Vanhojen tanssien oheisohjelma, onko teidän lukioissa?
Itse olen tanssinut vanhat melkein 30v sitten ja silloin homma meni niin, että koulussa harjoiteltiin kouluajalla tanssit ja tanssipäivänä tulimme jokainen itse paikalle, tanssimme ja lähdimme.
Nyt tyttöni lukiossa on aika eri meininki. Tanssien suunnittelu alkaa jo aikaisin. Lukion vanhempainyhdistys aloittaa jo hyvissä ajoin syksyllä viestin pommittamisen. On vaikka mitä eri tapaamista ja ryhmien jakoa; keittiöryhmä, koristeluryhmä, ulkoryhmä, sisäryhmä, turvallisuusryhmä jne. Myös lukion oppilaita vaaditaan mukaan, vaikka et olisi tanssija. Tanssipäivä on melkoinen spektaakkeli. On ainakin kaksi näytöstä, videokuvaajat ja valokuvaajat, on ruokailu tanssijoille ja isot kahvitukset katsojille. Myydään lippuja ja koristellaan paikat viimeistä piirtoa myöten. On varattu jatkopaikat ja yhteisbussikuljetukset.
Huh, huh, sanon minä. Tuossahan väsyy jo vanhempi kuin lapsikin kauan ennen kuin edes tanssit ovat! Milloin tämäkin on mennyt tällaiseksi? Ennen vanhojen tanssit eivät työllistäneet vanhempaa koululla yhtään, vanhempi tuli katsomaan tanssit ja lähti kotiin. Ei siellä ollut heille kahvituksia ja tanssija itse hoiti omat ruuat/juomapullon mukaan, jos sitä tarvitsi.
Miten teidän lasten lukioissa? Onko vanhojen tanssit samanlainen työllistäjä?
Täällä ei ole siis lukiolaisten vanhempia yhtään paikalla?