Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2028 alkaen 10 vuoden passit tulevat. Pitää asioida aina henk. koht. poliisiasemalla. Alaikäiset eivät saa 10 v passia.

Vierailija
28.05.2026 |

Kuulutko tähän ihmisjoukkoon? Et voi saada 10 vuoden passia

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f07b9502-b9a0-4647-995d-ebdcd4551…

Olenpas mä hyvä otsikoimaan uutisen ytimen.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua kauheasti kiinnosta matkustelu. Tuskin siis passia tarviin. Olen käynyt joskus portugalissa mutta siitä on 15 vuotta. Mökkini on paras lomapaikka.

Kyllähän passia tai henkilökorttia tarvitsee muuhunkin kuin matkusteluun. Ajokortti käy moneen arkiseen paikkaan henkilöllisuuden todistamiseen, vaikka ei olekaan virallinen henkkari, mutta onhan aikuisen ihmisen elämässä takuulla tilanteita, joihin ajokortti ei riitä.

Tämäkin on aivan sieltä, poliisille riittää ajokortti mutta jossain s pankissa pitää olla henkilötodistus.Ajokortin pitäisi kelvata missä tahansa tilanteessa henkilöllisyyden varmistamiseen.

Ajokortti on ajo-oikeuden tarkistusta varten, ei henkilöllisyyden.

Mitä selität, se on aina ennen toiminut myös henkilötodistuksena, poliisin myöntämä.

Ajokortti ei ole virallinen henkilötodistus, vaikka se moneen arkiseen asiointiin henkkariksi käy. Ainoastaan passi ja henkilökortti ovat virallisia, poliisin myöntämiä henkilöllisyystodistuksia.

Vierailija
42/57 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taannutaan kun pitää käydä paikan päällä. Mitä niille sormenjäljille tapahtuu kun ne ei ole ikuisia vaan pitää uudelleen käydä näyttämässä? Tunnistautua voi pankitunnuksin. Ja kai sitten panostetaan asiakaspalveluun niin että aikoja on saatavilla reilusti ja kun paikan päälle menee ilman ajanvarausra on tarpeeksi henkilökuntaa purkamassa jonoja?

Eikä nykyäänkin pidä 10v välein käydä paikan päällä? Siis joka toinen kerta kun passia uusii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh heijaa. Tulee olemaan masiivinen ruuhka poliisiasemilla kun 10 vuoden passi tulee voimaan. Moni lykkää passin hakua siihen että saa sen 10 vuoden passin. Onnea vain hakijoille ja lupavirkailijoille.

No sitten pitää vain odottaa vapaita aikoja, ei ne virastot ole yhtään pidempään auki. Minulla vanheni henkkarit juuri kun korona rajoitukset poistuivat ja ilmeisesti kaikki hakivat passia ja niitä vapaita aikoja oli vaikea saada, mutta ei siinä muu auta kuin odottaa.

Olen uusimassa kesän/syksyn aikana ja katsoin jo ennakkoon ajanvarausaikoja poliisiasemalle. No eipä löytynytkään kuin vasta kuukauden päähän eka. Sama tilanne ympäryskuntien poliisiasemilla eli sen nopeampi ei ole. No passini on voimassa vielä marraskuuhun joten hyvin ehdin. Mutta heille joilla yhtäkkiä tulee tarve ja on u,peutunut onkin eri asia. Ei tuu olemaan vapaita aikoja kuukauden päässä. Se on saletti.

Voi mennä ilman ajanvaraustakin. Niin minä tein kun ei tuntunut löytyvän vapaita aikoja. Ja pääsin heti kun ketään muita siellä ei ollut! Pari minuuttia meni koko käyntiin.

Vierailija
44/57 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kun suomalaisten ostovoima tuhottiin pysyvästi valtavalla ahneudella 2020-2026 ei ole tarvetta matkustella eikä tarvetta passille

Passia/hlökorttia tarvitaan virallisena tunnistusasiakirjana.

Hyvin pärjää ilmankin. En ole tarvinut passia kuin matkustaessa.

Vierailija
45/57 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua kauheasti kiinnosta matkustelu. Tuskin siis passia tarviin. Olen käynyt joskus portugalissa mutta siitä on 15 vuotta. Mökkini on paras lomapaikka.

Kyllähän passia tai henkilökorttia tarvitsee muuhunkin kuin matkusteluun. Ajokortti käy moneen arkiseen paikkaan henkilöllisuuden todistamiseen, vaikka ei olekaan virallinen henkkari, mutta onhan aikuisen ihmisen elämässä takuulla tilanteita, joihin ajokortti ei riitä.

Tämäkin on aivan sieltä, poliisille riittää ajokortti mutta jossain s pankissa pitää olla henkilötodistus.Ajokortin pitäisi kelvata missä tahansa tilanteessa henkilöllisyyden varmistamiseen.

Mitä selität, se on aina ennen toiminut myös henkilötodistuksena, poliisin myöntämä.

Niitähän ei enää myönnä poliisi vaan liikenne-ja viestintävirasto ja siksi ei ole virallinen henkkari. 

Vierailija
46/57 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkevää ettei alaikäiset saa 10 vuoden passia. 10 vuotiaana valokuva 20 vuotiaan passissa?ja allekirjoitus, jos sitä vielä käytetään. 

Vierailija
47/57 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitähän ei enää myönnä poliisi vaan liikenne-ja viestintävirasto ja siksi ei ole virallinen henkkari. 

Ja ennen kävi kuvallinen kelakortti. 

Vierailija
48/57 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan aina oman passikuvani, jotta saan edustavan, mutta asiallisen ja säästää rahaa. Jatkossa ei vissiin saa itse ottaa ellei ole koulutusta valokuvaamisesta.

Vierailija
49/57 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taannutaan kun pitää käydä paikan päällä. Mitä niille sormenjäljille tapahtuu kun ne ei ole ikuisia vaan pitää uudelleen käydä näyttämässä? Tunnistautua voi pankitunnuksin. Ja kai sitten panostetaan asiakaspalveluun niin että aikoja on saatavilla reilusti ja kun paikan päälle menee ilman ajanvarausra on tarpeeksi henkilökuntaa purkamassa jonoja?

Täytyy siellä paikanpäällä muutenkin käydä ajoittain. Ei niitä passikuvia voi loputtomiin automaationa lähettää.

Voi,mutta sormenjälki pitää käydä antamassa uudestaan  välillä. (Joka toiseen passiin).

Vierailija
50/57 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkevää ettei alaikäiset saa 10 vuoden passia. 10 vuotiaana valokuva 20 vuotiaan passissa?ja allekirjoitus, jos sitä vielä käytetään. 

Mä menin aikoinaan baariin passilla, minkä olin saanut 12 vuotiaana 😆 oma lapsi sai ekan passin 9 kuukauden ikäisenä, eihän siitä passikuvasta enää neljän vuoden ikäistä tunnistanut, sillä passilla ei viroa kauemmas viitsinyt enää lähteä.

Vierailija
51/57 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäähön siellä nytkin käydä käytännössä joka toisella passilla, joten mikään ei muutu, vaikka passi uusitaan 10 vuoden välein.

Vierailija
52/57 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on helvetin hidasta toimintaa, kun tähänkin muutokseen tarvitaan kaksi vuotta aikaa. 😡

Vierailija
53/57 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh heijaa. Tulee olemaan masiivinen ruuhka poliisiasemilla kun 10 vuoden passi tulee voimaan. Moni lykkää passin hakua siihen että saa sen 10 vuoden passin. Onnea vain hakijoille ja lupavirkailijoille.

No sitten pitää vain odottaa vapaita aikoja, ei ne virastot ole yhtään pidempään auki. Minulla vanheni henkkarit juuri kun korona rajoitukset poistuivat ja ilmeisesti kaikki hakivat passia ja niitä vapaita aikoja oli vaikea saada, mutta ei siinä muu auta kuin odottaa.

Olen uusimassa kesän/syksyn aikana ja katsoin jo ennakkoon ajanvarausaikoja poliisiasemalle. No eipä löytynytkään kuin vasta kuukauden päähän eka. Sama tilanne ympäryskuntien poliisiasemilla eli sen nopeampi ei ole. No passini on voimassa vielä marraskuuhun joten hyvin ehdin. Mutta heille joilla yhtäkkiä tulee tarve ja on u,peutunut onkin eri asia. Ei tuu olemaan vapaita aikoja kuukauden päässä. Se on saletti.

Lentokentältä pikapassi? Tietty maksaa enemmän…

Vierailija
54/57 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää semantiikkaa, valtion virasto, valtio sen myöntää ja tyhmyyttä ettei käy joka paikkaan.

Vierailija
55/57 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun passi menee umpeen ensi vuonna. Olin toiveikas, että saisin 10 vuoden passin. No, toisaalta ei tarvitse ruuhkassa sitä hakea kun moni sitten panttaa sen hakemista.

Lapseni passi pitää myös uusia ja se tapahtuu ennen tuota v.2028. Noinkohan siihen mitään vanhempien tietoja vieläkään tulee. 

Mulla menee passi vanhaksi maaliskuussa 2027 mutta tulen odottamaan että saan sen 10v passin. Ja koska sen joutuu joka tapauksessa hakemaan paikanpäältä eikä voi tilata postissa niin enpä menetä mitään.  Verkossa voi muistaakseni tilata uuden passin jos sen tilaa max vuoden sisällä siitä kun vanha meni vanhaksi joten oletan että voin käyttää vanhaa tunnistautumisen uutta passia hakiessani 2028. Toki pankkipalveluihin en pääse sitten käsiksi konttorissa ilman passia. Sukulainen joutuu todistamaan mun puolesta kuka olen. 

Vierailija
56/57 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah. Juuri niin meinaan tehdä että odotan että tulee voimaan uusi säännös. Passini on nyt vanhentunut. Kuinkahan monta samanlaista on odottamassa sitä.

Vierailija
57/57 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä muutos! Olen lykännyt passin uusimista kun ei ole järkeä hommata sitä viideksi vuodeksi pöytälaaatikkoon seisomaan. Kymmenen vuotta voimassa, nyt sen voikin jo hakea :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi