Suomessa tarvittaisiin yhteislaulutilaisuuksia! Ihmisten kyky laulaa heikkenee jatkuvasti
90 % ihmisistä kannattaa suvivirren pitämistä kevätjuhlan ohjelmistossa, mutta sitten kun aletaan laulaa niin ihmiset on todella arkoja. Kiva kun itsellä on laulutaustaa, niin olen sitten kuuluvaääninen siinä hennon laulamisen joukossa.
Tarvitsisimme lisää yhteislaulukulttuuria Suomeen, koska jos laululihaksia ei käytä, laulaminen virsikorkeudeltakin voi tuntua liian korkealle. Tosiasiassa virret on nykyään viritetty hyvin matalalle.
Jos jo lapsesta saakka laulettaisiin yhdessä enemmän, laulu kajahtaisi näissä juhlatilaisuuksissa aivan eri tavalla.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Nämä pitäis listata johonki että voi pysyä kaukana
Löytyy googlella kunta+tapahtumat+yhteislaulu. Poislukien toki natsifarssit.
Vai pitääkö tuoda printti hopeavadilla tyhmälle?
Kaikkien kannalta mukavampaa jos en edes yritä laulaa.
Mikäs ap:ta estää järkkäämästä? Älyn vähyys ja pelkuruus?
Ehdota vaikka seurakunnalle. Saat tilat ja välineet todennäköisesti maksutta käyttöön kunhan ei rillumareitä vedetä.
Sen verran joudut itse vaivautumaan että hommaat muusikot, juontajan, laulujen sanat.
Mun suvussa on aina laulettu, vähän liikaakin. Siksi mulla on vahva vastenmielisyys aiheeseen ja korkeat laatukriteerit laulajille.
Huomenna pääsee laulamaan suvivirttä ja muitakin virsiä yhdessä muiden kanssa, jos menee ev.lut. kirkon jumalanpalvelukseen.
Kas kun te virrenlaulajapersut ette messussa käy. Joka sunnuntai joka seurakunnassa yleensä klo 10.00-11.00. Maksuton, paitsi vapaaehtoinen kolehti.
Vierailija kirjoitti:
Huomenna pääsee laulamaan suvivirttä ja muitakin virsiä yhdessä muiden kanssa, jos menee ev.lut. kirkon jumalanpalvelukseen.
Persuilla ei ole muuta yhtymäkohtaa uskontoon kuin rasismtisessa tarkoituksessa levitetty islamofobia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kannalta mukavampaa jos en edes yritä laulaa.
Kuuntelin eilisaamuna 9.00 yhtä miestä kun lauloimme yhdessä. Oli kiinnostava hänen kyvyttömyytensä löytää yhtään ainutta oikeaa nuottia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja lisäksi laulaminen porukalla on kivaa, ja onhan sillä terveysvaikutuksiakin.
Jep. Alkaa vtuttaa laulutaidottomat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita kun etsii. Täällä kaakossa näkyisi nopealla vilkaisulla olevan kesän aikana ainakin kymmenen, eikä siinä ole meripäivien tapahtumia mukana.
Että kuinka paljon aloittajaa laulattaa, jos nuo ei riitä?
Hassu kysymys, ei kyse ole aloittajan lauluinnosta vaan laulutaidon heikkenemisestä väestössä yleensä. Ihmiset myös suosivat arjessaan musiikkia, joka soveltuu heikosti yhteislauluun, mikä osaltaan vaikuttaa asiaan.
Todellakin. Virsikirjaankin on ehdotettu lisättäväksi mm. joitain Apulannan ja Juha Tapion biisejä. En tiedä sopiiko ne esim. leirinuotiolla yhdessä laulettaviksi, jos suurin osa porukasta osaa laulut tai ainakin niiden melodian ulkoa. Vaikea kuitenkaan kuvitella, että kovinkaan moni innostuisi laulamaan niitä kirkossa, vaikka pitäisi sanoja kuinka upeina. Ne ei vaan sovi yhteislauluiksi.
Mä laulelen joka päivä. Kukaan ei estä eikä kiellä. Laulan karaokea, olen kiertänyt kuorokeikoilla, esiintynyt valtiotason tilaisuuksissa. Vanhemmat esiintyivät myös.
Ei teitä mikään muu estä kuin oma laiskuutenne. Ehkä on vain hyvä, ettei ne laula jotka ei osaa, esim persut.
Olisi hienoa laulaa metallibiisejä rauhallisina kuorosovituksina. Siinä genressä on todella kauniitakin kappaleita. Minua ei kiinnosta laulaa yhteislauluna mitään virsiä tai muita iänikuisia ralleja.
Laulaminen aiheuttaa kurkkusyöpää. Moni laulaja on sen saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva että tarjontaa jo onkin, kauneimmat joululaulut on ehkä paras tapahtuma laajuudeltaan, mutta selvästi enemmän tarvitaan, koska yhteislaulu on koulujen jne. tilaisuuksissa niin vaisua.
Ei jei. Pilatkaa kaikki noilla yhteislauluillanne niin kukaan ei halua osallistua mihinkään.
Meinasin jättää isovanhempani hautajaisetkin väliin virsien takia.
Mä harrastan seurakuntahommia ja siellä lauletaan. Laitan aina tahdin kohtaan "rivakka", koska laahaava veisuu on hirveää. Lisäksi ammuvainaa- ja vuohitason laulajilla (esim Rydman) tuppaa sävelkorkeus laskemaan.
Hitaudesta seuraa 2 asiaa: väki hengästyy ja heikoimmat pyörtyy.
Oliko Rydmanin veisuu tosiaan noin heikkoa, vai oliko mielipiteesi poliittinen ;-)
Katselin vaan kun se yksi laulunopettaja kommentoi sitä esitystä, aika hyvän arvosanan antoi.
Ai niin, mutta jos se laulunopettaja olikin joku kauhea kaappi-persutin :-O
Monet seurakunnat järjestää yhteislaulutilaisuuksien lisäksi kaikille avoimia kuoroja, jotka on suunnattu myös laulutaidottomille. Sinne vaan mukaan laulamaan ja oppimaan uutta, ellei suvivirsiallegia estä.
Mä myös tykkään laulamisesta ja jos ei muualla pääse laulamaan käyn kirkossa laulamassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä laulelen joka päivä. Kukaan ei estä eikä kiellä. Laulan karaokea, olen kiertänyt kuorokeikoilla, esiintynyt valtiotason tilaisuuksissa. Vanhemmat esiintyivät myös.
Ei teitä mikään muu estä kuin oma laiskuutenne. Ehkä on vain hyvä, ettei ne laula jotka ei osaa, esim persut.
Eikö tuo ole ilkeätä, jos toteaa että parempi ettei ne laula jotka ei "osaa"? Juuri tuollainen osaltaan aiheuttaa sitä Suomalaista tuppisuu käytäntöä, ettei kehdata laulaa missään. Vai haluatko kokeneena kuoroesiintyjänä monopolisoida tuon laulamisen vain kaltaisillesi paremmille laulajille, ja ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Mä myös tykkään laulamisesta ja jos ei muualla pääse laulamaan käyn kirkossa laulamassa.
Se on kyllä totta, että kirkossa ainakin sunnuntaisin pääsee laulamaan. ja muistaakseni ei ovella henkkareita katsota että oletko kirkon jäsen vai ei... ainakaan kun itse viimeksi kävin.
Karaokehan on yksi missä pääsee myös laulamaan, mutta ymmärrän ettei ehkä kaikkia laulu haluisia se kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persuilla ei ole muuta yhtymäkohtaa uskontoon kuin rasismtisessa tarkoituksessa levitetty islamofobia.
k0mmareiden ilkeilyä.
Rydmanin vonkuna herätti myötähäpeää. Tyyppi oli pyörtymäisillään ja ääni värisi.