Epiduraalista
Tervehdys! Onko kenelläkään ollut vaikeuksia epiduraalin laitossa, saada neula nikamien väliin? Itselläni synnytyksessä 2005 ei meinattu saada epiduraalipuudutteen neulaa nikamien väliin ja sen laitto kesti n.2 tuntia kahden eri anestesialääkärin kokeilemana ennenkuin se saatiin paikoilleen. Sanoivat että selässäni on nikamat jotenkin päällekkäin eikä neulaa saada työnnettyä oikeaan kohtaan... Nyt meillä on toiveena vielä pikkukakkonen mutta jotenkin pelottaa että kävisi samanlailla, tai että joutuisi sektioon eikä siinä saataisi puudutetta laitettua (eikös se tulekin samallatavalla kuin epiduraalikin?) Kertokaapa jos on kokemusta=)
Kommentit (4)
Mulla myöskin ekassa synnytyksessä epiduraalia yritettiin laittaa 50 minuuttia ennen kuin lopulta onnistui. Toisessa synnytyksessä anestesialääkäri laittoi spinaalin tosi nopeasti eli varmaan ihan muutamassa minuutissa.
Ei varmaan kannata ainakaan siitä huolestia että jos joutuu sektioon eikä saada puudutusta laitettua, kyllä ne sitten tarvittaessa vaikka nukuttaa...
Taija
Kiitos vastaajille. Kyllä se vähän rohkaisee kun kuulee toistenkin kokemuksia. Todella jäi kammo siitä ettei saatu neulaa paikoilleen ja koko alaselkä oli mustelmilla ja neulanjälkiä täynnä...Mutta pikkukakkosta kaikesta huolimatta alamme tehdä PAS:lla ennen juhannusta. Täytyy toivoa tää tärppäis=)Lämmintä kevättä teille kaikille!
Hätäsektio tehdään silloin kun esim. synnytyksen aikana lapsen sydänäänet katoaa, jolloin parilla minuutilla on merkitystä. Ei silloin " keihästellä" puolta tuntia vaan nukutetaan.
muhvi:
Mun tyttö jouduttiin ottamaan hätäsektiolla rv 35+0
Oli tosi vaikea saada epiduuralia onnistumaan, ensimmäinen keihästys meni huti. Mulla on kuulemma niin ahtaat nikamavälit. Puolen tunnin ähellyksen jälkeen vihdoin osui oikeaan paikkaan, ja päästiin leikkaussaliin.
Mun tyttö jouduttiin ottamaan hätäsektiolla rv 35+0
Oli tosi vaikea saada epiduuralia onnistumaan, ensimmäinen keihästys meni huti. Mulla on kuulemma niin ahtaat nikamavälit. Puolen tunnin ähellyksen jälkeen vihdoin osui oikeaan paikkaan, ja päästiin leikkaussaliin.
Kakkoslapsen synnytin käynnistyksellä alakautta rv 40+0
Silloin epiduraali onnistui ekalla yrittämällä.
Nyt odotan kolmosta !