Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihme mua vaivaa? Omituista oireilua

Vierailija
28.05.2026 |

Kilpirauhasen vajaatoiminta ollut vuosia ja se on tasapainossa.

Pitkään jatkunut tolkuton väsymys mikä hellitti hieman kun aloitin rautakuurin ja sain ferritiinin sataan.

Migreenit voimistuneet ja selkäranka on jäykkä. Varsinkin koko vasen puoli selästä on aivan omituinen. Kipu on jäytävää.

Jalat koko ajan maitohapoilla ja lihakset jumissa. Välillä herään siihen että olen aivan jäykistynyt, kädet on puutunut ja syke laskenut 40. Sen jälkeen oksettaa.

 

Pään mri ja eeg otettu ja molemmat oli puhtaat. Tästä syystä oireet kuitattiin psyykkisiksi.

Pari viikkoa sitten aloitin vesijumpan ja kaikki on mennyt pahemmaksi. 

Olen niin väsynyt etten jaksa tehdä mitään. Selkää särkee, jalat ovat aivan jäykät vaikka venyttelen ja pyörin kaiket yöt koska selkä sattuu.

Nyt uutena oireena on kova jalkapöytien särky. Vesijumpan piti olla kiva piristys ja yhtäkkiä olenkin aivan raato.

Siis mikä mulla on? En todellakaan usko että tämä on psyykkistä ja esim ALS kummittelee mielessä kun jalat ovat oudot.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä alkava selkäkipu, joka herättää unesta, on merkittävä varoitusmerkki tulehduksellisesta reumasairaudesta. Monet kokevat, että kipu voimistuu erityisesti yön toisella puoliskolla ja pakottaa kääntymään vuoteessa tai nousemaan ylös. Tulehdusprosessi on aktiivisimmillaan levon aikana, kun keho on paikallaan pitkään. Tämä eroaa selvästi mekaanisesta selkäkivusta, joka tyypillisesti helpottaa makuuasennossa ja yölevon aikana.

Jatkuva väsymys on yksi selkärankareuman vaikeimmin ymmärrettävistä oireista, joka vaikuttaa merkittävästi päivittäiseen elämään. Tulehdusprosessi kuluttaa kehon voimavaroja jatkuvasti, mikä aiheuttaa syvää uupumusta, joka ei helpota normaalilla levolla. Monet kuvaavat väsymystä tunteeksi, joka tekee tavallisista arjen askareista, kuten kaupassa käynnistä tai siivoamisesta, erittäin raskaita. Tämä eroaa tavallisesta ikääntymiseen liittyvästä väsymyksestä voimakkuudeltaan ja kestoltaan.

Vierailija
22/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus,passiivinen elämä...

 

Kannattas liikkua joskus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Long covid.

Vierailija
24/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko nainen ja ikä?

Sopiiko vaihdevuosioireisiin.

Juu n ja täytän tänä vuonna 40.

Kaikki hormonilabrat otettiin kun mulla on ollut kovaa turvotusta. Kaikki kunnossa eikä mikään niissä viitannut esivaihdevuosiin. Ap

Joo, eli pahin vielä edessä. Pahimmat vuodet ovat 46-53.

Miksi alapeukku! Se on totuus. Ja kun oot 50v niin tuu sitten valittamaan. Vaihtareissa tulee pelkkää miinusta. Päälle vielä kilot kertyy herkästi ja limakalvot kuivuu että sattuu! Tämä koskee monia. Todella monia.  Jos vaihtari on 51v niin kolme vuotta siitä molempiin suuntiin on pahimmat oireet, ja ensioireet 48-50 ehkä itsellä oli ne kaikkein karmeimmat.

Vierailija
25/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun vajaatoiminta ei oo tasapainossa. Se, että arvot on ”viitteissä”, että ne on oikealla tasolla sulle. Noi lihasjäykkyydet ja -kivut, oksettamiset, matala syke yms. on kaikki ihan selkeitä oireita.

Annosta jouduttiin lisäämään elokuussa. Laskenut ferritiini heikensi kilpirauhasarvoja joten annokseen tehtiin pieni lisäys. Nyt ferrit tosiaan noussut. 

Tsh oli laskenut ja t4 noussut mutta en nyt kuollaksenikaan muista mitä ne oli. Lääkäri soitti ja kertoi arvot puhelimessa ja totesi että jatketaan edelleen sillä uudella annostuksella. Tsh varmaan max 1,7. 

Oon sairastanut vajista vuosia mutta en ole tiennyt että siihen voi liittyä lihasjäykkyyttä tai kipua. Ohhoh. Kiitos kun kerroit! Ap

Eipä kestä. Mulla tulee itselleni lihasoireita kun oon vajaalla, selän jäykkyys ja lihaskrampit on tuttuja, samoin jaloissa on kipuja ja särkyjä. Googlaa lihasoireinen Hashimoton tyreoidiitti, löytyy Duodecim-lehdestä.

Vierailija
26/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko syönyt antibioottikuuria lähiaikoina?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesijumpan aloitit ja et osaa 1+1 ? Löytynyt lihakset ei muuta kummempaa. 

Vierailija
28/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käy reumatestissä.

Olen käynyt muutama vuosi sitten. Mulla on ollut välillä yksittäisiä psoriasisläiskiä ja nivelpsorin mahdollisuus poissuljettiin reumakokeilla. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesijumpan aloitit ja et osaa 1+1 ? Löytynyt lihakset ei muuta kummempaa. 

Tämä ei ole lihassärkyä... Ap

Vierailija
30/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Esi) vaihdevuodet, stressi, burn out... 

 

Mulla auttoi mystisiin (sekä fyysisiä että psyykkisiä) oireisiin akupunktio, ashwagandha, magnesium sekä se, että rauhoitun kaikki illat seiskasta eteenpäin sille, että nautin rauhassa kotona iltateen ja sitten katson jotain hyvä mielen ohjelmaa tai luen kirjaa ja menen ajoissa nukkumaan. En olisi koskaan uskonut, kuinka paljon näillä pienillä muutoksilla olo voi parantua. 

 

Toki aina kannattaa pitää myös kirjaa oireista ja ilman muuta käydä lääkärissä jos olo pahenee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko syönyt antibioottikuuria lähiaikoina?

En ole syönyt antibiootteja. Ap

Vierailija
32/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituus ja paino ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun vajaatoiminta ei oo tasapainossa. Se, että arvot on ”viitteissä”, että ne on oikealla tasolla sulle. Noi lihasjäykkyydet ja -kivut, oksettamiset, matala syke yms. on kaikki ihan selkeitä oireita.

Annosta jouduttiin lisäämään elokuussa. Laskenut ferritiini heikensi kilpirauhasarvoja joten annokseen tehtiin pieni lisäys. Nyt ferrit tosiaan noussut. 

Tsh oli laskenut ja t4 noussut mutta en nyt kuollaksenikaan muista mitä ne oli. Lääkäri soitti ja kertoi arvot puhelimessa ja totesi että jatketaan edelleen sillä uudella annostuksella. Tsh varmaan max 1,7. 

Oon sairastanut vajista vuosia mutta en ole tiennyt että siihen voi liittyä lihasjäykkyyttä tai kipua. Ohhoh. Kiitos kun kerroit! Ap

Eipä kestä. Mulla tulee itselleni lihasoireita kun oon vajaalla, selän jäykkyys ja lihaskrampit on tuttuja, samoin jaloissa on kipuja ja särkyjä. Googlaa lihasoireinen Hashimoton tyreoidiitti, löytyy Duodecim-lehdestä.

Kiitos mä googlaan tuon! Ihanaa kun saa uutta tietoa ja apua. :) Ap

Vierailija
34/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yöllä alkava selkäkipu, joka herättää unesta, on merkittävä varoitusmerkki tulehduksellisesta reumasairaudesta. Monet kokevat, että kipu voimistuu erityisesti yön toisella puoliskolla ja pakottaa kääntymään vuoteessa tai nousemaan ylös. Tulehdusprosessi on aktiivisimmillaan levon aikana, kun keho on paikallaan pitkään. Tämä eroaa selvästi mekaanisesta selkäkivusta, joka tyypillisesti helpottaa makuuasennossa ja yölevon aikana.

Jatkuva väsymys on yksi selkärankareuman vaikeimmin ymmärrettävistä oireista, joka vaikuttaa merkittävästi päivittäiseen elämään. Tulehdusprosessi kuluttaa kehon voimavaroja jatkuvasti, mikä aiheuttaa syvää uupumusta, joka ei helpota normaalilla levolla. Monet kuvaavat väsymystä tunteeksi, joka tekee tavallisista arjen askareista, kuten kaupassa käynnistä tai siivoamisesta, erittäin raskaita. Tämä eroaa tavallisesta ikääntymiseen liittyvästä väsymyksestä voimakkuudeltaan ja kestoltaan.

Olen pohtinut reuman mahdollisuutta kun myös nuo jalkapöydät särkevät eniten yöllä. Mulla on juuri noin että kipu ei helpotu maatessa vaan on silloin pahinta. Sitten alan pyörimään kun koko ranka tuntuu olevan tulessa. Harmi vain ettei mun tapauksessa voi olla toi reumakaan koska mulla on tosiaan katsottu ne reumalabrat ja ne oli ok.

Ai niin eikä syy ole sängyssä. Sama homma myös hotelleissa ja mökillä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatko tyroksiinin aamulla tyhjään vatsaan ja sen jälkeen 30 min- tunti ennen aamiaista. Tätä jotkut lääkärit eivät ohjeista.

Vierailija
36/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöllä alkava selkäkipu, joka herättää unesta, on merkittävä varoitusmerkki tulehduksellisesta reumasairaudesta. Monet kokevat, että kipu voimistuu erityisesti yön toisella puoliskolla ja pakottaa kääntymään vuoteessa tai nousemaan ylös. Tulehdusprosessi on aktiivisimmillaan levon aikana, kun keho on paikallaan pitkään. Tämä eroaa selvästi mekaanisesta selkäkivusta, joka tyypillisesti helpottaa makuuasennossa ja yölevon aikana.

Jatkuva väsymys on yksi selkärankareuman vaikeimmin ymmärrettävistä oireista, joka vaikuttaa merkittävästi päivittäiseen elämään. Tulehdusprosessi kuluttaa kehon voimavaroja jatkuvasti, mikä aiheuttaa syvää uupumusta, joka ei helpota normaalilla levolla. Monet kuvaavat väsymystä tunteeksi, joka tekee tavallisista arjen askareista, kuten kaupassa käynnistä tai siivoamisesta, erittäin raskaita. Tämä eroaa tavallisesta ikääntymiseen liittyvästä väsymyksestä voimakkuudeltaan ja kestoltaan.

Olen pohtinut reuman mahdollisuutta kun myös nuo jalkapöydät särkevät eniten yöllä. Mulla on juuri noin että kipu ei helpotu maatessa vaan on silloin pahinta. Sitten alan pyörimään kun koko ranka tuntuu olevan tulessa. Harmi vain ettei mun tapauksessa voi olla toi reumakaan koska mulla on tosiaan katsottu ne reumalabrat ja ne oli ok.

Ai niin eikä syy ole sängyssä. Sama homma myös hotelleissa ja mökillä. Ap

Ei se aina näy verikokeissa. 

Magneettikuvaus on nykyisin tärkein kuvantamismenetelmä sairauden toteamiseksi. Se paljastaa tulehdukset ristiluun ja lantion välisissä nivelissä (sakroiliakaalinivelet) jopa vuosia ennen kuin muutokset näkyvät tavallisessa röntgenkuvassa.

Vierailija
37/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä aina vaan uudestaan lääkäriin valittamaan. Pitäähän siihen helpotusta saada vaikka se olisikin psykosomaattista.  Vaikka en oikeasti usko että olisi. Se on monessa tapauksessa vaan leima joka lyödään siinä vaiheessa kun lääkärin osaaminen loppuu.

Oireisiisi voi ihan hyvin löytyä joku syy (ja apu) jos vaan joku viitsii alkaa tutkimaan.

 

Itse olen kärsinyt jonkin aikaa (useita kuukausia) niskan ja nielun jäykistymisestä. Lihakset ovat pahasti jumissa enkä pysty syömään kuin soseita. Kiinteää ruokaa tai nesteitä en pysty nielemään. Välillä kielikin on aivan jäykkä, eikä syöminen onnistu silloin ollenkaan.

Tätäkin väitettiin ensi psykosomaattiseksi ja sanottiin että itse jännitän lihaksia. Sitten kuitenkin yksi kokenut erikoislääkäri alkoi miettimään että kyse voi olla jostain harvinaisesta sairaudesta. Tutkimukset ovat vielä kesken, mutta niissä on edistytty ja nyt on aloitettu jo lääkityskokeilu. Sen verran on helpotusta tullut, että toisella puolella osa lihaksista on rentoutunut normaaliksi, mutta nieleminen ei vielä onnistu normaalisti.

Vierailija
38/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvotus ja lihasoireet sekä kilppari voivat olla seurausta ruokavaliosta. Liian vähän jodia, kaliumia magnesiumia. Liikaa suolaa. Liika natrium turvottaa. Hyvin tyypilliset puutokset.

Lisää jodinappi tai monivitsku jossa on riittävästi jodia. Lopeta hötön syönti, koska silloin tulee energiaa ilman ravinteita. Syö 2 kpl avokadoa ja 2 kpl banskua päivässä riittävään kaliumin saantiin. Magnesium täydennyksen saa purkista.

Kokeile 2 viikko tai kaksi, niin huomaat auttaako vaiko ei.

Vierailija
39/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöllä alkava selkäkipu, joka herättää unesta, on merkittävä varoitusmerkki tulehduksellisesta reumasairaudesta. Monet kokevat, että kipu voimistuu erityisesti yön toisella puoliskolla ja pakottaa kääntymään vuoteessa tai nousemaan ylös. Tulehdusprosessi on aktiivisimmillaan levon aikana, kun keho on paikallaan pitkään. Tämä eroaa selvästi mekaanisesta selkäkivusta, joka tyypillisesti helpottaa makuuasennossa ja yölevon aikana.

Jatkuva väsymys on yksi selkärankareuman vaikeimmin ymmärrettävistä oireista, joka vaikuttaa merkittävästi päivittäiseen elämään. Tulehdusprosessi kuluttaa kehon voimavaroja jatkuvasti, mikä aiheuttaa syvää uupumusta, joka ei helpota normaalilla levolla. Monet kuvaavat väsymystä tunteeksi, joka tekee tavallisista arjen askareista, kuten kaupassa käynnistä tai siivoamisesta, erittäin raskaita. Tämä eroaa tavallisesta ikääntymiseen liittyvästä väsymyksestä voimakkuudeltaan ja kestoltaan.

Olen pohtinut reuman mahdollisuutta kun myös nuo jalkapöydät särkevät eniten yöllä. Mulla on juuri noin että kipu ei helpotu maatessa vaan on silloin pahinta. Sitten alan pyörimään kun koko ranka tuntuu olevan tulessa. Harmi vain ettei mun tapauksessa voi olla toi reumakaan koska mulla on tosiaan katsottu ne reumalabrat ja ne oli ok.

Ai niin eikä syy ole sängyssä. Sama homma myös hotelleissa ja mökillä. Ap

Ei se aina näy verikokeissa. 

Magneettikuvaus on nykyisin tärkein kuvantamismenetelmä sairauden toteamiseksi. Se paljastaa tulehdukset ristiluun ja lantion välisissä nivelissä (sakroiliakaalinivelet) jopa vuosia ennen kuin muutokset näkyvät tavallisessa röntgenkuvassa.

 

 

Tämäkin on mulle aivan uutta tietoa. Lääkäri sanoi ettei ole mahdollista että kyseessä olisi mikään reuma tai nivelpsori. Ap

Vierailija
40/55 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pituus ja paino ?

Nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi