mitä tehdä kun isovanhemmat sekaantuu lapsen kasvatukseen??
Siis todella Sekaantuu. Eivät hyväksy meidän kasvatusmenetelmiämme, (arestituoli, laskeminen, tms). Vaan haukutaan, että lapsesta tulee suurinpiirtein rikollinen tuolla menolla, (mehän siis jo kait ollaan niitä..).
Ollaan sanottu ihan suoraan, että me kasvatetaan näin ja haluttais, että ne kunnioittais meidän menetelmiä ja tekis samoin kun lapsi heillä hoidossa. ja myös, että asia ei heille kuulu.
Tuntuu, että tekevät kaiken tahallaan päinvastoin.
Lapsi on ihan sekaisin, jos ollaan molemmat paikalla. Kun tietenkin luulee, että mummo tulee heti hätään ja toimii mummon " säännöillä" , jotka EI tosiaan meidän aikana käy päinsä. Mummolassa vietetyn päivän jälkeen on ihan kuriton, vaikka muuten onkin kiltti.
En haluais enää antaa lasta heille hoitoon. Voinko olla antamatta?? Siis riistää lapselta toiset isovanhemmat? Toisten kanssa ei olekaan mitään ongelmia.
Niin, lisäisin vielä, että välit on tosi tulehtuneet. Luulen, että jos ne vois, niin ne veis koko lapsen meiltä. Mun mielestä tää alkaa olla jo ihan sairasta touhua heidän puoleltaan.. sanovat ihan suoraan etteivät aio noudattaa toiveitamme. Apua, onko kohtalotovereita, vaikka toivonkin ettei....
Kommentit (4)
niin voitte toki jatkaa omalla linjalla. Mutta ette silloin voi edellyttää hoitoapua isovanhemmilta.
Itse en sietäisi että kukaan puuttuu kasvatuspuuhiini mutta en myöskään laita lapsiani mummolaan hoitoon - ristiriitoja ei synny. Lapset vierailevat mummolassa jos molemmat osapuolet niin tahtovat ja siellä ollessaan on mummolan säännöt.
Kotona ollaan mun ja mieheni säännöillä. En edellytä vanhemmiltani samoja linjauksia kun itse teen, mutta en myöskään oleta heiltä hoitoapua.
Meillä ei syödä arkisin karkkia, mummolassa saa olla vaikka kuinka sokerihumassa. Meillä ei saa nukkua vanhempien sängyssä, mummolassa saa nukkua mummon kainalossa. Kyllä lapsi nämä erot ymmärtää ja osaa nauttia mummolan vapaudesta.
Kiitos vinkeitä. täytyy yrittää luovia...
ei kai siinä ollut niin pakottamisesta kiinni kun kunnioituksesta...kai olisi kohtuullista että isovanhemmat tukisivat lasten vanhempia ja vähintäänkin kunnioittaisivat lasten vanhempien ajatusta miten toimitaan eri tilanteissa - vaikka mummolassa olisikin hiukan eri säännöt
omien ja tuttujen tilanteita seuranneena en voi muuta johtopäätöstä vetää että vaikka miniä olisi kuinka " hyvä" tahansa niin miehen äidin mielestä se ei tiedä lasten kasvatuksesta mitään
itse myös ratkaissut niin että miehen vanhempien luona saavat olla mummolan tavalla, ei se niin vakavaa kun suht harvoin kuitenkin
oma linjani on että jos(kun) anoppi haluaa vinoilla, vinoilkoon, minä olen päättänyt olla provosoitumatta - mitä väliä sillä on jos joku mummeli kiukuttelee, evvk
että omalla linjalla kasvatetaan. isovanhemmilla on omat sääntäns' ä ja kun lapset ovat siellä, on heidän sääntönsä. kun me olemme paikalla noudatetaan meidän tapoja.
lapset ovat sopeutuneet siihen hyvin ja tietävät systeemin. ja sukuolvien välillä on nyt rauha, vaikka aluksi jouduttin paljonkin vääntämään.
älä riistä lapsilta isovanhempia. mutta pysykää tiukkana- teillä on oikeus kasvattaa lapsenne kuten parhaaksi katsotte.
ainut milloin en antaisi isovanhemmille vapaita käsiä on ruumiillinen kuritus.