HS: Britanniassa helleaalto, loma muuttui tukalaksi
https://www.hs.fi/suomi/art-2000012038188.html
Huh, onneksi en ole tuolla nyt. Kesäajan lomailu ei tule kyllä enää omalta osalta kohdistumaan etelä-tai edes keski-Eurooopaan, alkaa nuo säät olla jo sen verran extremet.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi +35 on se kiva homma.
Eli luonto kasvaa, nauttii ja vahvistuu.
Sen sijaan -35 pakkanen on kaameaa kyytiä.
Jo - 1 astetta estää viljelyn ja jäädyttää putket. Tiet ovat liukkaat
Eli kova helle on ihmisten, eläinten ja kasvisten etu. Pakkanen on aina suuri ongelma kaikille ja kaikelle.
Sekä luonto että ihmiskunta on aina nauttinut ja kehittynyt ns. lämpökausina.
Kylminä kausina ottanut takapakkia ja tuonut siis kärsimystä.
Eli toivon suomeenkin kovia helteitä -toki vielä parempi olisi jos talvi poistuisi kokonaan.
No ei muuten mittään mutta Suomen luonto kyllä kuolee jos tulee tuollaisia jatkuvia helteitä.
Siinähän istutaan mökkirannalla, puut kuolleet ja metsät palaneet, järvi tuhkavelliä. Istutaan kivellä, katellaan harmaata maisemaa ja nautitaan?Et sitten ole nähnyt yhtään kuvaa kuumasta ja kosteasta tropiikista? Kaikki on vehreää, puut kukkivat ja tuottavat hedelmiä ruuaksi läpi vuoden. Ihminen oppii elämään monenlaisissa ympäristöissä, jopa aavikolla, kun tarpeeksi aikaa kuluu ja heikot hävinneet pois tieltä.
Tropiikkia varten tarvitaan VETTÄ.
Keski-Euroopan sää muuttuu vähitellen Pohjois-Afrikan tyyppiseksi. Siis kuten Kreikassa tai Marokossa.
Siinä ei viidakot kasva. Piikkipensaita ja pari palmua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puita pitäisi istuttaa kylille ja kaupunkeihin Suomessa ja maailmalla. Lisää. Koko ajan. Heti. Ja PALJON!! Puiden latvukset tuovat viileyttä mitä keinotekoiset rakennelmat eivät koskaan pysty kompensoimaan.
No kun ne puulajit ei kestä kuivuutta. Kaupunkipuusto Keski-Euroopassa on kuolemassa, monessa paikassa vaihdetaan pikapikaa lajeja jos joku selviäisi.
Asun täällä Keski-Euroopassa. Mun kaupungin puusto kuolee vauhdilla.
Puistot ja lähimetsät tyhjenee kun kuolevaa puustoa poistetaan koko ajan. Ikkunasta näkyy lähimetsä josta poistettu viime vuosina noin puolet puista. Tilalle istutetaan toisia lajeja. Jatkuva kokeilu käynnissä että mikä selviää hengissä.
Kuivuus on se suurin ongelma. Samoin lämmön mukana leviävät tuhohyönteiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali kesäsää, ottaisin tuon tänne heti ja nämä räntäkelit sinne vaihdossa
Kuka nauttii enää jostain 35 asteesta, ylikin?
No minä :D rakastan sitä että ulos lähtiessä tietää että oli yö tai päivä niin tarkenee ihan varmasti myös varjossa, ei tarvitse varautua millään takilla jos lähtee illalla terassille tai mikä päivä tahansa voi viettää rantapäivää niin halutessaan, eikä niin että sääennusteesta kytätään että "ens viikon tiistaiksi näyttäisi "hellettä" +25, vois mennä rannalle".
Kaikki kasvit kasvaa hyvin kun jaksaa vaan kastella, luonnon vedet on lämpimiä uimiseen jne. Ylipäätään se että iholla tuntuu kokoajan lämpö, on jotain niin ihanaa. Pyöräilemään ta lenkille lähtiessä ei tarvitse miettiä onko vähän kylmä viima kuitenkin ja tarvitsee ohuen pannan korvien suojiksi (mulla kylmälle herkät korvat ja pää korvien takaa kipeytyy myös helposti viimasta eli jos on alle +22).
Ja uskokaa tai älkää niin lämpöön myös tottuu. Thaimaassa ekan viikon jälkeen illalla +25 sää tuntuu jo sille että tarvitsee hupparin päälle.
Minä, minä ja minun nautinto. Kun samalla jo lähivuosina tai -vuosikymmeninä kokonaiset kaupungit tukehtuvat hengiltä.
Tämä. Olkaa ihmiset hiljaa, kun ette tiedä mistä puhutte ja mitä toivotte. Raivostuttaa, kun esim. Ylen aamuteeveessäkin miesjuontajat harva se aamu vinkuvat, että joko nyt saatais hellettä ja joko nyt...?!?! Mun puolesta Fränti ja kumppanit voivat ottaa menolipun jonnekin käristyskupoliin muualle päin maailmaa. Saamme kiittää korkeampia voimia jokaisesta viileästä ja jopa kylmästä päivästä täällä niin kauan kuin niitä riittää.
Se sää ei tule Fräntin toiveiden mukaan. Muuta Lappiin tai Huippuvuorille. Suomi on jo maailman viileimpiä asuttuja paikkoja. Jos täällä on liian kuuma (nytkin kesällä huimat 12C), voi miettiä vähän laajemmin, että missä meni pieleen. Jos painaa sen 200 kg, toki on tukalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kova helle on ihmisten, eläinten ja kasvisten etu. Pakkanen on aina suuri ongelma kaikille ja kaikelle.
Eli toivon suomeenkin kovia helteitä -toki vielä parempi olisi jos talvi poistuisi kokonaan.
No ei muuten mittään mutta Suomen luonto kyllä kuolee jos tulee tuollaisia jatkuvia helteitä.
Siinähän istutaan mökkirannalla, puut kuolleet ja metsät palaneet, järvi tuhkavelliä. Istutaan kivellä, katellaan harmaata maisemaa ja nautitaan?Et sitten ole nähnyt yhtään kuvaa kuumasta ja kosteasta tropiikista? Kaikki on vehreää, puut kukkivat ja tuottavat hedelmiä ruuaksi läpi vuoden. Ihminen oppii elämään monenlaisissa ympäristöissä, jopa aavikolla, kun tarpeeksi aikaa kuluu ja heikot hävinneet pois tieltä.
Keski-Euroopan sää muuttuu vähitellen Pohjois-Afrikan tyyppiseksi. Siis kuten Kreikassa tai Marokossa.
Siinä ei viidakot kasva. Piikkipensaita ja pari palmua.
Pohjois-Eurooppaan tulossa märät lämpimät talvet ja kuivat kuumat kesät. Mikä puu sietää noita olosuhteita? Mänty?
Kuusi on jo kuolemassa, siirtyy pohjoiseen. Ei kannata enää istuttaa kuusia jos omistaa metsää.
Vierailija kirjoitti:
Kaukana normaalista!!
Vierailija kirjoitti:
Puita pitäisi istuttaa kylille ja kaupunkeihin Suomessa ja maailmalla. Lisää. Koko ajan. Heti. Ja PALJON!! Puiden latvukset tuovat viileyttä mitä keinotekoiset rakennelmat eivät koskaan pysty kompensoimaan.
No tämä. Itse rakastan kuumaa asfalttia ja sen tuoksua, ja siedän hyvin kuumaa ja kylmää. Ihan faktapohjaisesti puut viilentävät kaupunkia, ja vihreällä ympäristöllä on muitakin hyviä vaikutuksia. Betonihelvettejä ei saisi rakentaa.
Myös aidot vanhat kivitalot pysyvät yllättävän viileinä. Ei Toscanan piazzoilla ja terrazzoilla ollut lainkaan tukalaa viiniköynnösten varjossa, vaikka varjossa +35. Jossain Kouvolalaisessa betonikuutiossa tuo on kamalaa, vaikka lämmöstä pidänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä :D rakastan sitä että ulos lähtiessä tietää että oli yö tai päivä niin tarkenee ihan varmasti myös varjossa, ei tarvitse varautua millään takilla jos lähtee illalla terassille tai mikä päivä tahansa voi viettää rantapäivää niin halutessaan, eikä niin että sääennusteesta kytätään että "ens viikon tiistaiksi näyttäisi "hellettä" +25, vois mennä rannalle".
Kaikki kasvit kasvaa hyvin kun jaksaa vaan kastella, luonnon vedet on lämpimiä uimiseen jne. Ylipäätään se että iholla tuntuu kokoajan lämpö, on jotain niin ihanaa. Pyöräilemään ta lenkille lähtiessä ei tarvitse miettiä onko vähän kylmä viima kuitenkin ja tarvitsee ohuen pannan korvien suojiksi (mulla kylmälle herkät korvat ja pää korvien takaa kipeytyy myös helposti viimasta eli jos on alle +22).
Ja uskokaa tai älkää niin lämpöön myös tottuu. Thaimaassa ekan viikon jälkeen illalla +25 sää tuntuu jo sille että tarvitsee hupparin päälle.
Tuo ei ole lämpöä vaan sietämätöntä kuumuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole lämpöä vaan sietämätöntä kuumuutta.
Maapallon keskilämpötila.
Oletko koskaan käynyt vaikkapa Saudi-Arabiassa? Tai Jenkkien etelässä? Tai Aasiassa? 50 astetta menee vielä, jos on kuivaa kuumuutta, mutta 40 astetta ja ilmankosteus 70+ prosenttia on tappavaa. Perkele kun jossain Teksasissa tai keski-Kiinassa iskee tällainen kostea helleaalto, siitä on leikki kaukana.
Wöö en ole ku oon 200 kg palstamamma ja en ole käynyt Jyväskylää kauempana. Ja yli 10 astetta on sietämättömän kuuma koska jämptimmmmm ja raamatussakin sanotaan niin öyh möyh fart noises
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei viidakot kasva. Piikkipensaita ja pari palmua.Pohjois-Eurooppaan tulossa märät lämpimät talvet ja kuivat kuumat kesät. Mikä puu sietää noita olosuhteita? Mänty?
Kuusi on jo kuolemassa, siirtyy pohjoiseen. Ei kannata enää istuttaa kuusia jos omistaa metsää.
Kuusi ja pyökki väistyvät, mm euroopanmustamänty on sellainen välimeren puu joka selviää kuumassakin.
Wienin yliopiston tutkimuksen mukaan 50% Euroopan kaupunkipuista kuolee kuumuuteen ja tuholaisiin vuoteen 2100 mennessä. Tulee kiirus istutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulis nyt vähän lämpöä jo tännekin 😢
Tuulee vaan jäätävän kylmästi koko ajan. Suomi on varmaan saanut sitä mitä on tilannutkin.
Mikä estää sua matkustamasta muualle "lämmittelemään"?
Se estää, että olen kela-elätti eikä kukaan maksa mun matkaa.
Olen myös mielenyerveyspotilas jolla ei ole muuta tekemistä kuin valittaa palstalla säästä. Oikeasti en käy ulkona koskaan.
Miettikää niitä pkolaistulvia kun iso osa maapallosta on asuinkelvoton!
Ilmaston lämpenemisessä ja säiden ääri-ilmiöissä on kysymys vähän muista asioista kuin viihtyykö yksilö helteessä. Vaikutus viljelyyn, ravinnon tuottamiseen, veden saatavuus, joidenkin alueiden muuttuminen asuinkelvottomiksi, ilmastopakolaisuus. Ja paljon muuta.
Suomessa on lähtökohtaisesti kylmää, aina. Neljän kuukauden kuuma ajanjakso kesällä on vähintä mitä tänne tarvitaan jotta tämä paikka on luonnolle ja ihmisille elinkelpoinen.. Mieluummin viisi.
Ihmisen kehon jäähdytyssysteemi on myös heikko verrattuna muihin nisäkkäisiin. Hikoilu auttaa vain tiettyyn pisteeseen asti ja sitten noutaja istahtaa olkapäälle.
Et sitten ole nähnyt yhtään kuvaa kuumasta ja kosteasta tropiikista? Kaikki on vehreää, puut kukkivat ja tuottavat hedelmiä ruuaksi läpi vuoden. Ihminen oppii elämään monenlaisissa ympäristöissä, jopa aavikolla, kun tarpeeksi aikaa kuluu ja heikot hävinneet pois tieltä.