Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa annetaan liikaa armoviitosia, mutta miksi silti tuttavan lapsi joutui kertaamaan kakkosluokan?

Vierailija
24.05.2026 |

Hän osasi lukea jo ekalle luokalle tullessaan. Hän on ikäistään ísokokoisempi, joten myös fyysinen ero luokkakavereihin vain kasvoi luokalle jättämisellä.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko käytöksestä jäädä luokalle?

Entä huolelisuudesta?

Vierailija
22/27 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tuttavasi lapsi ei ollut ne​ekeri. Opettajat eivät halua jättää ne​ekereitä luokilleen riesaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poissaoloja ollut niin järjettömästi ilmeisesti. 

Vierailija
24/27 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koko vaikuta siihen joutuuko kertaamaan jonkun luokan. Yhden tuttavan kaikki kolme lasta ovat seiskalla jääneet luokalleen liiallisten poissaolojen vuoksi, kun jäivät jälkeen aineissa.

Vierailija
25/27 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttusi osaisi paremmin kertoa miksi hänen lapsi on kerrannut yhden luokan, mutta voi olla että muissa aineissa esimerkiksi matikassa ei kehittynyt tarpeeksi. Matikka kuitenkin vaikeutuu joka vuosi. Lapsi ei ole jossain useammassa aineessa tukitoimista huolimatta kehittynyt tarpeeksi, yleisesti ei ole taidot vielä riittävät seuraavalle luokalle tai liikaa poissaoloja luokalle jäämiseen. Huoltajat ja koulu on myös ollut asiasta yhtä mieltä, että luokan kertaaminen on paras vaihtoehto lapselle.

Vierailija
26/27 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

99% luokalle jäämisistä johtuu siitä, ettei lapsi käy koulua. Jos ei ole ollut paikalla, eikä ole tehnyt kokeita, eikä antanut mitään näyttöjä, niin silloin jää luokalleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/27 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

99% luokalle jäämisistä johtuu siitä, ettei lapsi käy koulua. Jos ei ole ollut paikalla, eikä ole tehnyt kokeita, eikä antanut mitään näyttöjä, niin silloin jää luokalleen.

Jatkan. Yleensä oppimisen vaikeuksista kärsivät pääsevät läpi erityisopetuksen avulla, jos käyvät koulua. Alakoululaisia saatetaan toki jättää luokalleen, jos ei esim. osaa lukea, mutta yleensä luokalle jääminen johtuu siitä, että lapsi ei ole käynyt koulussa kuukausiin.