Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menetko kirkkoonkuulumattomana rippijuhliin?

Vierailija
29.05.2026 |

Tuntuu oudolle, varsinkin kun lapsi ja perhekään ei kirkkoon kuulu mutta kutsu tuli silti. Lapsi siis haluaa etät pidetään rippijuhlat.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi älyvapaa aloitus.

Vierailija
22/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi voinut käydä Prometheus- leirin. Uskontoihin liittymätön mutta samaa tärkeää nuorten asiaa. Mun lapset kävi leirit (viikko) ja viimeisenä päivänä vanhemmille/läheisille tilaisuus. Sen jälkeen pidettiin suvulle juhlat ao. tiimoilta molemmille. Henkisesti kasvoivat tosi paljon tuolloin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi ole ripille päässyt ellei kuulu kirkkoon. Miksi siis juhla?

Vierailija
24/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tää lähtee siitä ajatuksesta kun kävin joululauluja kuuntelemassa kirkossa niin papin kanssa juteltua tuoi vaikutelma etten ollut tervetullut kirkkoon. Mutta hyvä tietää että olen siis tervetullut käyttämään kirkon palveluja. Ei siinä sitten mitään.

Vierailija
25/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko kirkkojen hömpötyksiin mutta uskon Jeesuksen sanomaan silti.

Vierailija
26/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirkkoonkuulumattomana mennyt ja jopa järjestänyt bonusnuorelle rippijuhlat kotona. Hän halusi liittyä kirkkoon, otti kasteen jne. Kyse ei ollut minusta eikä minun mielipiteistäni. Kyse on nuoresta ja halusin kirkkoonkuulumattomani puolisoni kanssa tätä. Ja oih, kotiin tuli kasteen vuoksi pappikin ja niinpä vain kahvia hänelle kaadoin. Että joillekin tiukkapipoille karsea paikka, hah.

Minä olisin järjestänyt kasteen ja juhlan vauvalle joka oli meillä perhehoidossa. Tietenkin olisin vaikka en kirkkoon kuulu. Onneksi lapsen biosuku järjesti kaiken 

Vierailija
27/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lähtee taas aihe lapasesta. Vrt saako demari kyläillä kokoomuslaisen luona? Onko tämä palsta vain niin täynnä kahjoja aloituksia, irti todellisesta elämästä? Saako suomenkielinen käydä ruotsinkielisen yo-juhlissa, tässä esimerkki tälle illalle!

Vierailija
28/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan lapsen vanhempikin olla kirkkoon kuulumaton mutta on lapsensa kastejuhlassa ja rippijuhlassa.

Vierailija
29/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prometeusjuhlaan tai nimiäisiin en osallistuisi. 

Vierailija
30/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et? Etkö menisi edes kirkkoon liitetyn vauvan nimiäisiin?

Vierailija
31/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tää lähtee siitä ajatuksesta kun kävin joululauluja kuuntelemassa kirkossa niin papin kanssa juteltua tuoi vaikutelma etten ollut tervetullut kirkkoon. Mutta hyvä tietää että olen siis tervetullut käyttämään kirkon palveluja. Ei siinä sitten mitään.

Olet tervetullut kirkkoon ja ottamaan armo vastaan, mutta jos menet sinne sanomalle vastaisena vain poimimaan rusinat pullasta, niin uskovakin on lopulta myös ihminen, joka ei välttämättä pidä loisimisesta. 

Vierailija
32/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta nimiäisiä pidetään vain kastamattomille kirkkoon kuulumattomille, mutta ehkä olen väärässä. Toistaiseksi kasteen ja seurakunnan yhteyteen ottamisessa on samalla annettu nimi, joten en tiedä miksi sitten pitäisi sen päälle vielä pitää jotkut nimiäiset. 

Vierailija
33/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan lapsen vanhempikin olla kirkkoon kuulumaton mutta on lapsensa kastejuhlassa ja rippijuhlassa.

Vanhemman toki ymmärtää mutta kaukaisen sukulaisen kutsuminen tuntuu hiemn oudolta, en ole kuin ohimennen edes nuorta tavannut

Vierailija
34/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnottomana siedän toisten ihmisten uskontoja ihan ongelmitta, kunhan niiden varjolla ei rikota ihmisoikeuksia. Toivon samanlaista suvaitsevaisuutta myös uskonnollisilta minua kohtaan.

Vierailija
35/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Prometeus-leirit on järjestetty vaan siksi että kirkkoon kuulumattomat lapsetkin saisivat juhlan = saavat rahaa sukulaisilta.

Vierailija
36/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs kun kaikki tapaluterilaiset menevät kirkossa naimisiin? Menköön muualla. Ohis. 

Vierailija
37/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi pitää rippijuhlat, jos päivänsankari ei kuulu kirkkoon eikä siis ole konfirmoitu? Kyllä juhlia voi pitää muuten vain, mutta miten ne sitten ovat rippijuhlat?

Hänet voidaan kastaa konfirmaatiotilaisuudessa ennen konfirmintia.

Mutta sitä ennen pitää olla liittynyt kirkkoon ja käynyt rippikoulun ennen kuin voidaan konfirmoida. Aloituksesta saa kuvan ettei nuori ole vieläkään liittynyt kirkkoon ja rippijuhlat olisivat silti jo ovella.

Vierailija
38/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko kirkkojen hömpötyksiin mutta uskon Jeesuksen sanomaan silti.

🙈

Vierailija
39/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis perinne ja sukujuhla.  En rupeaisi rippilapsen äitinä kyselemään vieraiden kirkkoon kuulumista.  Omat laoset ovat aikoinaan kaikki kastettu ja päässeet ripille.  Sen jälkeen ovat saaneet päättää asiasta itse.  Lapsenlapsista on osa kastettu ja osa ei.  Itseäni naurattaa, kun yksi kastamaton lapsi haluaa hyt kavereiden kanssa riparille.. Ensin hänet kastetaan ja sitten konfirmoidaan.  Ei pieni siunaus kenellekään pahaa tee.

Vierailija
40/44 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta nimiäisiä pidetään vain kastamattomille kirkkoon kuulumattomille, mutta ehkä olen väärässä. Toistaiseksi kasteen ja seurakunnan yhteyteen ottamisessa on samalla annettu nimi, joten en tiedä miksi sitten pitäisi sen päälle vielä pitää jotkut nimiäiset. 

Kasteessa ei anneta nimeä mutta nimen juhlinta siihen liitetään. Oikeasti juhlitaan juuri nimetyn vauvan kirkkoon liittymistä. Nimiäiset on nimijuhla jonka voi pitää myös kastetulle vauvalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä