Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen syntymä ja lapsen aiheuttama kuormitus (univelka)

Vierailija
27.05.2026 |

Lapsen syntymä ja lapsen aiheuttama kuormitus (univelka). Kuinka moni lapseeton ymmärtää tuon asian? Ilmeisesti aika harva. Asiaa vähätellään, koska ei ole omakohtaista kokemusta.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen joka on joutunut pakosta valvomaan, tietää millaisen olon unenpuute aiheuttaa.

Vauvan heräilyn vuoksi vanhemman väsymys voi olla paljon rankempaa, juuri kun nukahdat, taas tulee herätys, tätä voi jatkua pitkään..

Jokainen vauva on yksilö, ei heitä syytetä vaan todetaan et sitä pään sumua ei tiedä muut kuin sen kokeneet jotka eivät saa nukutuksi.

Siksipä vahva kehotus tuoreille äideille et nukkukaa päivällä silloin kun vauvakin nukkuu, kotityöt voi odottaa ja mies osaa tehdä niitä.

Siskon vauva oli todella helppo nukku ensimmäiset 6-7 kuukautta lähes kokoajan kunnes puhkesi hampaita,herää kitisemään sen 7-8 krt yössä

Vierailija
22/28 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lapsettomat voivat kärsiä jopa kroonisesta unettomuudesta eri syistä. Lasten aiheuttamana se on kuitenkin aina tilapäistä, vaikkakin todella rankkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kuormituksen ja univelan paremmin kuin hyvin, kun olen vaikeasta unettomuudesta kärsinyt kymmeniä vuosia. Ymmärrän valtaisan kuormituksen ja stressin, uupumuksen ja voimien totaalisen loppumisen.

Tyhmyyttää en sen sijaan ymmärrä. En ymmärrä miten kukaan voi ajatella, että vain lapsen takia ihminen voi menettää yöunensa? En ymmärrä, miten kukaan voi luulla, että mikään muu ei voi kuormittaa ja stressata kuin lapsi. Kuinka helppoa ja huoletonta kermapeffa elämää olette ennen lasta saaneetkaan elää! Sitten luulette, että KAIKILLA lapsettomilla on ollut yhtä helppoa ja huoletonta, kuin teillä ennen lastanne.

Vierailija
24/28 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin ymmärrän. En tiedä miten se sinun univelkaasi helpottaa että minä velana ymmärrän.

Valitusta en jaksa kuunnella koska olet itse petisi pedannut, mutta en näe syytä vähätellä.

Vierailija
25/28 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi kai olisi parasta tehdä lapset parikymppisenä, eikä bilettää yökerhoissa. Noh, eihän se olisi fiksua kuin biologian kannalta.

Itse sain lapset kolmikymppisenä, molemmat nukkuivat hyvin ja se oli silti tosi raskasta. Nyt nelikymppisenä en voisi kuvitellakaan vauva-arkea.

Sain esikoiseni 45-vuotiaana ja minusta tämä on ihanaa eikä lainkaan kuormittavaa. Tosin olen hyvässä kunnossa henkisesti ja fyysisesti. Verrattuna aiemmin tekemiini raskaisiin töihin tämä puoli vuotta on ollut leikkiä vaan.

Vierailija
26/28 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nooh mulla oli univelkaa 2 vuotta putkeen kun lapset syntyi vuoden ikäerolla. Äijä senkun nukkui aina vaan , ei hoitanut koskaan vauvoja. Eikä muutakaan hoitanut kodissa.

Kenkää prsuuksille vetelysvapaamatkustajalle. 😂

Mut annoit roiskia sisälle toistamiseen??

Vierailija
27/28 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu lapsestakin. Ekalla lapsella oli koliikki, toinen lapsi syntyi 1v2kk ikäerolla. Oltiin väsyneitä. Kolmas lapsi on nukkunut kuin tukki yönsä alusta asti, nukuttiin äitiyslomallakin jo klo 23-9.00 ja välillä vaan tissi suuhun ja unta palloon. 

Missä vauva nukkui?

Vierailija
28/28 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullut että lapseton vähättelisi työmäärää. Jos joku vähättelee, se on vanhempi, joka vertaa omiin kokemuksiinsa. Kaikille aika ei ole raskasta, joten hyvin valvomista sietävän ja hyvin nukkuvan lapsen vanhempi vähättelee herkiten. 

herkiten 😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan