Pohjankartanon koulun rehtori ei päästänyt oppilaita juhlaan
"Yli 30 oululaislapsen vanhempaa on ottanut yhteyttä Pohjankartanon koulun sekä Oulu kaupungin henkilöstöön. Iltalehti on nähnyt vanhempien ja koulun välistä viestinvaihtoa ysigaalan peruuntumisen tiimoilta.
Vanhemmat kertovat ymmärtävänsä, että koulualueelta poistuminen on järjestyssääntöjen vastaista ja koulu on velvollinen huolehtimaan oppilaistaan.
Vanhempien mukaan kuitenkin valittu kurinpitomenettely on ollut täysin kohtuuton. ”Megismarssiin” osallistuneet oppilaat joutuivat ”kasvatukselliseen keskusteluun”, joka oli ajoitettu juuri samaan aikaan kuin ysigaala.
Tästä johtuen se näkyi myös ysigaala-tapahtumassa. Peruskoulunsa päättävät oppilaat olivat käyttäneet paljon aikaa tapahtuman järjestämiseen, mutta nyt osallistujamäärä oli puolet pienempi. Vanhempien mukaan oppilaiden tekemä työ tapahtuman eteen valui hukkaan.
”Megismarssi” on pitkäaikainen perinne useissa yläkouluissa. Vanhempien käsityksen mukaan aiemmin tähän ei ole puututtu sanktioilla ja he olisivat toivoneet ennakkovaroitusta seuraamuksista selkeästi etukäteen.
Vanhemmat muistuttavat, että nuoret olivat panostaneet ysigaalaan myös taloudellisesti hankkimalla juhlavat vaatteet.
Ysigaala on monelle nuorelle tärkeä muisto peruskoulun päättymisestä ja vanhemmat toivovat koulun rehtorilta selvitystä muun muassa siihen, millä perusteella päädyttiin rangaistuksen ajoitukseen."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/935f4b2e-a3b0-4f2f-beb4-202de8a29ca0
Lasten nöyryyttämistä! Onhan se hölmöä mennä koulun alueen ulkopuolelle, mutta tuo meni jo yli ko rehtorilta. Kuulemma laittanut takaisin tulijat jonoon ja kysynyt jokaiselta yksi kerrallaan hävettäkö? Tavallaan painostanut vastaamaan kyllä.
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Juu nythän täällä tulevat ilmi noiden mätäpaiseiden vanhemmat. Ei ole omena kauas puusta pudonnut.
Ei mulla oo lapsia mutta tuo reksi on selvästi kusipää.
M65
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan niitä reksejä kouluaikana, yleensä joko ihan ok tai sit kokovartalokyrpiä. Tällaisilla toimilla päätyy kyllä äkkiä jälkimmäiseksi oppilaiden mielessä.
Voi kamalaa. Joku oppilas ei pidä auktoriteeteistä.
Kyllä rehtorien ja opettajien ensimmäinen velvollisuus pitäisi olla oppilaiden miellyttäminen.
Se on kyllä niin, että auktoriteettiasema pitää ansaita. Joillakin sitä on ja joillakin ei. Rangaistusten tulee olla järkeviä, ymmärrettäviä ja oikeassa suhteessa tehtyyn tekoon. Tässä se ei nyt toteutunut.
Aika heikoissa kantimissa sun ymmärryksen taso jos et tajua että sinua varoitettiin asiasta, kerrottiin seuraamuksista ja silti sä teet mitä haluat.
Rangaistus: kasvatuskeskustelu. Se on järkevä, ymmärrettävä ja suhteessa tehtyyn tekoon.
Olisi voinut olla oikeassa suhteessa tekoon, jos sitä ei olisi järjestetty yhtä aikaa ysigaalan kanssa. Itse en olisi osallistunut kyseiseen kasvatuskeskusteluun kyseisenä ajankohtana, koska olisin mennyt sinne ysigaalaan. Se ajankoht olisi pitänyt valita tarkemmin, tai ainakin minun puolesta olisi voinut reksi ihan itsekseen pitää keskustelunsa.
Olen itsekin nykyään reksi, entinen pohjankartalolainen.
Vanhemmilla rupeaa menemään kuppi lopullisesti nurin, kun heidän jälkikasvuaan arvostellaan. Miten se menikään teillä kasvatushomma? Olisiko pitänyt puuttua asioihin jo aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu nythän täällä tulevat ilmi noiden mätäpaiseiden vanhemmat. Ei ole omena kauas puusta pudonnut.
M65
Juuri tämä. Nyt on mennyt vallankäyttö liiallisuuksiin. Reksi on kokenut että hänen arvovaltaansa on loukattu ja kosti. Ei näin.
"Olisi voinut olla oikeassa suhteessa tekoon, jos sitä ei olisi järjestetty yhtä aikaa ysigaalan kanssa. Itse en olisi osallistunut kyseiseen kasvatuskeskusteluun kyseisenä ajankohtana, koska olisin mennyt sinne ysigaalaan. Se ajankoht olisi pitänyt valita tarkemmin, tai ainakin minun puolesta olisi voinut reksi ihan itsekseen pitää keskustelunsa.
Olen itsekin nykyään reksi, entinen pohjankartalolainen. "
Ei sua olisi päästetty sinne ysigaalaan, jos olisit ollut marssilla. Ihan sama, vaikka kasvatuskeskustelu olisi järjestetty eri aikaan. Porttikielto sulle, nääs.
Aplodeja tämähän meni ihan oikein kerrankin! Rehtorille kultamitali!
Ihmeen kilttejä lapsia on Oulussa, kun suostuivat menemään tuon reksin puhutteluun eivätkä menneet ysigaalaan. Ei tuo olisi meillä Vantaalla toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ysärillä ei yläasteella toteltu opettajia eikä rehtoria vaan ihan avoimesti tehtiin mitä haluttiin. Kerra liikunnanopettaja oli liiankin kärkäs pakottamaan poikia suihkuun ja katsoi itse että kaikki paikat pestiin. No ei menty mutya hän löysi rättisitikkansa koulun lähellä olevasta ojasta jonne se oli kannettu.
Miten kertoa että on aikuisena looseri ilman että kertoo sen?
Noita tarvitaan aina. Ihan vain senkin vuoksi että fiksut tyypit erottuu edukseen.
Kommenttiin 169: Pakotettuina menivät märyn kera. Kaukana kiltteydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M65
Juuri tämä. Nyt on mennyt vallankäyttö liiallisuuksiin. Reksi on kokenut että hänen arvovaltaansa on loukattu ja kosti. Ei näin.
Mikäs se sellainen kosto on että kertoo ennakkoot seuraamuksista ja kun lapset tekevät juuri sen mistä seuraamuksilla varoitettiin, ne toteutetaan.
Kostaako valtio kun ne antaa sulle sakot ylinopeudesta?
Vierailija kirjoitti:
"Olisi voinut olla oikeassa suhteessa tekoon, jos sitä ei olisi järjestetty yhtä aikaa ysigaalan kanssa. Itse en olisi osallistunut kyseiseen kasvatuskeskusteluun kyseisenä ajankohtana, koska olisin mennyt sinne ysigaalaan. Se ajankoht olisi pitänyt valita tarkemmin, tai ainakin minun puolesta olisi voinut reksi ihan itsekseen pitää keskustelunsa.
Ei sua olisi päästetty sinne ysigaalaan, jos olisit ollut marssilla. Ihan sama, vaikka kasvatuskeskustelu olisi järjestetty eri aikaan. Porttikielto sulle, nääs.
No jos siellä oli reksi pakottanut opettajat estämään sisäänpääsyn, niin siitähän olisi seurannut jokin varjogaala jossain muualla. Varjobileet on yleensä niitä hauskimpia. -Eri
Nykynuoret eivät ole tottuneet vanhanaikaiseen kuriin. Jonoon laittaminen oli ihan oikein. Ehkä olisi riittänyt se ja sanominen, että tällainen ei saa toistua. Kouluun ei tuoda energiajuomia. 1950-luvulla olisi toimittu samoin kuin rehtori.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla rupeaa menemään kuppi lopullisesti nurin, kun heidän jälkikasvuaan arvostellaan. Miten se menikään teillä kasvatushomma? Olisiko pitänyt puuttua asioihin jo aiemmin?
Ei oo mun lapsia tuolla mutta tuota reksiä haukun minkä jaksan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan niitä reksejä kouluaikana, yleensä joko ihan ok tai sit kokovartalokyrpiä. Tällaisilla toimilla päätyy kyllä äkkiä jälkimmäiseksi oppilaiden mielessä.
Voi kamalaa. Joku oppilas ei pidä auktoriteeteistä.
Kyllä rehtorien ja opettajien ensimmäinen velvollisuus pitäisi olla oppilaiden miellyttäminen.
Se on kyllä niin, että auktoriteettiasema pitää ansaita. Joillakin sitä on ja joillakin ei. Rangaistusten tulee olla järkeviä, ymmärrettäviä ja oikeassa suhteessa tehtyyn tekoon. Tässä se ei nyt toteutunut.
Aika heikoissa kantimissa sun ymmärryksen taso jos et tajua että sinua varoitettiin asiasta, kerrottiin seuraamuksista ja silti sä teet mitä haluat.
Rangaistus: kasvatuskeskustelu. Se on järkevä, ymmärrettävä ja suhteessa tehtyyn tekoon.
Olisi voinut olla oikeassa suhteessa tekoon, jos sitä ei olisi järjestetty yhtä aikaa ysigaalan kanssa. Itse en olisi osallistunut kyseiseen kasvatuskeskusteluun kyseisenä ajankohtana, koska olisin mennyt sinne ysigaalaan. Se ajankoht olisi pitänyt valita tarkemmin, tai ainakin minun puolesta olisi voinut reksi ihan itsekseen pitää keskustelunsa.
Olen itsekin nykyään reksi, entinen pohjankartalolainen.
ok veeti, tietysti sä olet reksi.
Ajankohta valittiin juuri oikein. Siitä jopa varoitettiin ennakkoon.
Kuinka tyhmä pitää olla että menee silti tekemään noin? Osaatko reksi siihen sanoa mitään?
90 luvulla välitunnit oli käytännössä omaa aikaa ja en koskaan muista edes kuulleeni ettei saa poistua. Onko todella niin että tänä päivänä kaupassa käynti on "rajojen rikkomista".
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret eivät ole tottuneet vanhanaikaiseen kuriin. Jonoon laittaminen oli ihan oikein. Ehkä olisi riittänyt se ja sanominen, että tällainen ei saa toistua. Kouluun ei tuoda energiajuomia. 1950-luvulla olisi toimittu samoin kuin rehtori.
Nykynuoret ei oo vielä oppineet vaatustamaan reksejä kunnolla. Kyllä 50 ysiä yhden kusipään päihittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelin mukaan juhliin pääsyn epääminen ei ole laillinen kurinpitotoimi. Aika jänn,ä että halusi laittaa oppilaant jälki-istuntoon juuri juhlien ajaksi.
Kannattaa olla tarkkana faktoista, nyt vaikutat valehtelevalta öyhöttäjältä jolle me kaikki nauretaan.
1. Vanhempien mukaan.... vanhemmat siitä laillisuudesta vänisee.
2. keskustelu ajoittui ysigaalan päälle, ikävää. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään koulun kevätjuhla
Parempihan se on varsinaisen työajan puitteissa pitää, eipähän kukaan pääse väittämään, että olisi annettu jälki-istuntoa ilman ennakkovaroitusta ja opettajatkin pääsevät oikeaan aikaan kotiin.
Ei siis voi kuin kummastella, miksi todellisessa win-win-tilanteessa, joku ulkopuolinen ryhmä alkaa ulisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos siellä oli reksi pakottanut opettajat estämään sisäänpääsyn, niin siitähän olisi seurannut jokin varjogaala jossain muualla. Varjobileet on yleensä niitä hauskimpia. -Eri
Kehitysvammaisen henkilön voimafantasiat ovat normaali ja yleinen keino käsitellä vammaisuuden tuomaa riippuvuutta, rajoitteita ja arjen kontrollin puutetta. Koska kehitysvammainen henkilö joutuu usein elämään muiden asettamien sääntöjen, avustamisen ja rajoitusten raameissa, voimafantasia tarjoaa henkisen pakopaikan, jossa hän on itse täydellisessä kontrollissa.
Ilmiötä ja sen taustoja voidaan ymmärtää seuraavien tekijöiden kautta:
🧠 Miksi kehitysvammaisella on voimafantasioita?
Riippuvuuden vastustaminen: Arjessa henkilö voi kokea olevansa jatkuvasti autettava ja heikompi osapuoli. Fantasiassa roolit kääntyvät päälaelleen.
Kompensaatio: Jos fyysiset tai kognitiiviset kyvyt estävät jonkin asian tekemisen tosielämässä, fantasiassa henkilö voi olla kaikkivoipa supersankari, pomo tai pelastaja.
Kehitysikä vs. kronologinen ikä: Aikuisen kehitysvammaisen voimafantasia voi muistuttaa leikki- tai kouluikäisen lapsen suoraviivaista sankarifantasialuonnetta, mutta sitä tulee silti kunnioittaa aikuisen tarpeena.
Aivan hirveää että tuolla tavalla pilattiin nuorten ainutkertainen tilaisuus. Nyt jos koskaan olisi potkujen paikka.
Ikävää että puhut noin maksavista asiakkaista jotka tuskin menivät varkaisiin juhlapäivänään.