Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokapäiväkirjan pitäminen

Vierailija
28.05.2026 |

Aloin tänään pitää ruokapäiväkirjaa. Thl:n ilmainen Fineli -ruokapäiväkirja kyseessä. On mielenkiintoista saada tietoa syömästään ruoasta. Aamupala vaikutti heti hyvältä numeroiden valossa. Painoa olisi hyvä saada noin viitisen kiloa pois, mutta eipä tuo pakollista ole. Olen tällä hetkellä lievästi ylipainoinen, mutta lihaksikas. Ylipäätään kiinnostaa, että kaikkia ravintoaineita tulee riittävästi.

Onko muita ruokapäiväkirjan pitäjiä? 

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kertaan monesti ateriapäiviä ja jopa viikkoja. Aina ei jaksa ja ehdi suunnitella jotain uutta ja ihmeellistä enkä koe tutuissa ja turvallisissa ruoissa olevan mitään vikaakaan. 

Vierailija
42/46 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kertaan monesti ateriapäiviä ja jopa viikkoja. Aina ei jaksa ja ehdi suunnitella jotain uutta ja ihmeellistä enkä koe tutuissa ja turvallisissa ruoissa olevan mitään vikaakaan. 

Kyllä, meal prepping on hyvä juttu monesta syystä.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jei, 1500 kcal tullut tänään. Ravintoainetilanne tosi hyvä Finelin mukaan. Vielä iltapala jäljellä tänään. 

Kannustan muitakin kokeilemaan tätä ruokapäiväkirjaa!

-ap

Vierailija
44/46 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan pitänyt ruokapäiväkirjaa. Täytyykö siinä punnita kaikki mitä syö vai arvioidaan vaan esim lautasellinen puuroa tai kaksi perunaa ?

Vierailija
45/46 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan pitänyt ruokapäiväkirjaa. Täytyykö siinä punnita kaikki mitä syö vai arvioidaan vaan esim lautasellinen puuroa tai kaksi perunaa ?

No, se riippuu siitä kuinka tarkka haluaa olla. Esimerkiksi perunat voivat olla keskenään todella eri kokoisia, joten niissä on eri määrä energiaa. Tuossa Finelin ruokapäiväkirjassa onkin ainakin hedelmien kohdalla niin, että siellä on erilaisia vaihtoehtoja: pienikokoinen kpl, keskikokoinen kpl, iso kpl, g, dl jne. Eli voi itse vaikuttaa siihen, mitä mittayksikköä haluaa käyttää ja kuinka tarkka haluaa olla. 

Eilen tuli sattumalta juuri suunnittelemani 1800 kcal. Tänään aamupala 370 kcal. Hienosti tuli eilen ravintoaineita ruoista ja myös heti tänään aamupalalla. Kannustaa kyllä terveellisempään syömiseen, kun näkee numeroina oletetun vaikutuksen terveyteen. Mulla ei siis ole ulkonäkösyyt tässä taustalla, vaan terveys.

-ap

Vierailija
46/46 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vielä mieleen lisätä, että jos vaikka joka aamu tekee mikrossa lautasellisen kaurapuuroa, niin eihän sitä tarvitse punnita kuin kerran. 1 dl kaurahiutaleita on noin 40 g. Sitten syöttää sen 1 dl tai 40 g kaurahiutaleita tuonne ruokapäiväkirjaan. 

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme