Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokapäiväkirjan pitäminen

Vierailija
28.05.2026 |

Aloin tänään pitää ruokapäiväkirjaa. Thl:n ilmainen Fineli -ruokapäiväkirja kyseessä. On mielenkiintoista saada tietoa syömästään ruoasta. Aamupala vaikutti heti hyvältä numeroiden valossa. Painoa olisi hyvä saada noin viitisen kiloa pois, mutta eipä tuo pakollista ole. Olen tällä hetkellä lievästi ylipainoinen, mutta lihaksikas. Ylipäätään kiinnostaa, että kaikkia ravintoaineita tulee riittävästi.

Onko muita ruokapäiväkirjan pitäjiä? 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä täyttelen Sulamon päiväkirjaa välillä muutaman viikon ajan (niin kauan kuin viitsin). Vuosimaksu on muistaakseni vain 30e, joten olen pitänyt sitä vuosikaudet. Välillä on hyvä muistuttaa itseään, kuinka paljon kaikista herkuista kertyy ylimääräisiä kaloreita.

Joo, herkut on oikeasti todella energiatiheitä! Vaikka söisi kuinka pienen herkun, tulee siitä helposti 100-200 ylimääräistä kilokaloria. Jos pystyy valitsemaan vaikka omenan tai pari nektariinia esimerkiksi jäätelön sijasta, tilanne on paljon parempi. Mutta en mä kyllä sellaistakaan halua, ettei koskaan voisi syödä esimerkiksi jäätelöä.

-ap

Minä olen pakastanut tekemääni sokeritonta marja- tai hedelmärahkaa jäätelöpuikkomuoteissa. Se on nykyään minulla jäätelönkorviketta. 

Kaloreita voi kertyä yllättävän paljon terveelliseksi mielletyistä lähteistä. Minulle oli yllätys, kuinka paljon energiaa on kurpitsansiemenissä mitä laitoin sosekeiton päälle 3-4 rkl. Ihmisillä on harhaluulo, että ne ylimääräiset kalorit kertyvät vain herkuiksi mielletyistä jutuista. Niitä omaan kulutukseen nähden ylimääräisiä kaloreita saa ihan helposti terveellisistäkin aineksista.

Hei! Kiitos ihan mielettömästi tuosta jäätelökikasta! Tämän otan heti käyttöön. Olen itse asiassa vegaani, joten rahkan sijasta käytän soijarahkaa. Nyt tarvitaan vielä vanhan ajan mehujäämuotit. Pitää mennä ostamaan!

Totta, siemenissä ja pähkinöissä on tosi paljon energiaa. Mutta toisaalta myös proteiinia, hyviä rasvoja ja suojaravintoaineita.

-ap

Vierailija
22/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fatsecretiä olen käyttänyt vuosikaudet on/off ilmaisversiota. Toimii ilmaiseksi mielestäni ihan hyvin. Mulla auttaa painon pudottamiseen syömisten kirjaaminen, tulee konkreettiseksi varsinkin herkkujen kalorit ja se, kuinka helposti liian vähän tulee saa proteiinia, jos ei käytä mitään lisiä.

Kiitos sinulle! Kyllä, minä koen asian samalla tavalla. Syöminen konkretisoituu, kun kirjaa syömiset ylös. Yksinkertaista. Tuo proteiini on kyllä sellainen, joka voi jäädä liian vähäiseksi, jos siihen ei kiinnitä huomiota.

Katsoin tuossa äsken Sydänliiton ja Valion laskureilla energiantarpeeni, ja molemmat antoivat minulle noin 2250 kcal. Ajattelinkin, että pyrkisin syömään noin 1800 kcal, jotta saisin hieman painoa pois.

Minä sain painoni kuntoon laihduttamalla hitaasti. Se paino on myös pysynyt toisin kuin aiemmin pikakuurien ja Nutrilettien jälkeen. Nykyään tiedetään enemmän normaalipainoa ylläpitävästä suoliston bakteerikannasta. Sen vuoksi syön joka päivä maustamatonta jugurttia, hapankaalia ja kauraa monta kertaa päivässä. Annosten ei tarvi olla suuria. Laitan 2-3rkl hapankaalia lautaselle muun ruoan kylkeen. 

Hienoa, onnea sinullekin! Kuulostaa todella hyvältä!

Olen täysin samaa mieltä suoliston terveyden vaikutuksesta kokonaisvaltaiseen terveyteen ja painoon. Ihan omakohtaisen kokemuksen myötä, mutta olen myös YouTubesta kuunnellut/katsellut videoita aiheesta. Hapankaali on kuitenkin sellainen ruoka, joka itselläni ei meinaa upota. Ostan kyllä toisinaan terveellisyyden vuoksi, mutta... Pieniä määriä voi toki lisätä ruokalautaselle.

Onpa kiva, kun on tullut näin positiivisia viestejä! Kiitos paljon! Lähden tästä suunnittelemaan terveellistä lounasta (ja sitten kirjaamaan se ylös).

-ap

Kannattaa juoda vaikka Boris-juomaa (löytyy luontaistuotehyllyltä) jos ei hapankaali uppoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin sovelluksesta koska se osaa kuvan perusteella arvioida kalorit ja ehdottaa korjauksia ruokavalioon. Syön työpaikkaruokalassa joten eri ruokien kalorien määrän arvioiminen on välillä hankalaa.

ChatGPT olisi ollut ilmainen.

Se ei osaa säilyttää historiatietoja.

Etkö osaa ottaa kuvakaappauksia? 

Tipuitko pienenä päälleen?

Miksi ottaisin kuvakaappauksia kun sovellus laskee kalorit yhteen ja tekee myös arvion paljonko saan proteiineja ja vitamiineja. Lisäksi näkee käppyröitä vuosien ajalta.

Vierailija
24/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä täyttelen Sulamon päiväkirjaa välillä muutaman viikon ajan (niin kauan kuin viitsin). Vuosimaksu on muistaakseni vain 30e, joten olen pitänyt sitä vuosikaudet. Välillä on hyvä muistuttaa itseään, kuinka paljon kaikista herkuista kertyy ylimääräisiä kaloreita.

Joo, herkut on oikeasti todella energiatiheitä! Vaikka söisi kuinka pienen herkun, tulee siitä helposti 100-200 ylimääräistä kilokaloria. Jos pystyy valitsemaan vaikka omenan tai pari nektariinia esimerkiksi jäätelön sijasta, tilanne on paljon parempi. Mutta en mä kyllä sellaistakaan halua, ettei koskaan voisi syödä esimerkiksi jäätelöä.

-ap

Minä olen pakastanut tekemääni sokeritonta marja- tai hedelmärahkaa jäätelöpuikkomuoteissa. Se on nykyään minulla jäätelönkorviketta. 

Kaloreita voi kertyä yllättävän paljon terveelliseksi mielletyistä lähteistä. Minulle oli yllätys, kuinka paljon energiaa on kurpitsansiemenissä mitä laitoin sosekeiton päälle 3-4 rkl. Ihmisillä on harhaluulo, että ne ylimääräiset kalorit kertyvät vain herkuiksi mielletyistä jutuista. Niitä omaan kulutukseen nähden ylimääräisiä kaloreita saa ihan helposti terveellisistäkin aineksista.

Hei! Kiitos ihan mielettömästi tuosta jäätelökikasta! Tämän otan heti käyttöön. Olen itse asiassa vegaani, joten rahkan sijasta käytän soijarahkaa. Nyt tarvitaan vielä vanhan ajan mehujäämuotit. Pitää mennä ostamaan!

Totta, siemenissä ja pähkinöissä on tosi paljon energiaa. Mutta toisaalta myös proteiinia, hyviä rasvoja ja suojaravintoaineita.

-ap

Pähkinöiden ja siementen saantisuositus on se 30 grammaa vuorokaudessa. Minä lisäilin niitä aivan liikaa keittoihin ja salaattien päälle. Sen lisäksi syön niitä kyllä vieläkin snackseina välillä. 

Vierailija
25/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo varaa syödä terveesti. 

Vierailija
26/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin kanssa tulla ehdottaan tota Boorista. Ja kun siinä kumminkin on tsiljoona bakteeria nii ihan ruokalusikallisessa on monta. Hapankaalista en tykkää, inkiväärillä maustettu on parempaa, mutta Boorista ei tarvi pureskella nii se on äkkiä nielastu.

Vierailija
27/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt sitä vuosia, en tokikaan joka päivä, mutta kausittain. Ihan uskomattman hyvä palvelu ja nopeakäyttöinen. 

Itsellä on tapana pistää aina staunnaisesti yhden viikon syömiset tarkkailuun, josta katson mitä ravitsmeustekijää tulee ehkä liikaa, mitä liian vähän. Siitä voi sitten säädellä omia ruokavalintoja helposti. 

Tulisipa sinne vielä automaattinen GL (glykeeminen kuorma) laskuri.  

Vierailija
28/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minullakaan. 

Vierailija
29/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka perustelet tuon? Pakastevihannekset ovat edullisia ja aina on jokin hedelmä tarjouksessa. Niillä minä syön joka ikinen päivä 800 grammaa hevi-ryhmän tuotteita. Sen lisäksi käytän rypsiöljyä, soijariåouhetta, papuja, linssejä, kananmunia ja säilykepurkissa olevaa tomaattikastikkeessa olevaa makrillia leivänpäällysteenä. En osta juustoja yms vaan teen erilaisia tahnoja kotitekoisten kaurarieskojen päälle. Välillä teen sokerittoman pannukakun, jonka paloja käytän kuten leipää kun teen ruokaisia voileipiä.

Vierailija
30/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän Yaziota, ilmaisversiota. Siinä on toki paljon mainoksia ja lisäksi ärsyttävää tsemppausta, tekoälykommenttia (jotka onneksi pystyy ohittamaan aika hyvin ja menevät tauollekin välillä) ja kirjaamisputkia sun muuta. Ihan vain tottumuksen takia kuitenkin tuota jatkan. En saa tietoa kaikista hivenaineista yms. mutta jakauman makroista ja kokonaisenergiamäärän.

Fineliä joskus ehkä kokeillut kauan sitten (käytän sitä lähteenä kyllä, kun etsin ruokien energia-arvoja tai muuta tietoa). Oliko Finelissä mahdollisuus etsiä eri brändejä (vaikka Polar-juusto) ja saako sinne kirjattua omia ruokiaan, siis että jos teen vaikka kalakeiton niin saanko sen reseptin tallettua sinne kerralla?

Vierailija
31/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketjulaisilla ortoreksia? 

Vierailija
32/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista salitreeniä ap. tehnyt ja kuinka kauan ?  

Vai miten lihakset kasvanee?

Vierailija
33/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista treeniä? 

Vierailija
34/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaali on terveellistä ja halpaa. 

Vierailija
35/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ketjulaisilla ortoreksia? 

Olen moniallerginen ja sen lisäksi huono syömään, joten aika lailla pakko välillä tarkistaa, että tulee syötyä suurinpiirtein riittävästi ravintoaineita. Ravintoaineet kaloreita tärkeämmät minulla. Mitään monivitaaminitabuja kun en innostu ottamaan eikä ne vedä vertoja oikealle ruoalle muutenkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme