Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ei vaan jaksa täyttä työpäivää

Vierailija
29.05.2026 |

Palasin pari vuotta sitten takaisin työelämään oltuani ensin 3 vuotta lapsen kanssa kotona.

Pidin ennen työni vauhdikkaasta temmosta. Päivät sujuivat nopeasti, kaikilla oli selkeä rooli, työporukka oli mukava ja yhteishenki hyvä.

Kotihoidontuen/vanhempainvapaan aikana työpaikaltani on eläköitynyt kaksi työntekijää, ja loput kahdeksan ovat toistuvasti eri pituisilla sairauslomilla. Osa tekee nykyään myös lyhyempää työviikkoa, mikä tarkoittaa kokoaikaisille jäljelle jääneille todella kovaa työtahtia.

En yksinkertaisesti jaksa enää 40 h työviikkoa + työmatkoja (0,5 h suuntaansa) + pikkulapsiarkea. Työmatkat ovat minulle itsessään mieluisaa omaa aikaa – hetkiä, jolloin voin kuunnella täysillä vaikka örinäheviä ilman Kuormuri Leon lallatuksia. Lapsiperhearki ei sekään ole minulle erityisen kuormittavaa, ja koen lasten kanssa olemisen jopa voimavarana. Ongelma on enemmän siinä, että 40 tunnin työviikko on nykyisellä työkuormalla niin raskas, että arjesta tulee jatkuvaa selviytymistä.

Olen jatkuvasti uupunut, vaikka pidän kiinni riittävistä yöunista, liikunnasta ja ravitsevasta ruokavaliosta sekä olen laskenut siisteystasoa kotona (lapsi kyllä siivoaa omat jälkensä, joten mitään siivousrumbiakaan ei ole).

Silti tuntuu, ettei vuorokaudessa yksinkertaisesti ole tarpeeksi tunteja kaikkeen, ja kaikkein vähiten lapsen kanssa olemiseen. Viikonloputkaan eivät riitä palautumiseen.

Haluaisin tiputtaa työtunteja 50-80%:n, mutta työnantaja ei ole halukas tähän henkilöstövajeen takia. Työterveydessäkään ei oikein nähty vaihtoehtoja tilanteeseen ("sellasta se on kun palaa kotoa takaisin töihin"). 

Minä pelkään palavani täysin loppuun.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä työterveyshuollon kanta siis oli? Itse vastaavassa tilanteessa uuvuin ja masennuin, sain 3kk sairauslomaa ja sen jälkeen työtä kevennittiin nelipäiväiseksi. Koska en kerennyt tehdä päiväsaikaan töiden jälkeen mitään, siivosin yöllä. Olin todella ylivirttäytynyt, enkä saanut nukuttua. 

Vierailija
2/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja saisi mennä itseensä. Miksiköhän henkilöstövajetta on... Ihmiset sairastuu, jos töitä on liikaa! Tulee myös vaihtuvuutta, eli uusia työntekijöitä, jotka tarvitsee perehdytyksen, mikä kuormittaa entisestään. Sanokaa mun sanoneen, että tämä meno menee vielä hullummaksi, kunnes isokenkäiset viimein tajuavat, että työntekijöilläkin on rajansa. Siihen vaaditaan vain tarpeeksi sairastuneita ihmisiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä työterveyshuollon kanta siis oli? Itse vastaavassa tilanteessa uuvuin ja masennuin, sain 3kk sairauslomaa ja sen jälkeen työtä kevennittiin nelipäiväiseksi. Koska en kerennyt tehdä päiväsaikaan töiden jälkeen mitään, siivosin yöllä. Olin todella ylivirttäytynyt, enkä saanut nukuttua. 

Tunnistan tuon ylivireyden ja on muuten aivan kamala! Ouran perusteella sykkeet huitelee levossakin lähempänä sataa. Kroppa kyllä jaksaa ja tavallaan mielikin, työ itsessään mielekästä, mutta päässä tuntuu kuin olisi neljä eri tv-kanavaa täysillä eikä se sammu kuin täydellisessä pimeydessä ja hiljaisuudessa. Jos yhtään menee ilta liian pitkäksi, niin jää kierrokset päälle eikä väsytä ollenkaan enää. 

No siis, työterveys (suppea) oli sitä mieltä, että elän vain ruuhkavuosia, ja se ei ole syy työn keventämiselle. Työnantajalta kysyin osa-aikaistamista, mutta tosiaan työntekijäpula.

ap

Vierailija
4/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja saisi mennä itseensä. Miksiköhän henkilöstövajetta on... Ihmiset sairastuu, jos töitä on liikaa! Tulee myös vaihtuvuutta, eli uusia työntekijöitä, jotka tarvitsee perehdytyksen, mikä kuormittaa entisestään. Sanokaa mun sanoneen, että tämä meno menee vielä hullummaksi, kunnes isokenkäiset viimein tajuavat, että työntekijöilläkin on rajansa. Siihen vaaditaan vain tarpeeksi sairastuneita ihmisiä...

Meillä ei ole edes sijaisia tarjolla kuin harvoin, joten voit kuvitella miltä tuntuu pyörittää palettia erittäin vajaalla miehityksellä...

ap

Vierailija
5/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tuon ylivireyden ja on muuten aivan kamala! Ouran perusteella sykkeet huitelee levossakin lähempänä sataa. Kroppa kyllä jaksaa ja tavallaan mielikin, työ itsessään mielekästä, mutta päässä tuntuu kuin olisi neljä eri tv-kanavaa täysillä eikä se sammu kuin täydellisessä pimeydessä ja hiljaisuudessa. Jos yhtään menee ilta liian pitkäksi, niin jää kierrokset päälle eikä väsytä ollenkaan enää. 

No siis, työterveys (suppea) oli sitä mieltä, että elän vain ruuhkavuosia, ja se ei ole syy työn keventämiselle. Työnantajalta kysyin osa-aikaistamista, mutta tosiaan työntekijäpula.

ap

Levossa syke lähempänä sataa on iso hälytysmerkki, varsinkin, jos se ei ole sinulle tyypillistä. Työpaikalla yleensä herätään, kun porukkaa on riittävästi pitkillä sairauslomilla. Sairauslomalle siis, ennen kuin tilanne pahenee, jos vaihtoehtoja ei ole? 

Vierailija
6/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöstövaje ei ole syy evätä lyhennettyä työaikaa. Sulla on oikeus tehdä sitä siihen asti kun lapsi päättää toisen koululuokan. Joko se on lyhyempi päivä tai lyhyempi viikko, sen voi työnantaja päättää. Hyvä esimies pitää huolta henkilöstöstä ja työhyvinvoinnista. Näin teillä ei nyt ole

Vierailija
7/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätit sitten vielä perustaa blogin? 

Vierailija
8/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei ainakaan tarvitse vinkua ja ihmetellä k miksi miehet tienaa enemmä. Se johtuu ouhtaasti siittä että miehet tekee enemmän töitä eikä vingu ja valita kuinka ihan normaali työpäivä on liian pitkä ja liian rankka etten jaksa sitä

Vierailija
9/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun ei ainakaan tarvitse vinkua ja ihmetellä k miksi miehet tienaa enemmä. Se johtuu ouhtaasti siittä että miehet tekee enemmän töitä eikä vingu ja valita kuinka ihan normaali työpäivä on liian pitkä ja liian rankka etten jaksa sitä

Paljonkohan ap:n mies osallistuu arjen pyörittämiseen? Monesti se on niin, että nainen hoitaa suurimman osan työn ulkopuolisista töistä ja mies keskittyy pelkästään työhön. 

Vierailija
10/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppoahan se on miehillä työelämä, kun voi räkiä kattoon ja saa silti saman palkan mitä muut ja vähän päälle. 

Meidän työpaikalla kun työt loppuu, niin mehet tulee naisten viereen ihmettelemään mitähän tekisivät, kun omat hommat loppuu, mutta ei todellakaan elettäkään siitä kohti että auttaisi naisia edes vetämällä vessan paskomisen jälkeen.

Vierailija
11/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilöstövaje ei ole syy evätä lyhennettyä työaikaa. Sulla on oikeus tehdä sitä siihen asti kun lapsi päättää toisen koululuokan. Joko se on lyhyempi päivä tai lyhyempi viikko, sen voi työnantaja päättää. Hyvä esimies pitää huolta henkilöstöstä ja työhyvinvoinnista. Näin teillä ei nyt ole

Ai siis siihen on oikeus? Luulin, että se koskee vain alle 3-vuotiasta tai 1.-2. luokkalaista? Tästä täytyykin ottaa selvää...

ap

Vierailija
12/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai siis siihen on oikeus? Luulin, että se koskee vain alle 3-vuotiasta tai 1.-2. luokkalaista? Tästä täytyykin ottaa selvää...

ap

On oikeus. Siitä ei vaan makseta tuossa välissä mitään. 

Vierailija
13/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään jaksanut. Irtisanouduin juuri. Tunsin että burnout tulee ja terveys menee, jos en sitä tee. Nyt köyhä, mutta vapaa. Hengittelen kesän ja mietin, mitä kävisi tekemään. 

Vierailija
14/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään jaksanut. Irtisanouduin juuri. Tunsin että burnout tulee ja terveys menee, jos en sitä tee. Nyt köyhä, mutta vapaa. Hengittelen kesän ja mietin, mitä kävisi tekemään. 

Mutta jos tykkää työstään, niin kannattaa ensin kokeilla kaikki muut vaihtoehdot. 

Vierailija
15/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lasten isä tee mitään?

Vierailija
16/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda työpaikkaa tai hankkiudu kiiruusti raskaaksi ja ole taas kolme vuotta kotona.

Vierailija
17/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lasten isä tee mitään?

Mitä erityistä hänen pitäisi tehdä? Ruokkii ja kylvettää lapsen ja leikkii ihan yhtälailla hänen kanssaan kuin minäkin töiden jälkeen. Ja kuten kirjoitin, "Lapsiperhearki ei sekään ole minulle erityisen kuormittavaa, ja koen lasten kanssa olemisen jopa voimavarana. " Ei se silti poista sitä faktaa, että tällä hetkellä työn kuormitus/pituus on liikaa siihen nähden, että jää pari kolme tuntia töiden jälkeen aikaa kodille ja perheelle. Ja omalle hyvinvoinnille.

ap

Vierailija
18/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda työpaikkaa tai hankkiudu kiiruusti raskaaksi ja ole taas kolme vuotta kotona.

Ja sittenhän voit jäädä kahdeksi vuodeksi osittaiselle hoitovapaalle, kun edellinen lapsi aloittaa koiulun.

Vierailija
19/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Levossa syke lähempänä sataa on iso hälytysmerkki, varsinkin, jos se ei ole sinulle tyypillistä. Työpaikalla yleensä herätään, kun porukkaa on riittävästi pitkillä sairauslomilla. Sairauslomalle siis, ennen kuin tilanne pahenee, jos vaihtoehtoja ei ole? 

Miten saa sairauslomaa, jos lääkäri ei sitä kirjoita? Meillä työterveys oli mallia terveyskeskus ja omalla ajalla eli ajan sai joskus tulevaisuuten jos sai. Kävin keskustelemassa työuupumuksesta, mutta eipä sieltä sairauslomaa tullut, koska olen toimintakykyinen.
-sivusta

Vierailija
20/26 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä minä jäin yrittäjäksi. Tulot ovat epävarmemmat, mutta ei tarvitse enää lähteä yhtään mihinkään jos ei halua, kukaan ei säätele aikataulujani ja ennen kaikkea päivä rytmittyy luontevasti. En enää ikinä pystyis palkkatyöhön, kolme uupumusta selättäneenä sain kasvohermohalvauksen lopulta sen kolmannen kohdalla.

Ambulanssilla jouduin sairaalaan kun luultiin että on aivoinfarkti, mutta olikin pitkittyneen stressin aiheuttama niskanikaman jumi, ts. olin jännittänyt niskan ja kaulan aluetta ja narskutellut hampaitani yöllä.

Puolet kasvoista halvaantui puoleksi vuodeksi ja poski roikkui. 
Tein vaativahkoa asiantuntijatyötä näyttöpäätteellä ja työmäärän takia ei jaksanut salillekaan.

Toivun edelleen työelämästä, yrittäjänä on omat haasteensa, mutta ei mitään palkkatyöhön verrattuna.

Aamut saa olla rauhassa ja juoda aamukahvin, tauon saa pitää kun haluaa ja ruuhkassa ei tartte autoilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi