Suomessa annetaan liikaa armoviitosia, mutta miksi silti tuttavan lapsi joutui kertaamaan kakkosluokan?
Hän osasi lukea jo ekalle luokalle tullessaan. Hän on ikäistään ísokokoisempi, joten myös fyysinen ero luokkakavereihin vain kasvoi luokalle jättämisellä.
Kommentit (27)
Eli mitä ehdotat? Jos on tyhmä kuin saapas, mutta isokokoinen niin ei pidä jättää luokalle? Muut voi jättää?
Voiko olla tyhmä, vaikka osaa lukea jo ennen koulun aloitusta?
Pitäisi jättää luokalle hyvin herkästi. Koulu alkaisi kiinnostaa kun olisi luokalle jääminen realistinen uhka. Lisäksi saisi olla niin, että peruskoulun maksuttomuus koskisi vain yhtä yritystä per luokka-aste. Jos ei jatkuvasti laskettua rimaakaan ylitä vaikka kovasti yrittää, on rehellisesti kyllä jo hyvin hyvin simppeli tapaus ja luultavasti jollsin tapaa kehitysvammainen. Nämä kuuluisivat apukouluun. Jos taas kyse on viitsimisen puutteesta, pitäisi vanhempien maksaa tuplattava kouluvuosi itse. Voisi kakaran perään katsominenkin alkaa kiinnostaa.
Ei ymmärrä lukemastaan mitään, joten ei voi siirtyä kolmoselle ja reaaliaineiden pariin. Ei osaa matikkaa? Ei osaa kirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla tyhmä, vaikka osaa lukea jo ennen koulun aloitusta?
Lähes kaikki lapset osaa lukea ennen kouluun menoa, se on taito, joka pystytään opettamaan lähes kaikille kehitysvammaisillekin.
Onko lapsella kenties adhd, nepsy tai mielenterveysongelmia? Onko hänellä joku muu oppimista haittaava poikkeama (esim. lukusokeus)? Pitkäaikainen sairaus, jonka vuoksi ei ole päässyt kouluun?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi jättää luokalle hyvin herkästi. Koulu alkaisi kiinnostaa kun olisi luokalle jääminen realistinen uhka. Lisäksi saisi olla niin, että peruskoulun maksuttomuus koskisi vain yhtä yritystä per luokka-aste. Jos ei jatkuvasti laskettua rimaakaan ylitä vaikka kovasti yrittää, on rehellisesti kyllä jo hyvin hyvin simppeli tapaus ja luultavasti jollsin tapaa kehitysvammainen. Nämä kuuluisivat apukouluun. Jos taas kyse on viitsimisen puutteesta, pitäisi vanhempien maksaa tuplattava kouluvuosi itse. Voisi kakaran perään katsominenkin alkaa kiinnostaa.
Luokalle jättäminen ei koulumotivaatiota nosta vaan laskee entisestään eikä sen uhka saa moniongelmaista lasta motivoitumaa .
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi jättää luokalle hyvin herkästi. Koulu alkaisi kiinnostaa kun olisi luokalle jääminen realistinen uhka. Lisäksi saisi olla niin, että peruskoulun maksuttomuus koskisi vain yhtä yritystä per luokka-aste. Jos ei jatkuvasti laskettua rimaakaan ylitä vaikka kovasti yrittää, on rehellisesti kyllä jo hyvin hyvin simppeli tapaus ja luultavasti jollsin tapaa kehitysvammainen. Nämä kuuluisivat apukouluun. Jos taas kyse on viitsimisen puutteesta, pitäisi vanhempien maksaa tuplattava kouluvuosi itse. Voisi kakaran perään katsominenkin alkaa kiinnostaa.
Mikäs diagnoosi sulla on, tai pitäis olla?
Osasi lukea, mutta osasiko matematiikkaa? Osasiko keskittyä ikätasollensa itsenäisesti? Lukemisen ymmärtäminen? Kirjoitustaito?
Opettajat, ovatko aloituksen kaltaiset tapaukset teille tuttuja? Onko tyypillistä, että lukutaitoinen oppilas ei siirry seuraavalle luokalle.? Armoviitosjutussa kerrottiin, että kaikki eivät osaa edes lukea, kun päättävät peruskoulun.
Yksikään lapsistani ei osannut lukea kun menivät kouluun. Peruskoulun jälkeen he opiskelivat korkean keskiarvon lukioissa ja nyt yliopistoissa.
Opetin heille matematiikkaa ja monia muitakin taitoja itse, mutta välttelin lukutaidon opettamista, jotta koulu ekalla luokalta jaksaisi paremmin kiinnostaa heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi jättää luokalle hyvin herkästi. Koulu alkaisi kiinnostaa kun olisi luokalle jääminen realistinen uhka. Lisäksi saisi olla niin, että peruskoulun maksuttomuus koskisi vain yhtä yritystä per luokka-aste. Jos ei jatkuvasti laskettua rimaakaan ylitä vaikka kovasti yrittää, on rehellisesti kyllä jo hyvin hyvin simppeli tapaus ja luultavasti jollsin tapaa kehitysvammainen. Nämä kuuluisivat apukouluun. Jos taas kyse on viitsimisen puutteesta, pitäisi vanhempien maksaa tuplattava kouluvuosi itse. Voisi kakaran perään katsominenkin alkaa kiinnostaa.
Luokalle jättäminen ei koulumotivaatiota nosta vaan laskee entisestään eikä sen uhka saa moniongelmaista lasta motivoitumaa .
Luetun ymmärtäminen? Luokalle jätön uhka kun olisi realistinen ja yleinen vaihtoehto, alkaisi motivaatio opiskeluun nousta. Kun siitä velttoilusta todellakin koituisi jotain ikävää. Nythän niin ei ole. Teet mitä vaan, vitonen tulee ja jatko-opintopaikkakin höösätään. Harva haluaa jäädä luokalleen ja tulla erotetuksi kavereista, joten kyllä se motivaatio opiskeluun kohenisi. Luokalle jääminen tuskin motivaatiota kohentaa, mutta ei sitä siinä vaiheessa enää kysellä asianomaiselta itseltään, että kiinnostaako vai eikö kiinnosta. Jos kyse on rehdistä yksinkertaisuudesta eli kovasta yrittämisestäkään huolimatta ei opi, pitäisi löytää joku muu kuin yleisopetuksen paikka.
Kyllä se on aika köyhää, kun armovitosilla jätetään lapsia esim lukutaidottomaksi koko kouluiäkseen.
Luokalle jäämisen mahdollisuus voisi ihan hyvin saada jonku opiskelmaan. Mutta se on kuulemma liian kallista, ei ole halpaa myöskään se, jos lapsi ei saa ikinä kunnon töitä, kun ei osaa edes lukea.
Vitosen saa vaikka kokeeseen kirjoittaisi vain nimensä ja senkin väärin
Vierailija kirjoitti:
Eli mitä ehdotat? Jos on tyhmä kuin saapas, mutta isokokoinen niin ei pidä jättää luokalle? Muut voi jättää?
Tietyssä iässä se kokoero näkyy myös siinä kun samalla luokalla on luonnollisesti tammikuussa ja joulukuussa syntyneitä, joiden välillä voi olla yli 11 kuukauden ikäero.
Uksikaan lapsistani ei osanu lukea ku meni koulu eika osanu silloinka ku koulu oli kauty
- mahmuud mahmuud
No veikkaan että tuttavasi lapsi ei liene mamelotti. Kyllähän kantislapset jätetään luokalle, kun ei ole pelkoa rasismısyytöksistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on aika köyhää, kun armovitosilla jätetään lapsia esim lukutaidottomaksi koko kouluiäkseen.
Luokalle jäämisen mahdollisuus voisi ihan hyvin saada jonku opiskelmaan. Mutta se on kuulemma liian kallista, ei ole halpaa myöskään se, jos lapsi ei saa ikinä kunnon töitä, kun ei osaa edes lukea.
Ja tätä pitäisi varsinkin alaluokilla käyttää.Jos yläasteikäinen ei osaa lukea,lienee jo myöhäistä.
Sen tuttavasi osaa kertoa, emme me.
Näissä kuullaan myös huoltajaa.