkuvasti kasvojaan tai sukivat hiuksiaan.
Jos sairaanhoitajilla olisi sellainen päähine kuin ennen vanhaan oli, niin ehkä ei tulisi harottua hiuksia niin usein. Mutta vielä jää jäljelle nenän hieraisut ja korvien koskettelu. Miksi on niin vaikeaa olla kaivelematta ruumiinaukkoja työssä? Jos kutisee, niin pitää mennä erikseen jonnekin raapimaan ja sitten puhdistaa kädet.
Yhdeksi syyksi epähygieniaan näen nykyajan pakkorentouden. Tv-kokit kokkailevat sormukset sormissaan ja tukka otsalta valahtaen. Päähineet tai muut univormut ovat kauhistus, koska jokaisen pitää saada ilmentää persoonaansa eikä mitään rajoituksia saa olla. Hoitohenkilökunnallekin tärkeintä tuntuu olevan esiintymistaidot (ne kyllä ovat tärkeitä myös!) ja ronskius. Minne on kadonnut vanhan ajan arvokkuus ja sen myötä hygienia?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
OT, mutta mistä johtuu tuo, että niin moni kokee, että keskustelupalstalla ei saa keskustellat?
Keskustelu oliskin ok.
Ap lle lyöty faktoja pöytään, kukaan hoitaja ei halua potilaan bakteereita itseensä!
No eihän se perille mene, vaan jatkaa jankkaamistaan.
Ja joku kuorossa säestää, kuinka epähygieenisiä kokit ovat.
Täällä sinä halvennat yhtä ammattikuntaa. Sairaanhoitajat pesevät käsiään ja desinfioivat ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pitkät tekokynnet kokkiohjelmassa yääk
Ja roikkuvat hiukset. Hiki valui otsalta sillä yhdellä tyypiltä. Päähine tai hikipanta estäisi hikitippojen sekoittumisen sinne sapuskaan.
Vaaditko tätä samaa kun kyläilet jossain tai kun teet itse ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT, mutta mistä johtuu tuo, että niin moni kokee, että keskustelupalstalla ei saa keskustellat?
Keskustelu oliskin ok.
Ap lle lyöty faktoja pöytään, kukaan hoitaja ei halua potilaan bakteereita itseensä!
Mitään "faktoja", esimerkiksi tutkimustietoa tai uutisia, ei ole lyöty pöytään. On ainoastaan kirjoitettu omia vastaväitteitä. Minä ap taas olen nähnyt omin silmin sairaalassa, että hoitajat nimenomaan räpelöivät itseään. Miten se ei olisi fakta? Tiedän, että on, kun itse olen nähnyt. Ja puhuimme muiden omaisten kanssa asiasta, hekin olivat panneet merkille sen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä sinä halvennat yhtä ammattikuntaa. Sairaanhoitajat pesevät käsiään ja desinfioivat ne.
Omien havaintojen kertominen ei ole ammattikunnan halventamista. Varmaan joo pesevät ja desinfioivat, mutta myös räpläävät neniään, korviaan ja hiuksiaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisille tyypillistä mikromanagerointia ja muiden kontrollointia. He haluavat määrätä aiheet ja tavat, joista ja joilla keskustellaan.
Voi olla. Itse oon huomannut että naisten on vaikeampi myöntää olevansa väärässä. Huomautan aina jos joku polkee jalkakäytävällä. Miehet on aina että oho, katoppas, ja siirtyy ajoradalle polkemaan. Naiset teeskentelee ettei kuulleet mitään ja jatkaa nokka pystyssä ja kypärä päässä kapealla jalkakäytävällä viilettämistä. Se ettei pysty myöntämään omaa toimintaansa virheelliseksi kertoo heikosta itsetunnosta.
Tämä on paha. Väität, että miehet myöntää auliisti virheensä. En allekirjoita, heitä jotain muutakin laajempaa faktaa kuin "omat kokemukset."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme elä täydellisessä maailmassa. Jos sinä hoidat äitiäsi/lastasi tai ketä vain, niin käyttäydytkö kuten opetat?
Minä en opeta. Kerroin havainnostani. Olen siinä käsityksessä, että ammatihenkilöstö hallitsisi nämä asiat satunnaista vierailijaa paremmin, he kun sentään koskevat potilaaseen ja hoitavat tätä siinä missä vierailija ei välttämättä edes kosketa missään vaiheessa.
ap
Kuten kerroin. Emme elä täydellisessä maailmassa. Et sinä eikä kukaan tee töitään täydellisesti. Tai mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme elä täydellisessä maailmassa. Jos sinä hoidat äitiäsi/lastasi tai ketä vain, niin käyttäydytkö kuten opetat?
Minä en opeta. Kerroin havainnostani. Olen siinä käsityksessä, että ammatihenkilöstö hallitsisi nämä asiat satunnaista vierailijaa paremmin, he kun sentään koskevat potilaaseen ja hoitavat tätä siinä missä vierailija ei välttämättä edes kosketa missään vaiheessa.
ap
Kuten kerroin. Emme elä täydellisessä maailmassa. Et sinä eikä kukaan tee töitään täydellisesti. Tai mitään muutakaan.
Tietenkään kukaan ei ole täydellinen, mutta se ei ole syy olla yrittämättä parantaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla, jos palstalla on ketään hoitoalan ihmistä, oletteko huomanneet saman? Eihän kukaan sitä tahallaan tee, mutta ilmeisesti ihmiset ei kovin hyvin tiedosta tällaisia omia maneereitaan.
ap
Saattavat koskea myös alapäähän, jo töitä tekevät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tietenkään kukaan ei ole täydellinen, mutta se ei ole syy olla yrittämättä parantaa.
Se on eri asia kuin odottaa täydellisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu oliskin ok.
Krhöm... uskon ettei kukaan hoitaja halua potilaan bakteereja itseensä mutta eipä se potilaskaan haluaisi hoitajan nenäbakteereita. Hoitajat kuitenkin saattavat kosketella potilaan tavaroihin ja tippaletkuun vaikka olisivat juuri rapsutelleet nenänpieltään.
Niin, ja pesevät käsiään ja käyttävät käsidesiä jatkuvasti, ja käyttävät hoitotoimissa suojahanskoja.
Niin, että sillä lailla.
Hyvää pohdintaa! Hauras ego näkyy tässäkin ketjussa.
ap