Halusin OIKEASTI erään työpaikan, ja luulin minulla olevan hyvät mahdollisuudet
.. edes työhaastatteluun, mutta ei ole tullut haastattelukutsua? Ilmoituksesa luki, että hakemuksia käydään läpi jo hakuajalla ja saatetaan kutsua haastatteluun. Haku päättyi viime perjantaina. Kärsinkö vaan tappioni ja unohdan? Vai millainen rekry kuntatyössä on? En ole aikaisemmin hakenut kunnan töitä.
Kerrankin oli kuitenkin sellainen työpaikka, minkä oikeasti halusin, ja kuvittelin, että minulla on hyvät mahdollisuudet päästä edes haastatteluun. Olen työelämässä, mutta eri alalla kun ei muutakaan ole ollut, tämä hakemani työ oli ns. omaa alaani.
Kommentit (40)
Soita vaikka heti ja tiedustele, niin näkevät että olet motivoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntatyössä mennään sukulaiset edellä
Sama joka työpaikassa ja joka alalla. Sukulainen tulee ensin.
Ei niitä sukulaisia aina joka hommaan riitä. Määräaikaisuuksien kautta jalka oven väliin, ja sitä kautta verkostoitumalla vakituiseksi. t. tämän rallin kunnalla käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnissa tapahtuu aika usein sitä, että tehtävään on jo ennestään joku tuttu sijainen tai määräaikainen työntekijä, joka tunnetaan talon sisältä. Silloin rekry voi käytännössä kallistua vahvasti hänen suuntaansa jo ennen haastatteluja, vaikka paikka pitää silti laittaa julkiseen hakuun. Hakija kannaltahan se on perseestä, varsinkin jos hakija käyttää paljon aikaa ja vaivaa hakemukseen.
Näin olen kuullut...
Minulla on juuri sitä kokemusta mitä haluavat, koen oikeasti sopivani lähes täydellisesti työhön. Harmittaa vietävästi, jos ei tule kutsua. Ajattelin kyllä, että soitan ensi viikolla ja kysyn rekryn tilannetta.
Jos en saa kutsua haastatteluun ja luen myöhemmin kunnan päätöksistä, että mahdollisesti sijainen valitaan, niin taidan jättää hakematta kuntien työpaikakilmoituksiin sitten kokonaan, jos tekijä on jo käytännössä valittu sisäisesti.
ap
Miksi sijaista ei saisi palkata? Hän todennäköisesti osaa jo talon tavat, ei tarvitse isommin perehdyttää jne. Outoa suuttua siitä, että osaavampi ja pätevämpi valitaan.
Aika monessa ei palkata osaavampaa vaan sopivampi. Sopivampi voi olla vaikka sukulainen tai täysin pystymetsästä repäisty täysin kokematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnissa tapahtuu aika usein sitä, että tehtävään on jo ennestään joku tuttu sijainen tai määräaikainen työntekijä, joka tunnetaan talon sisältä. Silloin rekry voi käytännössä kallistua vahvasti hänen suuntaansa jo ennen haastatteluja, vaikka paikka pitää silti laittaa julkiseen hakuun. Hakija kannaltahan se on perseestä, varsinkin jos hakija käyttää paljon aikaa ja vaivaa hakemukseen.
Näin olen kuullut...
Minulla on juuri sitä kokemusta mitä haluavat, koen oikeasti sopivani lähes täydellisesti työhön. Harmittaa vietävästi, jos ei tule kutsua. Ajattelin kyllä, että soitan ensi viikolla ja kysyn rekryn tilannetta.
Jos en saa kutsua haastatteluun ja luen myöhemmin kunnan päätöksistä, että mahdollisesti sijainen valitaan, niin taidan jättää hakematta kuntien työpaikakilmoituksiin sitten kokonaan, jos tekijä on jo käytännössä valittu sisäisesti.
ap
Miksi sijaista ei saisi palkata? Hän todennäköisesti osaa jo talon tavat, ei tarvitse isommin perehdyttää jne. Outoa suuttua siitä, että osaavampi ja pätevämpi valitaan.
Siis tottakai saa palkata. Ymmärrän myös sen, koska onhan työnantajalla jo kokemusta kyseisestä tekijästä, ja jos hän todetaan päteväksi jo sijaisuuden aikana, niin hienoa, että hän saa vakinaisen paikan.
Mutta kuluttaahan se turhaan kaikkien resursseja laittaa paikkaa auki ja sille 1kk hakuaika, sekä mahdollisesti haastatella muita näön vuoksi, jos valinta on jo ennen työpaikan auki laittamistakin selvä. En minä jaksa turhaan pistää paukkuja hakemuksiin ja prepata työhaastatteluun, jos edes "sopivalla iällä", ammattitaidolla ja suosittelijoilla ei ole tuon taivaallista merkitystä, koska valinta on jo tehty, kuten ilmeisesti kuntatyössä on yleistä.
ap
Joo, mutta jos työnantaja haluaa nimenomaan täysin kokemattoman niin silloin kokematon on sopivampi. Kokenut nähdään uhkaksi. Mielummin täysin kokematon, joka ei ole kenellekään uhka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja pitää asua samassa kunnassa vakituisesti eli ei palkata muita kuin saman kunnan asukkaita eli esim. Helsinkiin palkataan vain helsinkiläisiä, ei muita.
Ei kyllä vaadita kunnan töihin asumista samalla paikkakunnalla.
Voi suloinen kesän lapsi. Ei vaadita, mutta sitä siellä päättävässä portaassa halutaan, ja omakuntalaisia suositaan.
Pyh, kunnanjohtajatkin tuppaa asumaan yleensä ihan muualla kuin siellä mitä kuntaa johtavat :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin olen kuullut...
ap
Siis tottakai saa palkata. Ymmärrän myös sen, koska onhan työnantajalla jo kokemusta kyseisestä tekijästä, ja jos hän todetaan päteväksi jo sijaisuuden aikana, niin hienoa, että hän saa vakinaisen paikan.
Mutta kuluttaahan se turhaan kaikkien resursseja laittaa paikkaa auki ja sille 1kk hakuaika, sekä mahdollisesti haastatella muita näön vuoksi, jos valinta on jo ennen työpaikan auki laittamistakin selvä. En minä jaksa turhaan pistää paukkuja hakemuksiin ja prepata työhaastatteluun, jos edes "sopivalla iällä", ammattitaidolla ja suosittelijoilla ei ole tuon taivaallista merkitystä, koska valinta on jo tehty, kuten ilmeisesti kuntatyössä on yleistä.
ap
Tuota, milloin viimeeksi olet hakenut aktiivisesti töitä? Koska nykyään tuo on juuri tuota. Olen ollut kohta vuoden työttömänä ja käytännössä kaikki kunnan työpaikat ovat olleet sellaisia, joihin on katsottu jo talon sisältä se palkattava. Isoin red flag tuossa on yleensä se, jos työpaikkailmoituksessa mainitaan paljon spesifiä osaamista, joka on kuitenkin vähän irrallaan toisistaan ja sekalaisen kuuloista. Silloin siihen on jo valittu se talon sisällä työskentelevä, jolla on ne vähän satunnaiselta kuulostavat taidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Vuosien kokemus ja myös koulutus hommaan, en päässyt edes haastatteluun vaan ottivat "työhön paremmin sopivan".
Tuo on myös usein isku vasten kasvoja, varsinkin vuokrafirmat harrastaa tuota. Ole saanut mm. "valitsimme sen, joka oli motivoitunein" -viestejä.
Minä sain kerran vastaukseksi, että valittu pystyi aloittamaan heti. No hei, niin olisin minäkin pystynyt ja kirjoitin sen selkeästi hakemukseen ja jopa sähköpostin alkuun. Mikä ihmeen valintaperuste tuokin oli, etenkin kun hakemukseen oli listattu liuta vaatimuksia ja jopa erään tietyn laskutusohjelman käyttötaito (mikä minulla oli). Mutta ei, "heti" oli heille tärkein peruste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin olen kuullut...
ap
ap
Tuota, milloin viimeeksi olet hakenut aktiivisesti töitä? Koska nykyään tuo on juuri tuota. Olen ollut kohta vuoden työttömänä ja käytännössä kaikki kunnan työpaikat ovat olleet sellaisia, joihin on katsottu jo talon sisältä se palkattava. Isoin red flag tuossa on yleensä se, jos työpaikkailmoituksessa mainitaan paljon spesifiä osaamista, joka on kuitenkin vähän irrallaan toisistaan ja sekalaisen kuuloista. Silloin siihen on jo valittu se talon sisällä työskentelevä, jolla on ne vähän satunnaiselta kuulostavat taidot.
Ompa ikävää, jos tuollainen on "normaalia" nykyään :/ se että kesätyöt jaettiin kunnissa työntekijöiden lapsille oli ihan tuttua...
Ehkä neljä vuotta sitten viimeksi etsin töitä aktiivisesti... törmäsin tähän hakemaani työpaikkailmoitukseenkin ihan vahingossa. Luin kunnan pöytäkirjan, jossa todettiin että paikka täytyy laittaa heti hakuun, koska työntekijä eläköityy pian. Kahden päivän päästä työpaikka tuli haettavaksi, mutta ilmoituksesa ei mitenkään omituisia tai silmiinpistävän erikoisia speksejä ollut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntatyössä mennään sukulaiset edellä
Sama joka työpaikassa ja joka alalla. Sukulainen tulee ensin.
Yksityisellä kysellään työntekijöiltä, tunteeko ne jotain sopivaa ja sitten se palkataan ilman hakua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Vuosien kokemus ja myös koulutus hommaan, en päässyt edes haastatteluun vaan ottivat "työhön paremmin sopivan".
Tuo on myös usein isku vasten kasvoja, varsinkin vuokrafirmat harrastaa tuota. Ole saanut mm. "valitsimme sen, joka oli motivoitunein" -viestejä.
Minulle eräs kirjanpitotoimisto vastasi hylkäyksessään, että "etsimme henkilöä, jolle palkanlaskenta on kutsumus". Olin hakemuksessani vissiin liikaa selitellyt sitä, miksi haen alipalkattua palkanlaskentatyötä vaikka minulla on parempipalkkaisiinkin tehtäviin pätevöittävä koulutus ja kokemusta. Olisi varmaan pitänyt jättää kaikki muu työkokemus CV:stä pois ja korostaa vain palkanlaskentakokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin olen kuullut...
ap
ap
Työpaikkailmoituksessa on yhteystiedot lisätietoja haluaville. Soitan aina siihen ja kysyn suoraan, onko teillä jo tiedossa joku sopiva hakija. Säästyn hakemuksen kirjoittamisen ja lähettämisen vaivalta, koska yleensä myöntävät suoraan, että kyllä tässä on vahva hakija joka on tehtävässä jo aiemmin määräaikaisuutta hoitanut. Vittuakos tuohon nöyryytyskierrokseen sitten osallistumaan. Kunnan on vain pakko laittaa paikka auki, eivät muuta voi.
Soita ihmeessä perään. Hakemuksia voi olla vaikka satoja, ei niitä viikossa välttämättä käydä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja pitää asua samassa kunnassa vakituisesti eli ei palkata muita kuin saman kunnan asukkaita eli esim. Helsinkiin palkataan vain helsinkiläisiä, ei muita.
Ei kyllä vaadita kunnan töihin asumista samalla paikkakunnalla.
Ei tietenkään vaadita eikä tällaista virallisesti sanota, mutta näin se kuitenkin on. Ei haluta verojen menevän naapurikuntaan.
Tuttu tunne. Huvittuneena katsoin, kun hakemaani "unelmatyöpaikkaan" valittiinkin parikymppinen nainen, joka some oli täynnä kömpelöitä tekoälypostauksia kömpelöine tekoälykuvituksineen. No, ehkä tuota sitten nimenomaan haettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin olen kuullut...
ap
Aika monessa ei palkata osaavampaa vaan sopivampi. Sopivampi voi olla vaikka sukulainen tai täysin pystymetsästä repäisty täysin kokematon.
Tätä olen ihmetellyt itsekin.Oman alan ammattilaisena sinua ei valita.Valittu tulee ja lopettaa muutamassa päivässä.Mikä on sopiva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kerran vastaukseksi, että valittu pystyi aloittamaan heti. No hei, niin olisin minäkin pystynyt ja kirjoitin sen selkeästi hakemukseen ja jopa sähköpostin alkuun. Mikä ihmeen valintaperuste tuokin oli, etenkin kun hakemukseen oli listattu liuta vaatimuksia ja jopa erään tietyn laskutusohjelman käyttötaito (mikä minulla oli). Mutta ei, "heti" oli heille tärkein peruste.
Kaverin kaveri ja sitä rataa.Rekrytoijatkin ovat nykyään parikymppisiä ja luulevat ,että 50-60 vuotias on melkein kuollut .Siellä työsssä sitten nuoret aikuiset telmivät keskenäänkun ymmärtävät paremmin toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi, mitä nopeammin pystyt unohtamaan haetun paikan.
Pahinta työnhaussa on toivo. Koska toivoa seuraa joka kerta alamäki. Niistä voi tulla maanisdepressio.
Itse valitsen pelkän depression mielummin. Siksi teen hakemuksia ja unohdan ne samantien. Edes oman alani hakemuksiin ei tule haastattelukutsua enää. Omalla kohdallani se on ikärasismia jo.
Itse olen jo ohittanut tuon depressiovaiheen. Pitkään masentelin, kun ei päässyt töihin eikä edes haastatteluun. Lopulta katsoin totuutta silmiin ja ymmärsin, että "it's not you, it's me" kuten sanotaan viimeisillä treffeillä. En voi iälleni 50+ mitään, minua ei tulla huolimaan. Ja koska koko työhistoria on ollut rikkonainen 90-luvun alun lamasta lähtien. mitään varallisuutta ei ole kertynyt. Ne oli aina muut äidit, jotka oli käyneet kampaajalla ennen lapsensa kevätjuhlia. Ei ole itsellä ollut sellaiseen koskaan mahdollisuutta.
Yksi vaihtoehto vielä on, mutta sitä ei voi kaikille suositella, kun kaikkien pää ei sitä kestä. Rahaa voi saada virallisen systeemin ulkopuolellakin, mutta siinä on riskinsä. Minä haluan viimeinkin elää ja voida vaikuttaa elämääni, joten olen ryhtynyt siihen. Voi käydä huonosti, mutta ainakin hetken ajan voin minäkin ostella tavallisia asioita ja käydä tänä keväänä kampaajalla.
Olen tuo jolle vastasit. Ihan sama tarina siis kuin mulla, 90-luvun laman aikana valmistuminen. Itselläni sen jälkeen ihan hiivatinmoista yrittämistä kaikkiin mahdollisiin ammatteihin kun omalta alalta ei löytynyt mitään. Valmistuin suoraan kortistoon. Yritin vaikka mitä, kävelin suoraan ovestakin sisään joskus, ja sain jotain osapäiväistä pariksi kuukaudeksi vuodessa. Olen samoin itse oma kampaajani. Toisenkin ammatin opiskelin, mutta robotit ovat syrjäyttäneet kirjastovirkailijat - sillekin alalle on tunkua ja nuoremmat pääsevät editseni.
Mutta kiinnostelisi tuo vastauksesi viimeinen kappale. En tiedä, haluatko avata, oletko aloittanut omavaraistalouden vai mitä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi, mitä nopeammin pystyt unohtamaan haetun paikan.
Pahinta työnhaussa on toivo. Koska toivoa seuraa joka kerta alamäki. Niistä voi tulla maanisdepressio.
Itse valitsen pelkän depression mielummin. Siksi teen hakemuksia ja unohdan ne samantien. Edes oman alani hakemuksiin ei tule haastattelukutsua enää. Omalla kohdallani se on ikärasismia jo.
Itse olen jo ohittanut tuon depressiovaiheen. Pitkään masentelin, kun ei päässyt töihin eikä edes haastatteluun. Lopulta katsoin totuutta silmiin ja ymmärsin, että "it's not you, it's me" kuten sanotaan viimeisillä treffeillä. En voi iälleni 50+ mitään, minua ei tulla huolimaan. Ja koska koko työhistoria on ollut rikkonainen 90-luvun alun lamasta lähtien. mitään varallisuutta ei ole kertynyt. Ne oli aina muut äidit, jotka oli käyneet kampaajalla ennen lapsensa kevätjuhlia. Ei ole itsellä ollut sellaiseen koskaan mahdollisuutta.
Yksi vaihtoehto vielä on, mutta sitä ei voi kaikille suositella, kun kaikkien pää ei sitä kestä. Rahaa voi saada virallisen systeemin ulkopuolellakin, mutta siinä on riskinsä. Minä haluan viimeinkin elää ja voida vaikuttaa elämääni, joten olen ryhtynyt siihen. Voi käydä huonosti, mutta ainakin hetken ajan voin minäkin ostella tavallisia asioita ja käydä tänä keväänä kampaajalla.
Olen tuo jolle vastasit. Ihan sama tarina siis kuin mulla, 90-luvun laman aikana valmistuminen. Itselläni sen jälkeen ihan hiivatinmoista yrittämistä kaikkiin mahdollisiin ammatteihin kun omalta alalta ei löytynyt mitään. Valmistuin suoraan kortistoon. Yritin vaikka mitä, kävelin suoraan ovestakin sisään joskus, ja sain jotain osapäiväistä pariksi kuukaudeksi vuodessa. Olen samoin itse oma kampaajani. Toisenkin ammatin opiskelin, mutta robotit ovat syrjäyttäneet kirjastovirkailijat - sillekin alalle on tunkua ja nuoremmat pääsevät editseni.
Mutta kiinnostelisi tuo vastauksesi viimeinen kappale. En tiedä, haluatko avata, oletko aloittanut omavaraistalouden vai mitä..
Ei ole kyse omavaraistaloudesta, vielä ainakaan... Ehkä sitten kun saan tarpeeksi pääomaa kasaan. Rakastaisin pitää lampaita ja kasvattaa oman ruokani.
Lainvastaisia asioita teen. Omatunto olisi joskus nuorempana kolkuttanut, mutta ei enää. Koen, ettei minun tarvitse enää noudattaa tämän yhteiskunnan sääntöjä ihan piirun tarkkaan, kun en yhteiskunnalta mitään saakaan enkä kelpaa töihin koulutuksesta ja yrittämisestä huolimatta. Ainoa vaihtoehto olisi vain kituuttaa loputtomiin pienellä perusturvalla. Mutta kun minä haluan voitakin leivän päälle!
Väkivaltaa ja ihmisten vahingoittamista en tietenkään hyväksy enkä sellaista tee. Muuten, tuo jatkuva osan porukasta pitäminen työelämän ulkopuolella on väkivaltaa ja ihmisten vahingoittamista, kun samaan aikaan kuitenkin haukutaan ihmisiä työttömyydestään. Pääsinpä siitäkin.