HS: Lihavuus maksaa Suomelle yli seitsemän miljardia euroa vuodessa
Lihavuus lisää merkittävästi sydäntauteja, aivohalvauksia, munuaisten vajaatoimintaa, kihtiä, useita syöpätyyppejä ja muita sairauksia. (...) tutkimuksen mukaan maassamme oli 1,2 miljoonaa lihavaa aikuista, joilla ylimääräistä painoa on keskimäärin 25 kiloa. Heidän lisäkseen oli puoli miljoonaa, joilla liikapainoa on vähemmän, mutta ylimääräinen rasva on kertynyt haitallisesti vatsaonteloon ja maksaan. Tämä keskivartalolihavuus aiheuttaa monia sairauksia. Suomessa on yli miljoona rasvamaksapotilasta, 700 000 unihäiriöistä ja 400 000 tyypin 2 diabetesta sairastavaa, joilla melkein kaikilla sairaus johtuu lihavuudesta.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012020190.html
Mitä ajatuksia tää sussa herättää? Kenties hyvinkin kehopositiivisia?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan laihdu sillä että märiset täällä muiden kiloista!
Keskustelupalstoilla märistään. Mene pois, jos se ei sinulle sovi.
Valtiovarainministeriössä voitaisiin suorittaa laskutoimitus että maksaako lihavuus enemmän vai sen hoito, esim jokaiselle miljoonalle lihavalle lääkehoito, karkeasti: 12 kk x 100 €/kk x 1000 000 = 1200 000 000 € = 1,2 miljardia €.
Ei se tietenkään ihan noin yksinkertaista ole mutta tuosta saa osviittaa siitä että tuleeko hoidon tarjoaminen halvemmaksi vai ei.
Suomessa todella monessa ravintoloissa on tarjolla buffet koska suomalaiset rakastavat buffet ruokailuja. Mutta ongelmaksi juurikin koituu että ihmiset ottavat buffetissä isoja annoksia ja syövät siihen päälle ison kasan leipää.
Suomessa esimerkiksi fazer tuuttaa jokaisena sesonkina uutuus karkkeja ja jäätelöitä. Miksi pitää jatkuvasti kehitellä uusia turhia herkkuja?
Usein näkee tarjouksessa näitä 10e 5suklaalevyä marabou tai Fazer.
Jäätelöt 10e 3pakettia tai 10e 4pakettia.
Herkku tarjouksia on ihan älytön määrä Suomessa kun selaat tarjouslehtiä.
Harvemmin mistään oikeasti terveellisestä on noin hyviä tarjouksia.
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Suomessa todella monessa ravintoloissa on tarjolla buffet koska suomalaiset rakastavat buffet ruokailuja. Mutta ongelmaksi juurikin koituu että ihmiset ottavat buffetissä isoja annoksia ja syövät siihen päälle ison kasan leipää.
Suomessa esimerkiksi fazer tuuttaa jokaisena sesonkina uutuus karkkeja ja jäätelöitä. Miksi pitää jatkuvasti kehitellä uusia turhia herkkuja?Usein näkee tarjouksessa näitä 10e 5suklaalevyä marabou tai Fazer.
Jäätelöt 10e 3pakettia tai 10e 4pakettia.
Herkku tarjouksia on ihan älytön määrä Suomessa kun selaat tarjouslehtiä.
Harvemmin mistään oikeasti terveellisestä on noin hyviä tarjouksia.
Kuka lie se ilkimys, joka pakottaa kehopositiivisen ihralöllykän ahmimaan niin paljon buffetissa ja mättämään ostoskärrynsä täyteen uutuusherkkuja ja kaikkea muuta epäterveellistä mässyä? : (
Pitäisi pureutua taas kerran lihavuuden syihin. Stressi, hormonit, mielenterveys, ultraprosessoidut kuolintarvikkeet, unettomuus. Mun lihavuus oli selvässä syy-yhteydessä edellämainittuihin.
Ei se auta, että kehotetaan syömään vähemmän kuin kuluttaa. Pitää laittaa kokonaan kaikki asiat uusiksi. Ei ole helppo homma, eikä kovin halpakaan.
No tuohon menoon pitää Purran kohdistaa siiten leikkauksia. Lihavuusleikkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi pureutua taas kerran lihavuuden syihin. Stressi, hormonit, mielenterveys, ultraprosessoidut kuolintarvikkeet, unettomuus. Mun lihavuus oli selvässä syy-yhteydessä edellämainittuihin.
Ei se auta, että kehotetaan syömään vähemmän kuin kuluttaa. Pitää laittaa kokonaan kaikki asiat uusiksi. Ei ole helppo homma, eikä kovin halpakaan.
Mutta pitemmän päälle tulee halvemmaksi ja myös elämänlaadun tasolla laadukkaammaksi. Ja kyllä minä vaan itse olen päättänyt jättää pizzat, karkit, keksit yms. vain juhlahetkiin. Jokainen voi saman päätöksen tehdä. Ja olla absolutisti niin kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Homma lähtee menemään pieleen jo esiopetuksen tarjoamasta lisäainein kyllästetystä hiilihydraattimössöstä jota myös kouluruoaksi kutsutaan. Metabolinen oireyhtymä kylvetään ihmisiin jo reilusti alle varsinaisen kouluiän.
Kyllä se kroppa tuon kestää jos kotona ravinnon laatu on hyvä, toki tuo laitosruoka on surkeaa suurimmaksi osaksi. Kouluruoasta jos puhutaan niin huimasti laadukkaampaa se silti on kuin ne limut, energiajuomat, karkit ja leivonnaiset mitä monet koululaiset nykyään hakevat kaupasta kouluruoan syömisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
eikö sinulla ole elämässä muuta sisältöä kuin märistä muiden läskeistä?
Onhan tuo aivan valtavan merkittävä kansanterveydellinen ja kansantaloudellinen ongelma.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Huumeiden ja alkoholin suurkuluttajat vahingoittavat itsensä lisäksi myös muita ihmisiä, niin perheenjäseniään kuin satunnaisia tuntemattomia. Lihavat vahingoittavat vain itseään. Laske siitä miten suuret kulut kenestäkin on.
Vahingoittavathan elintapojensa - muut sairaudet erikseen - vuoksi lihavat koko yhteiskuntaa, syövät kaiken muun lisäksi yhteisiä resursseja. Kalliiksi tulee.
Nyt pitäisi jokaisen lihavan mennä itseensä - ja hävetä.
Varmaan sitten kannattaisi harkita niiden laihdutuslääkkeiden kelävähennysoikeutta. Sekä lihavuusleikkauksien tarjoamista yhteiskunnan puolesta.
Halvemmaksi varmaan tulisi, jos lihavuuden hoitoon saisi muutakin apua kuin vain: syö vähemmän tai yleinen paheksunta
Mitä hesari tahtoi siis tällä artikkelillaan kertoa?
Vierailija kirjoitti:
"Vuonna 2017 julkaistun tutkimuksen mukaan maassamme oli 1,2 miljoonaa lihavaa aikuista, joilla ylimääräistä painoa on keskimäärin 25 kiloa. Heidän lisäkseen oli puoli miljoonaa, joilla liikapainoa on vähemmän, mutta ylimääräinen rasva on kertynyt haitallisesti vatsaonteloon ja maksaan. Tämä keskivartalolihavuus aiheuttaa monia sairauksia."
Siis tarkoittaako tuo, että oikeasti 1,2 miljoonalla ihmisellä BMI 25:sta on vielä päälle 25 kiloa?! Eli jos laihtuisivat 25 kiloa, olisivat juuri normaalipainon YLÄrajalla.
Minulla on nykyään lähemmäs BMI 25. Riippuu päivästä. Tänään BMI 25.6.
Ihan hyvä, ok paino tämäkin on. Pulleana itseäni pidän, mutta koskaan en ole ollut elämässäni näin terve. Vyötärö alle 80 cm, tai ainakin sen lähellä.
Toki tavoite on laihduttaa vielä. Tai lihastreeniä ehkä tehdä, kiinteyttää kehoa.
Lähtö BMI vuosia sitten oli 33.2. Lapsesta asti olen ollut pullea, pientä ylipainoa, lopulta lihava. Eskari-ikäisenä äiti sanoi, että pitää laihduttaa pömppö pois (oksennus tulee suuhun, PÖMPPÖ, YÄKS MIKÄ SANA). Mutta ei hitto, kun niitä kuvia katsoo, se oli vain lapsen pyöreyttä. Tilanne revähti läskiksi vasta kolmosluokalla, ja oli jo ennen sitäkin petrattavaa.
Hauskin juttu?
Kyllä lapsena, kyllä sitä lapsena äiti puhui laihtumisesta, pitää pudottaa pömppö pois, jotta voi pitää tietynlaisia vaatteita :)
Nykyään?
75 kiloa kuulostaa hänen suuhunsa HOIKALTA painolta minulle, 174.5 senttimetriselle!! Ja kun lapsena se oli niin tärkeää saada pömppö pois...
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sitten kannattaisi harkita niiden laihdutuslääkkeiden kelävähennysoikeutta. Sekä lihavuusleikkauksien tarjoamista yhteiskunnan puolesta.
Halvemmaksi varmaan tulisi, jos lihavuuden hoitoon saisi muutakin apua kuin vain: syö vähemmän tai yleinen paheksunta
Mitä hesari tahtoi siis tällä artikkelillaan kertoa?
Miksi ihmiset on tyhmistyneet niin, että mättävät ostoskärrynsä täyteen sipsejä ja suklaalevyjä ja muuta moskaa?
Paslatamamojen osuus tuosta n. 80 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vuonna 2017 julkaistun tutkimuksen mukaan maassamme oli 1,2 miljoonaa lihavaa aikuista, joilla ylimääräistä painoa on keskimäärin 25 kiloa. Heidän lisäkseen oli puoli miljoonaa, joilla liikapainoa on vähemmän, mutta ylimääräinen rasva on kertynyt haitallisesti vatsaonteloon ja maksaan. Tämä keskivartalolihavuus aiheuttaa monia sairauksia."
Siis tarkoittaako tuo, että oikeasti 1,2 miljoonalla ihmisellä BMI 25:sta on vielä päälle 25 kiloa?! Eli jos laihtuisivat 25 kiloa, olisivat juuri normaalipainon YLÄrajalla.
Minulla on nykyään lähemmäs BMI 25. Riippuu päivästä. Tänään BMI 25.6.
Ihan hyvä, ok paino tämäkin on. Pulleana itseäni pidän, mutta koskaan en ole ollut elämässäni näin terve. Vyötärö alle 80 cm, tai ainakin sen lähellä.
Toki tavoite on laihduttaa vielä. Tai lihastreeniä ehkä tehdä, kiinteyttää kehoa.
Lähtö BMI vuosia sitten oli 33.2. Lapsesta asti olen ollut pullea, pientä ylipainoa, lopulta lihava. Eskari-ikäisenä äiti sanoi, että pitää laihduttaa pömppö pois (oksennus tulee suuhun, PÖMPPÖ, YÄKS MIKÄ SANA). Mutta ei hitto, kun niitä kuvia katsoo, se oli vain lapsen pyöreyttä. Tilanne revähti läskiksi vasta kolmosluokalla, ja oli jo ennen sitäkin petrattavaa.
Hauskin juttu?
Kyllä lapsena, kyllä sitä lapsena äiti puhui laihtumisesta, pitää pudottaa pömppö pois, jotta voi pitää tietynlaisia vaatteita :)
Nykyään?
75 kiloa kuulostaa hänen suuhunsa HOIKALTA painolta minulle, 174.5 senttimetriselle!! Ja kun lapsena se oli niin tärkeää saada pömppö pois...
Minä huutaisin kauhusta, jos tällaisena 171 cm pitkänä painaisin 71 kg. Normaalipainon yläraja on liian lavea.
Tuo on niin totta ! Mun NS töissäni on ainakin 5 ylilihavaa ihmistä. Yks ei jaksa edes kävellä lyhyttäkään matkaa ulkona. Ei edes talon ympäri ! Se on muutenkin tosi laiska ! Ja häpeäksi. En ymmärrä, miksi tänne pitää ängetä sellaisia häpeällisiä ihmisiä ! Ja muutkin sellaiset hävettävät !!! Että kehtaavat olla niin laiskoja !!!!!!!