Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihme mua vaivaa? Omituista oireilua

Vierailija
28.05.2026 |

Kilpirauhasen vajaatoiminta ollut vuosia ja se on tasapainossa.

Pitkään jatkunut tolkuton väsymys mikä hellitti hieman kun aloitin rautakuurin ja sain ferritiinin sataan.

Migreenit voimistuneet ja selkäranka on jäykkä. Varsinkin koko vasen puoli selästä on aivan omituinen. Kipu on jäytävää.

Jalat koko ajan maitohapoilla ja lihakset jumissa. Välillä herään siihen että olen aivan jäykistynyt, kädet on puutunut ja syke laskenut 40. Sen jälkeen oksettaa.

 

Pään mri ja eeg otettu ja molemmat oli puhtaat. Tästä syystä oireet kuitattiin psyykkisiksi.

Pari viikkoa sitten aloitin vesijumpan ja kaikki on mennyt pahemmaksi. 

Olen niin väsynyt etten jaksa tehdä mitään. Selkää särkee, jalat ovat aivan jäykät vaikka venyttelen ja pyörin kaiket yöt koska selkä sattuu.

Nyt uutena oireena on kova jalkapöytien särky. Vesijumpan piti olla kiva piristys ja yhtäkkiä olenkin aivan raato.

Siis mikä mulla on? En todellakaan usko että tämä on psyykkistä ja esim ALS kummittelee mielessä kun jalat ovat oudot.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihas heikkous ja aineenvaihdon sairaus?

Vierailija
42/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöllä alkava selkäkipu, joka herättää unesta, on merkittävä varoitusmerkki tulehduksellisesta reumasairaudesta. Monet kokevat, että kipu voimistuu erityisesti yön toisella puoliskolla ja pakottaa kääntymään vuoteessa tai nousemaan ylös. Tulehdusprosessi on aktiivisimmillaan levon aikana, kun keho on paikallaan pitkään. Tämä eroaa selvästi mekaanisesta selkäkivusta, joka tyypillisesti helpottaa makuuasennossa ja yölevon aikana.

Jatkuva väsymys on yksi selkärankareuman vaikeimmin ymmärrettävistä oireista, joka vaikuttaa merkittävästi päivittäiseen elämään. Tulehdusprosessi kuluttaa kehon voimavaroja jatkuvasti, mikä aiheuttaa syvää uupumusta, joka ei helpota normaalilla levolla. Monet kuvaavat väsymystä tunteeksi, joka tekee tavallisista arjen askareista, kuten kaupassa käynnistä tai siivoamisesta, erittäin raskaita. Tämä eroaa tavallisesta ikääntymiseen liittyvästä väsymyksestä voimakkuudeltaan ja kestoltaan.

Olen pohtinut reuman mahdollisuutta kun myös nuo jalkapöydät särkevät eniten yöllä. Mulla on juuri noin että kipu ei helpotu maatessa vaan on silloin pahinta. Sitten alan pyörimään kun koko ranka tuntuu olevan tulessa. Harmi vain ettei mun tapauksessa voi olla toi reumakaan koska mulla on tosiaan katsottu ne reumalabrat ja ne oli ok.

Ai niin eikä syy ole sängyssä. Sama homma myös hotelleissa ja mökillä. Ap

Ei se aina näy verikokeissa. 

Magneettikuvaus on nykyisin tärkein kuvantamismenetelmä sairauden toteamiseksi. Se paljastaa tulehdukset ristiluun ja lantion välisissä nivelissä (sakroiliakaalinivelet) jopa vuosia ennen kuin muutokset näkyvät tavallisessa röntgenkuvassa.

 

 

Tämäkin on mulle aivan uutta tietoa. Lääkäri sanoi ettei ole mahdollista että kyseessä olisi mikään reuma tai nivelpsori. Ap

Lääkärin ei pitäisi tehdä tuollaisia hätäisiä johtopäätöksiä ilman kuvantamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä tuohon puutoslistaan seleenin, koska kilppari on mainittu. Eli jos syöt pelkän jodin lisäravinteena, niin lisää 2 kpl brasilian nuts pähkinää päivään riittävään seleenin saantiin. Monivitamiineissa on usein jodi ja seleeni, niin brassipähkinää ei silloin tarvitse.

Turvotus voi johtua huonosta kalium/natrium suhteesta. Jos elimistössä on liikaa natriumia(suolaa) ja liian vähän kaliumia, niin se turvottaa koska solujen nestetasapaino häiriintyy.

Vierailija
44/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä se alkaa. Olet nyt 40. Tiesitkö että nainen käy pahimman vusoikymmenen 40-50 pahentuen vuosivuodelta. 45+ lisäksi estrot tippuu ja naama valahtaa ja saapuu semmoiset rutut että sua luullaan rutistetuksi paperiksi. Lisöksi harmaantuminen.

Vierailija
45/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla Parkinson ?

Kokeile illalla melatoniini ja magnesium.

Jooga rentouttaa.

Entä sauna, oisko hyötyä vai haittaa?

Onko ruokavaliossa jotain pielessä?

Vierailija
46/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibro? Väsymysoireyhtymä? Toiminnallisia vaivoja tuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöllä alkava selkäkipu, joka herättää unesta, on merkittävä varoitusmerkki tulehduksellisesta reumasairaudesta. Monet kokevat, että kipu voimistuu erityisesti yön toisella puoliskolla ja pakottaa kääntymään vuoteessa tai nousemaan ylös. Tulehdusprosessi on aktiivisimmillaan levon aikana, kun keho on paikallaan pitkään. Tämä eroaa selvästi mekaanisesta selkäkivusta, joka tyypillisesti helpottaa makuuasennossa ja yölevon aikana.

Jatkuva väsymys on yksi selkärankareuman vaikeimmin ymmärrettävistä oireista, joka vaikuttaa merkittävästi päivittäiseen elämään. Tulehdusprosessi kuluttaa kehon voimavaroja jatkuvasti, mikä aiheuttaa syvää uupumusta, joka ei helpota normaalilla levolla. Monet kuvaavat väsymystä tunteeksi, joka tekee tavallisista arjen askareista, kuten kaupassa käynnistä tai siivoamisesta, erittäin raskaita. Tämä eroaa tavallisesta ikääntymiseen liittyvästä väsymyksestä voimakkuudeltaan ja kestoltaan.

Olen pohtinut reuman mahdollisuutta kun myös nuo jalkapöydät särkevät eniten yöllä. Mulla on juuri noin että kipu ei helpotu maatessa vaan on silloin pahinta. Sitten alan pyörimään kun koko ranka tuntuu olevan tulessa. Harmi vain ettei mun tapauksessa voi olla toi reumakaan koska mulla on tosiaan katsottu ne reumalabrat ja ne oli ok.

Ai niin eikä syy ole sängyssä. Sama homma myös hotelleissa ja mökillä. Ap

Selkärankareuma ei välttämättä näy veriarvoissa mitenkään, kaikilla ei nouse edes tulehdusarvot. Reumatekijä liittyy nivelreumaan, ei selkärankareumaan. 

Jos kyse on siitä, niin rauta pois, se pahentaa tulehdusta. Buranaa ja Panadolia ensiavuksi kunnon annoksella ja reumatologin vastaanotolle tutkimuksiin.


Tv. Selkärankareumaatikko

Vierailija
48/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko nainen ja ikä?

Sopiiko vaihdevuosioireisiin.

Ei, olen nepsy, narsisti,  autisti  jne....🤣🤣🤣🤣🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fibro? Väsymysoireyhtymä? Toiminnallisia vaivoja tuskin.

On s fibro spekua  vai.  😂

Vierailija
50/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko olla Parkinson ?

Kokeile illalla melatoniini ja magnesium.

Jooga rentouttaa.

Entä sauna, oisko hyötyä vai haittaa?

Onko ruokavaliossa jotain pielessä?

🐖  kiitos mukaneuvoista jotka kaikki tietää.  Vastaa omiin kysymyksiisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä se alkaa. Olet nyt 40. Tiesitkö että nainen käy pahimman vusoikymmenen 40-50 pahentuen vuosivuodelta. 45+ lisäksi estrot tippuu ja naama valahtaa ja saapuu semmoiset rutut että sua luullaan rutistetuksi paperiksi. Lisöksi harmaantuminen.

 

 

Niin sellaista se ikääntyminen on. Mulla on ainakin toiveena että saisin elää ainakin 80-vuotiaaksi. Siihen ikään jos pääsee niin varmasti on naama rutussa. Ap

Vierailija
52/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun vajaatoiminta autoimmuunipohjainen? Jos on se voi altistaa selkarankareumalle, sillä yleensä yksi autoimmuunisairaus altistaa toiselle. Yliaktiivinen immuniteetti sen tekee. 

Myös nuo selkärankarappeumat olisi hyvä kuvata? Onko sellaista, sillä oireet sopii myös sinne. Itselläni ei näy veressä muuta kuin altiusgeeni selkärankareumalle. 

 

Jottei asia olisi niin helppoa, niin se voi olla kaikkea noita. Itselläni on tismalleen samanlaiset oireet ja nuo kaikki diagnoosit. Joku sanoi, että rauta pahentaa selkärankareumaa. Ehkä näin, en ole koskaan tuota kuullut, mutta raudan puute pahentaa kilpparin vajaatoimintaa. Tuo sairaus on niin kokonaisvaltainen kaikkine oireineen, että itse ainakin syön mieluummin rautaa, nyt kun vihdoin sain arvot kohdilleen. Lisäravinteista saitkin hyviä vinkkejä. Magnesiumia en ottaisi purkista vaan suun kautta. Itse syön folaatin, raudan, sinkin ja seleenin purkista sekä tietysti jodin. Minulla oli siitä raju puute. Ja tuo magnesium sen takia, että se on yhteydessä taas kalsiumiin ja kalsiumin vaje taas aiheuttaa monta ongelmaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko olla Parkinson ?

Kokeile illalla melatoniini ja magnesium.

Jooga rentouttaa.

Entä sauna, oisko hyötyä vai haittaa?

Onko ruokavaliossa jotain pielessä?

 

Luulisi että Parkinson olisi näkynyt MRI?

Melatoniini ei valitettavasti sovi mutta Puhdistamon ilta magnesiumia menee ja se rauhoittaa. 

Jooga nyt poissuljettu kun pelkät selän kierrot jo pahentavat tilannetta paljon. 

Teen hengitysharjoituksia, venyttelen ja iltaisin on käytössä piikkimatto.

Ruokavaliossa ei ole mielestäni mitään erityistä viilattavaa. Ap

Vierailija
54/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinun vajaatoiminta autoimmuunipohjainen? Jos on se voi altistaa selkarankareumalle, sillä yleensä yksi autoimmuunisairaus altistaa toiselle. Yliaktiivinen immuniteetti sen tekee. 

Myös nuo selkärankarappeumat olisi hyvä kuvata? Onko sellaista, sillä oireet sopii myös sinne. Itselläni ei näy veressä muuta kuin altiusgeeni selkärankareumalle. 

 

Jottei asia olisi niin helppoa, niin se voi olla kaikkea noita. Itselläni on tismalleen samanlaiset oireet ja nuo kaikki diagnoosit. Joku sanoi, että rauta pahentaa selkärankareumaa. Ehkä näin, en ole koskaan tuota kuullut, mutta raudan puute pahentaa kilpparin vajaatoimintaa. Tuo sairaus on niin kokonaisvaltainen kaikkine oireineen, että itse ainakin syön mieluummin rautaa, nyt kun vihdoin sain arvot kohdilleen. Lisäravinteista saitkin hyviä vinkkejä. Magnesiumia en ottaisi purkista vaan suun kautta. Itse syön folaatin, raudan, sinkin ja seleenin purkista sekä tietysti jodin. Minulla oli siitä raju puute. Ja tuo magnesium sen takia, että se on yhteydessä taas kalsiumiin ja kalsiumin vaje taas aiheuttaa monta ongelmaa. 

 

 

 

Kiitos tässäkin taas paljon uutta tietoa! 

En tiedä onko vajis autoimmuunipohjainen.

Aikoinaan tsh nousi yli 4 kun normaalisti se oli 0.9. Samalla t4 laski. Silloin aloitettiin lääkitys ja tehosi oireisiin nopeasti. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöllä alkava selkäkipu, joka herättää unesta, on merkittävä varoitusmerkki tulehduksellisesta reumasairaudesta. Monet kokevat, että kipu voimistuu erityisesti yön toisella puoliskolla ja pakottaa kääntymään vuoteessa tai nousemaan ylös. Tulehdusprosessi on aktiivisimmillaan levon aikana, kun keho on paikallaan pitkään. Tämä eroaa selvästi mekaanisesta selkäkivusta, joka tyypillisesti helpottaa makuuasennossa ja yölevon aikana.

Jatkuva väsymys on yksi selkärankareuman vaikeimmin ymmärrettävistä oireista, joka vaikuttaa merkittävästi päivittäiseen elämään. Tulehdusprosessi kuluttaa kehon voimavaroja jatkuvasti, mikä aiheuttaa syvää uupumusta, joka ei helpota normaalilla levolla. Monet kuvaavat väsymystä tunteeksi, joka tekee tavallisista arjen askareista, kuten kaupassa käynnistä tai siivoamisesta, erittäin raskaita. Tämä eroaa tavallisesta ikääntymiseen liittyvästä väsymyksestä voimakkuudeltaan ja kestoltaan.

Olen pohtinut reuman mahdollisuutta kun myös nuo jalkapöydät särkevät eniten yöllä. Mulla on juuri noin että kipu ei helpotu maatessa vaan on silloin pahinta. Sitten alan pyörimään kun koko ranka tuntuu olevan tulessa. Harmi vain ettei mun tapauksessa voi olla toi reumakaan koska mulla on tosiaan katsottu ne reumalabrat ja ne oli ok.

Ai niin eikä syy ole sängyssä. Sama homma myös hotelleissa ja mökillä. Ap

Selkärankareuma ei välttämättä näy veriarvoissa mitenkään, kaikilla ei nouse edes tulehdusarvot. Reumatekijä liittyy nivelreumaan, ei selkärankareumaan. 

Jos kyse on siitä, niin rauta pois, se pahentaa tulehdusta. Buranaa ja Panadolia ensiavuksi kunnon annoksella ja reumatologin vastaanotolle tutkimuksiin.


Tv. Selkärankareumaatikko

Millaisia oireita sulla oli? Ja tehtiinkö diagnoosi siis magneettikuvan löydösten perusteella? 

 

Sen olen huomannut että rautalisä pahentaa oloa. Musta tulee turvonneempi, kiukkuinen ja raajat tuntuu painavilta. Ainoa positiivinen vaikutus on se että nukun paremmin kun syön rautaa. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi