Puolet kotitalouksista sijoittaa osakkeisiin tai rahastoihin
Puolet suomalaisista kotitalouksista sijoittaa osakkeisiin tai rahastoihin. Kumpaan puoliskoon sinä kuulut?
Kommentit (48)
Voiko olla jopa noinkin paljon Suomessa? Hyvä jos on mahdollisimman paljon, mutta itse näin joskus järkyttävän tilaston että Yhdysvalloissa jotain 68% sijoittaa, ja Suomessa luku oli jotain alle 20% vai oliko jopa alle 10%
Kaikki ne parikymppiset nuoret miehet ja naiset joiden kanssa olen tekemisissä, sijoittavat. Olipa töitä tai ei. Se on heille ikään kuin itsestäänselvyys samalla tavalla kuin syöminen.
Hienoa, että suomalaiset sijoittaa. Samalla pitää muistaa kuitenkin se tosiasia, että sijoitusvarallisuuden keskiarvo on yhä aika alhainen. Se on vain noin 9000 euroa per sijoittaja. Toki tämä summa tulee nousemaan joka vuosi, mutta monella homma on vielä alkutekijöissään.
Kotitalous sitten varmaan kuuluu sijoittajiin. Minä sijoitan (myös lapsen nimiin), miehellä uhkarohkein siirto on määräaikaistalletus. Omat rahat ja avoliitto, että tehköön miten tykkää.
Sijoitin lapsilisät lapsille ja niistä on kertynyt heille mukavasti rahaa. En ole edes mikään varakas, vaan pienituloinen pätkätyöläinen.
Laitan nykyään indeksirahastoihin. Paremmat voitot on tullut suorilla osakkeilla mutta myös pahimmat hutit.
Voitte nauraa ja naurakaa vaan mutta sijoitan bitcoineihin. Ne ei tuota osinkoja mutta keräilen niitä ja seuraan niiden arvonkehitystä. Viime kesänä niitä oli 14, sitten myin kaikki pois ja ostin takaisin alkuvuodesta kun hinta oli laskenut. Nyt niitä on 22. Ehkä myyn kaikki pois kun joskus jään eläkkeelle, en tiedä, en ole ajatellut.