Puolet kotitalouksista sijoittaa osakkeisiin tai rahastoihin
Puolet suomalaisista kotitalouksista sijoittaa osakkeisiin tai rahastoihin. Kumpaan puoliskoon sinä kuulut?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakesijoittajiin. Tämä ei mene tasan vaan väittäisin oman kokemukseni perusteella että pääosa sijoittavista kotitalouksista sijoittaa rahastoihin koska niitä heille pankeissa markkinoidaan ja niiden myynnistä pankin sijoitusneuvoja saa provikan.
Mitään provikkaa saa, vaan saa pitää duuninsa. Sijoitusrahastot on pankeille hyvä bisness ja niiden myynnissä on kovat myyntitavoitteet. Samoin asuntolainoissa (marginaali).
Asiakkuudesta katsotaan kokonaistuottoa ja rahasto+asuntolaina+korttiasiakkuus on ns. kultamuna.
Se pankin myyjä ei tosin saa mitään provikkaa, mutta "top myyjät" saattavat saada pienen tulospalkkion. Luokkaa 1kk palkka kerran vuodessa. Mutta sen saa vain muutama hassu. Loput saa cacaa, koska eivät ole päässeet johdon kasvutavoitteisiin.
T: entinen pankin liiketoiminta-analyytikko. Nyt jo fiksummalla toimialalla.
Riippuu rahastosta, että miten hyvä bisnes se pankille on. On myös paljon halpoja rahastoja. Itse esim. sijoitan lähinnä osakkeisiin, mutta kuukausittain olen säästänyt maailmaindeksirahastoon, jossa hallintokulut joku 0,2%. Eläkevakuutus taas on Mandatumissa, jossa rahastoilla kovat hallintokulut, mutta toisaalta tuotto on ollut myös erinomainen toistaiseksi.
Kannattaa siis aina tarkistaa paljonko pankki vie vuosittain tuoton päältä kuluja, ja tietenkään nämä kulut eivät riipu tuotosta, vaan menevät saldon perusteella.
sijoitan osakkeisiin muutaman tonnin kuussa, rahastoihin muutama kymppi.
Rahastoja, osakepoimintaa, ETF.
Kiinnostavaa puuhailua.
Kuulun siihen fiksumpaan puoliskoon, eli sijoittaviin.
jätit vähemmälle olennaisen, miten se jakautuu?
Sijoitan osakkeisiin, vain vähän rahastoihin.
Viime vuodet on uutisoitu, kun talous ei kasva. Syy löytyi.
Sijoitan rahastoihin 450€/kk. Harmittaa ainoastaan, etten aloittanut aiemmin.
En sijoita mihinkään. Käytän rahat nyt kun olen vielä hyvässä kunnossa. Muistan että elämä ei ole ikuista ja elän joka päivä täysillä. Sijoittaisin jos eläisin ikuisesti. Minulla myös työkaveri 50v mies joka on koko elämänsä sijoittanut. Hän on aivan sekaisin päästään. Hänellä ei ole mitään oikeaa elämää, eikä hän myöskään kykene lopettamaan sijoittamistaan. Mieleltään sairas ihminen. Kuvittelee elävänsä ikuisesti tai saavansa rahat sijoituksineen mukanaan hautaan.
Sijoitan rahastoihin sillä tavalla vakavissaan ja pitkäjänteisesti. Osakkeita ostan joskus kun on ylimääräistä rahaa ja joku hyvä osake on harvinaisen halpa. Vähän silleen läpällä. Osakkeissa kyllä tällä taktiikalla ollut ihan hyvä tuotto.
Vierailija kirjoitti:
En sijoita mihinkään. Käytän rahat nyt kun olen vielä hyvässä kunnossa. Muistan että elämä ei ole ikuista ja elän joka päivä täysillä. Sijoittaisin jos eläisin ikuisesti. Minulla myös työkaveri 50v mies joka on koko elämänsä sijoittanut. Hän on aivan sekaisin päästään. Hänellä ei ole mitään oikeaa elämää, eikä hän myöskään kykene lopettamaan sijoittamistaan. Mieleltään sairas ihminen. Kuvittelee elävänsä ikuisesti tai saavansa rahat sijoituksineen mukanaan hautaan.
Sä voit olla eri mieltä sitten, kun saatte molemmat peräsuolisyövän. Sä oot elänyt hetkessä ja tuhlannut rahasi, saat myydä kämpän kun saikku jatkuu kolmatta vuotta etkä voi ostaa parempaa hoitoa ulkomailta.
Se työkaveri menee muualle hoitoihin, paranee vuodessa, asuu koko ajan mukavasti ja palaa sitten töihin tienaamaan kun sinä makaat köyhänä katuojassa.
Sijoittaminen on hauska harrastus. Suosittelen kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen käsitys tää on että kun sijoittaa niin "ei voi elää ja käyttää ahaa". Väitämpä että minulla on reilusti ENEMMÄN rahaa käyttöön juurikinin sijoittamisen ansiosta. Olen sijoittamisen ansiosta tienannut 6 numeroisen summan rahaa, joka olisi jäänyt kokonaan saamatta ilman sijoittamista. Esim tässä kuussa olen saanut yli 3000 euroa nettona tilille sijoituksista mediaanikuukauden ollessa 1800 € ylimääräistä rahaa nettona. Eli vaikka sijoittaisin 1000 euroa kuukaudessa, on minulla reilusti enemmän rahaa ihan arjen menoihin ja huvituksiin kuin jos en sijoittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin tuon kauan sitten tällä palstalla. Tuli miljoona alapeukkua. Joku neropatti sanoi, että ovat kaikki kokoomuksen kannattajia.
HEI, TULEPPAS NYT ESILLE.
Onko noi kaikki kokoomuksen kannattajia.
Olen sekä sijoittaja että vasemmistolainen. Sijoitan sekä kotimaisiin osakkeisiin että kotimaisiin rahastoihin ideologisista syistä johtuen (että riittäisi töitä Suomessa). Moni ei usko minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä voit olla eri mieltä sitten, kun saatte molemmat peräsuolisyövän. Sä oot elänyt hetkessä ja tuhlannut rahasi, saat myydä kämpän kun saikku jatkuu kolmatta vuotta etkä voi ostaa parempaa hoitoa ulkomailta.
Se työkaveri menee muualle hoitoihin, paranee vuodessa, asuu koko ajan mukavasti ja palaa sitten töihin tienaamaan kun sinä makaat köyhänä katuojassa.
Minulla on perinnöksi saatuja osakkeita 100 k, noin. Jos saan sen syövän, niin hoidan itseäni julkisella puolella. En näe mitään syytä keinotekoisesti pitkittää elämää kalliilla rahalla. Ennemmin jätän rahat lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitan elämääni nyt.
Niin minäkin ja JUURI siksi SIJOITAN myös osakkeisiin toista tonnia kuukausittain. Silti minulla on kuukausittain enemmän käyttörahaa kuin jos en olisi sijoittanut. Tässä vielä se ero että minä voin ELÄÄ myös huomennakin, vieläpä entistä leveämmin, koska tuloni kasvavat viikoittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva, siis todella harva, sijoittaja peittoaa indeksiä. Kannattaa sijoittaa yleensä indeksirahastoihin/-ETF:iin.
Etenkin, jos normaalisti ostat vain isojen ja tunnettujen firmojen osakkeita. Ne on jo edustettuina vertailuindeksissä hajautetulla painolla.
Ainostaan, jos olet todella kova toimialatuntija ja osaat tunnistaa toimialasta poikkeavan potentiaalin kaukaa, kannattaa ostaa suoraan. Todella harvalla on sellaista osaamista ja syvyyttä analyysissaan.
Pörssin hinnanmuodostus ei perustu faktoihin vaan tunnepohjalta ja kaikenmaailman tukitasohömppään nykyään. Siksi on aivan turha yrittää analysoida noita sen kummemmn.
Perustuu osavuosikatsauksiin. Mistään hömpästä ei ole kyse. Et sinäntiedä mitään. Katson Talousuutiset päivittäin ja seuraan osavuosikatsaukset.
Ei mulla henk.koht ole kuin ne ikivanhat Elisat. Kotitaloudella on sitten paljon muitakin osakkeita, rahastoja ei, ne on kusetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva, siis todella harva, sijoittaja peittoaa indeksiä. Kannattaa sijoittaa yleensä indeksirahastoihin/-ETF:iin.
Etenkin, jos normaalisti ostat vain isojen ja tunnettujen firmojen osakkeita. Ne on jo edustettuina vertailuindeksissä hajautetulla painolla.
Ainostaan, jos olet todella kova toimialatuntija ja osaat tunnistaa toimialasta poikkeavan potentiaalin kaukaa, kannattaa ostaa suoraan. Todella harvalla on sellaista osaamista ja syvyyttä analyysissaan.
Pörssin hinnanmuodostus ei perustu faktoihin vaan tunnepohjalta ja kaikenmaailman tukitasohömppään nykyään. Siksi on aivan turha yrittää analysoida noita sen kummemmn.
Perustuu osavuosikatsauksiin. Mistään hömpästä ei ole kyse. Et sinäntiedä mitään. Katson Talousuutiset päivittäin ja seuraan osavuosikatsaukset.
Kyllä perustuu myös todella paljon myyntihypeen tätä nykyä. P/E-luvut on monilla nousijoilla aivan järjettömiä, vaikka osari toisensa jälkeen potentiaalia ei ole lunastettu. Puhallellaan lisää hypeä. Algoritmit osaltaan tukevat tätä, koska niillä kannattaa pumpata nopean reaktioajan takia.
Perus piensijoittaja ei ehdi tajuta, mitä tapahtui, ennenkuin näkee kuplan puhkeamisen salkussaan.
Isot instikat rallattelee siinä vaiheessa netoillaan jo muissa kohteissa.
Pörssissä oli järkeä ennen sähköistä, algoritmien ajamaa, aikaa. Nyt kannattaa peesailla niitä isoja indeksien kautta.
Rahastoja on kyllä, mutta tällä hetkellä ei ole varaa ostaa lisää. Eli kumpaan porukkaan minä nyt sitten kuulun?
Uutinen itsessään on kyllä lohdullinen; vaikka julkinen keskustelu pyörii sen ympärillä että kohta kaikki suomalaiset ovat keppikerjäläisiä, niin totuus on sentään toinen.