Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipide, jota et kehtaa sanoa kahvipöydässä?

Vierailija
25.05.2026 |

Lapselle on parasta ydinperhe.

Ja on hirveää, ettei tätä edes saa sanoa nykyään! 

Muita?

Kommentit (198)

Vierailija
61/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidiksi tuleminen ei ole mikään ilmeellinen saavutus millä leijua.

Sano tuo pitkään hedelmöityshoidossa olleelle.

Ei se siltikään ole mikään saavutus, vaan kehon biologinen toiminto. -eri

No silloin ehkä rehellisempi tapa sanoa se olisi, että se ei henkilökohtaisesti tunnu sinuata saavutukselta. Se on eri asia kuin julistaa ettei se voi olla sitä kenellekään muulle. Kaikki eivät koe samoja asioita samalla tavalla. Jollekin vanhemmuus on itsestäänselvä elämänvaihe, toiselle vuosien vaikeuksien jälkeen yksi elämän merkityksellisimmistä asioista. Ei siinä tarvitse sinun päättää muiden puolesta mikä lasketaan saavutukseksi.

Saavutus on se, että onnistuu lapsen kasvatuksessa. Raskautuminen ja synnyttäminen ovat kuitenkin vain biologisia toimintoja.

Olet varmaan mies? Kokeile synnyttää.

Olen synnyttänyt neljä lasta. Se ei siltikään muuta tosiasiaa, että se on biologinen toiminto. Kun ajatellaan kylmän faktuaalisesti.

Vierailija
62/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonosti käyttäytyvälle pitää saada sanoa että hänen käytöksensä ei ole asiallista. Yleensä tällaisesta saa aikaiseksi riidan ja aivan järkyttävää uhriutumista. 

Toinen, että mielipide ei ole sama kuin fakta ja että subjektiivinen kokeminen ei ole sama kuin objektiivinen totuus, ei vaikka sanoja kuinka olisi tätä mieltä. 

Jos kaikki vedetään vaan siihen että “ei tuo ole objektiivinen totuus”, niin aika nopeasti koko small talk muuttuu turhaksi. 

Niin,  tässä on kyse ihan sellaisista asioista joissa voidaan käyttää faktatietoa, esimerkiksi onko tämä minun pöytäni valkoinen vai ei, siinä ei paljoa mielipiteillä ole väliä.  En sanonut että kaikki asiat voidaan tällä vetää, mutta ilmeisesti oli vain pakko päästä vänkäämään. 

Aika iso osa puheesta perustuu nimenomaan ihmisten omiin kokemuksiin, tulkintoihin ja fiiliksiin eikä pelkkiin objektiivisiin faktoihin.

Jos joku vaikka sanoo että “tuosta ihmisestä jäi ylimielinen vaikutelma”, niin eihän sitä voi todistaa samalla tavalla kuin pöydän väriä. Silti ihmiset puhuvat noista asioista jatkuvasti ja rakentavat sosiaalista kanssakäymistä niiden ympärille.

Eli totta kai on olemassa asioita joissa fakta on fakta. Mutta ihmisten välinen vuorovaikutus ei yleensä ole niin mekaanista kuin “pöytä on valkoinen”. 

Eli kieltäydyt täysin ymmärtämättä mitä tuossa alunperin haettiin takaa. 

Ei siinä ollut kyse siitä etten ymmärtäisi alkuperäistä pointtia, vaan siitä ettei kaikkea ihmisten välistä keskustelua voi käsitellä samalla logiikalla kuin jotain laboratorion tarkkaa mittausta. 

Ei voi eikä kukaan ole väittänyt että asia olisi näin. Sinä vain rakentelet olkiukkoa jota päin käyt kuin Don Quijote tuulimyllyjä päin. 

En minä olkiukkoa rakentanut, vaan vein tuon ajatuksen pidemmälle siihen kohtaan missä sitä usein käytetään käytännössä. Tottahan se on, ettei subjektiivinen kokemus automaattisesti ole objektiivinen fakta. Siitä ei kai ollut edes erimielisyyttä.

Pointti oli enemmän se, että ihmiset käyttävät tuota välillä vähän liian yksinkertaisena koettuna sivuuttamaan asioita jotka liittyvät nimenomaan ihmisten kokemuksiin, tulkintoihin ja vuorovaikutukseen. Kaikkea ei voi puristaa samaan “pöytä on valkoinen” -logiikkaan, koska sosiaalinen todellisuus ei toimi niin mekaanisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persut ja magaväki ovat ihan yksi yhteen samanlaisia typeriä ihmisvihaajia.

Nauratti, kun yhdellä videolla trumpisti huusi, miten 9/11 johtui siitä, että Obama oli pressana 😂

Haastattelija ei raskinut kertoa, että ei muuten ollut... 

Persut on ihan samanlaisia historiasta mitään tietämättömiä.

Vierailija
64/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ammatit ovat arvokkaita eikä vain lääh-lääh- lääkäri.

Mutta ei yhtä arvokkaita. 

Vierailija
65/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä:

- Lihavuus ei ole koskaan kaunista (olen itse lihava)

- Maa*anmuuttoa pitäisi rajoittaa oikein kunnolla 

- Sukupuolia on kaksi

Vierailija
66/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä on monta

Vierailija
67/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano tuo pitkään hedelmöityshoidossa olleelle.

Ei se siltikään ole mikään saavutus, vaan kehon biologinen toiminto. -eri

No silloin ehkä rehellisempi tapa sanoa se olisi, että se ei henkilökohtaisesti tunnu sinuata saavutukselta. Se on eri asia kuin julistaa ettei se voi olla sitä kenellekään muulle. Kaikki eivät koe samoja asioita samalla tavalla. Jollekin vanhemmuus on itsestäänselvä elämänvaihe, toiselle vuosien vaikeuksien jälkeen yksi elämän merkityksellisimmistä asioista. Ei siinä tarvitse sinun päättää muiden puolesta mikä lasketaan saavutukseksi.

Saavutus on se, että onnistuu lapsen kasvatuksessa. Raskautuminen ja synnyttäminen ovat kuitenkin vain biologisia toimintoja.

Olet varmaan mies? Kokeile synnyttää.

Olen synnyttänyt neljä lasta. Se ei siltikään muuta tosiasiaa, että se on biologinen toiminto. Kun ajatellaan kylmän faktuaalisesti.

Millä tavalla? Mikä kivunlievitys?
Aika harva puhuu omasta elämästään pelkkinä biologisina prosesseina muutenkaan.

Ja rehellisesti, nettikeskusteluissa moni rakentaa itsestään hahmoa jolla haetaan uskottavuutta argumenttiin. 

Vierailija
68/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi mahovithu! Tuleeko kohdustas muutako tuhkaa 

Vierailija
69/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilöauton ajokortti on kansalaistaito, mikä kannattaa hankkia heti kun ikä sallii. Ilman sitä on vajaataitoinen. Ei ole merkitystä, hankkiiko omaa autoa.

Kiitos tuosta tiedosta. - vajaataitonen kuusvitonen

Vierailija
70/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tekniikka on kehittyneempää mitä tavikset tietää ja käytössä on sellaisia juttuja mitä vaan pienet piirit tietäö.Joskus joku taviskim voi tietää niistä jotain. 
Et kerto koska muut ei uskoisi. 

Vierailija
71/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei olis mitään ongelmia rahoittaa terveydenhuoltoa, jos jokainen tekisi hoitotahdon, jossa kieltäisi elämää pidentävät lääkkeet ihan reilulla kädellä.

Työskentelen hoitajana, olen ollut monessa paikassa töissä ja voin sanoa että todella turhauttavaa pitää muistisairasta paikallaan kun lääkäri ompelee otsaan tikkejä eikä tämä potilas ymmärrä miksi kiusataan. Ja samat sydänlääkkeet yms jatkuu vaan vaikka elämä on yhtä kärsimystä.

Tämä on ehkä pahin juttu mitä mä oon hoitajan urallani nähnyt: Ihmiset elävät yli hyvinvointi-ikänsä.

Vierailija
72/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei olis mitään ongelmia rahoittaa terveydenhuoltoa, jos jokainen tekisi hoitotahdon, jossa kieltäisi elämää pidentävät lääkkeet ihan reilulla kädellä.

Työskentelen hoitajana, olen ollut monessa paikassa töissä ja voin sanoa että todella turhauttavaa pitää muistisairasta paikallaan kun lääkäri ompelee otsaan tikkejä eikä tämä potilas ymmärrä miksi kiusataan. Ja samat sydänlääkkeet yms jatkuu vaan vaikka elämä on yhtä kärsimystä.

Tämä on ehkä pahin juttu mitä mä oon hoitajan urallani nähnyt: Ihmiset elävät yli hyvinvointi-ikänsä.

Eutanasia pitäisi laillistaa. 

Vierailija
73/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ihmisillä on monesti vääriä käsityksiä asioista ja ihmisistä kun eivät tiedä  kaikkea. Ihminen tuppaa uskomaan mitä muut kertoo ja jos vaikka 1 min havainto viittaa sinnepäin, niin  se on sitten niin. 

Ihmisillä taipumus tehdä anslyysejä ja mielipiteitä vaikka heillä  ei olisi  varmaa  tietoa asioista. Joskus jopa rikoksiakin valheiden pohjalta tehdään. Ihmiset siis loppuken  lopuksi  melko typeriä. 
Surin osa siis uskoo liian helposti kaiken mitä kerrotaan. . 

Vierailija
74/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä niin joudut helvettiin vaikka olet olevinaan uskossa, sun veljesi on ahne kusipää ja akkansa on tekopyhä lehmä. Niiden lapset ovat sietämättömiä. Ai niin, haistappavittupaska! 

Vierailija
75/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että ihmisillä on monesti vääriä käsityksiä asioista ja ihmisistä kun eivät tiedä  kaikkea. Ihminen tuppaa uskomaan mitä muut kertoo ja jos vaikka 1 min havainto viittaa sinnepäin, niin  se on sitten niin. 

Ihmisillä taipumus tehdä anslyysejä ja mielipiteitä vaikka heillä  ei olisi  varmaa  tietoa asioista. Joskus jopa rikoksiakin valheiden pohjalta tehdään. Ihmiset siis loppuken  lopuksi  melko typeriä. 
Surin osa siis uskoo liian helposti kaiken mitä kerrotaan. . 

Oletko miettinyt sitä mahdollisuutta, että ehkä sinä otat todesta sen, mitä ihmiset esittävät? Sinä kun et pääse ihmisten pään sisään ja monilla on sosiaaliset roolit, joita esitetään.

Vierailija
76/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että oikeistolaisuus on oikeasti ihan perseestä ja äänestän vasemmistoa. Ei tätä viitsi porvarisuvussa hirveästi huudella. 

Vierailija
77/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan seurasta.

Vierailija
78/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sekään kaikille ole helppoa. Ja vaikka olisi helppoa tulla äidiksi, äitinä oleminen ei sitä kyllä ole. 

Vierailija
79/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vihervasemmistoa äänestävä tutkijakoulutuksen saanut Helsingissä asuva alle keski-ikäinen nainen, mutta sanoisin, että Suomeen ei saisi muuttaa asumaan ellei haluaisi juuri suomalaiseksi. En halua, että tänne tullaan edes työn perässä, vaan siksi, että Suomi, suomalaisuus, suomen kieli ja suomalainen kulttuuri koetaan kiinnostaviksi. En minäkään muuttaisi muusta syystä toiseen maahan. 

Vierailija
80/198 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidettiin kahvitteluhetki kun sovittiin vanhempiemme perinnönjaosta. Teki mieli sanoa sisaruksille, että tulipa harvinaisen epätasainen ja epätasa-arvoinen jako. Olin kuitenkin hiljaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä